- - https://andisheh-nou.org -

هر آنچه علمی است قابل تکامل و ابطال پذیر است! تقابل علم و مذهب.

بر خلاف باور عوام الناس، هر قدر یک نظریه غیر قابل تردید باشد، آن نظر غیر علمی تر است،… تئوری تا وقتی تئوری درستی باقی می ماند که هیچ تئوری دیگری یا دلیل مستدل و مستند در رد آن تدوین نشده باشد.
یکی از مهمترین هنرها برای هر دانشمندی این است که بتواند بغرنجترین مسائل عملی را بزبان ساده بیان کند بدون اینکه دقت علمی آنرا تضعیف یا نابود کند. پرویز شهریاری راضی دان و مترجم توانای ایران با ترجمه کتب زیادی از دانشمندان مهم توانست به چندین نسل در ایران کمک کند. خوشبختانه در شرایط حاضر دکتر حیدری ملایری و دکتر علی نیری در این زمینه از توانایی قابل تحسینی برخوردار هستند و جدیدترین دستاوردهای علمی را با شیوه بیان دقیق و ساده به وسیع ترین شکل ممکن بدرون جامعه برده و مردمی می کنند!
تقاضای من از دوستان ارجمندم این است که با انتشار هرچه گسترده تر این دستاوردهای علمی و روشهای بررسی علمی در شبکه های اجتماعی، در جهت خرافات زدایی از جوامع انسانی حرکت کنند.
مذاهب سرچشمه جزمیات، مقدسات، حقایق مطلق ازلی و ابدی… هستند! در حالیکه ما اکنون در دورانی از تاریخ بشریت و رشد علم و تکنولوژی بسر می بریم که تقریبا تمامی روابط و مناسبات و قوانین اجتماعی و بطور دائم در حال تغیر هستند… درنهایت تاسف در تمام ادیان شک کردن به اندرزها و خرافات کتب مقدس که صدها یا هزاران سال پیش برای انسانهای ابتدایی نوشته شده، موجب کفر و ذلالت ابدی انسان در هر دو جهان می شود! معیار کشف یا نزدیکی به حقیقت در تمامی حکومتهای مذهبی، نه در تطابق این تئوریها با واقعیات عینی بلکه در همگونی با جزمیات مقدس است!… بی جهت نیست که کلیساها و مساجد در تمام طول تاریخ خون انسانهای بیگناه فراوانی را ریخته اند که کشفیات علمی آنها پایه های جزمیات مبتذل و ارتجاعی آنها را متزلزل می کرد…
حقيقت و ارزش تئوریهای علمی در داشتن اين توانايي است كه به ما كمك كند تجربه‌مان را مدون و آینده را قابل پيش‌بيني كنيم.

نظریات راه های تجربه جهان هستند، قالب هایی ادراکی هستند که در آن ها جهان تفسیر می شود و معنا می یابد، و ریاضیات نیز پالاینده مفاهیم نظری است.
از کتاب “پسا مدرنیسم و بحران زیست محیط” اثر گیر ترجمه عرفان ثابتی

گرانش «چيزي» نيست، مگر فرمولي رياضي كه فقط در ذهن رياضيدانان است که سعی می کنند واقعیت را در قالب این فرمولها بیان و قابل درک کنند.
بقول والتر ترنس. – استیس “قانون نيوتون به ما كمك نمي‌كند واقعيتهاي اخترشناسي بخصوصي، مثلاً موضع دقيق سياره عطارد را به درستي پيش‌بيني كنيم. از اين رو فرمول ديگري، يعني فرمول اينشتين، جاي آن را گرفته است، زيرا اين فرمول به پيش‌ بينيهاي درست امكان مي‌دهد. اين قانون تازه از قضا فرمولي هندسي است؛ رياضيات محض است و نه چيز ديگري. اشاره‌اي به نيرو ندارد. … تنها به اين سبب درست‌تر است كه فرمول پيش‌بيني دقيقتري است.

در کتب مقدس و اساطیر حقایق یکبار برای همیشه بیان می شود و هرگز تغییر نمی پذیرد! آفرینش کاریست که خداوند طبق منابع انجیلی و قرآن و تورات در عرض شش روز تمامی کهکشان ها را با محتوای درونش آفرید! به نظر محققین و متخصصین مسیحی تاریخ آفرینش در حدود 6000 یا 10.000 سال پیش است! رقمي که بر اساس قبول نوشته‌هاي باستاني عبراني است.

از سال 1950 که اسپکترومتر (Spectrometer) اختراع گرديد، تعيين سن سنگ ها به طريق ايزوتوپي معمول گرديد. عمر زمین را بطرق مختلف در طول تاریخ علم بررسی کرده اند. تخمين عمر زمين بر اساس شوري آب اقيانوسها، تخمين عمر زمين بر اساس ميزان رسوبگذاري، تخمين عمر زمين بر اساس سرد شدن کره زمين، مواد راديواکتيو و سرانجام تخمين سن زمين بر اساس سنگهاي آسماني….

“دانشمندان برآورد کرده‌اند که نخستین بار ماده در ۴٫۵۶۷۲ ± ۰٫۰۰۰۶ میلیارد سال پیش در سامانهٔ خورشیدی تشکیل شد و در ۴٫۵۴ میلیارد سال پیش (با ۱٪ خطا)[۲۲] زمین و دیگر سیاره‌های سامانه خورشیدی از ابر خورشیدی پدید آمدند.”
” پس از انفجار کامبرین، نزدیک به ۵۳۵ میلیون سال پیش، پنج دورهٔ انقراض یا خاموشی گسترده[۵۱] در زمین روی داد که آخرین آن‌ها در ۶۵ میلیون سال پیش در اثر برخورد یک شهاب‌سنگ بسیار بزرگ رخ داد و باعث از بین رفتن دایناسورها و دیگر دوزیستان بزرگ هیکل شد؛ البته برخی جانوران کوچکتر مانند پستانداران از این رویداد خاموشی جان سالم به در بردند. با گذشت ۶۵ میلیون سال پستانداران به شاخه‌های گوناگون تقسیم شدند تا آنکه در چند میلیون سال پیش در آفریقا پستاندارانی میمون مانند به نام ارورین Orrorin tugenensis توانستند بر روی دو پای خود بایستند….” ویکی پدیا

داستان آفرينش در قرآن کريم
چرا خداوند زمین و آسمان را در 6روز آفرید
http://www.shafaf.ir/…/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%AF%D8%A… [1]
“در آیه چهارم سوره سجده خداوند می‌فرماید: آسمان و زمین و هر چه در بین آن‌هاست را در 6 روز آفرید و در چند آیه پس از آن آمده که خداوند زمین را در دو روز و ارزاق اهل زمین را در چهار روز آفریده و نظم هفت آسمان را در دو روز استوار گردانید.”

در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که همگی دلالت دارند بر اینکه خداوند آسمان‌‌ها و زمین را در شش روز خلق کرده است. (54/اعراف، 3/یونس، 7/هود، 4/سجده). از طرف دیگر در سوره مبارکه فصلت در آیات 9 و 10 آمده است: خداوند زمین را در دو روز و ارزاق زمین را در 4 روز آفریده است؛ آنگاه در آیه 12 همین سوره آمده که نظم هفت آسمان را خداوند در دو روز استوار گردانیده است.
إِنَّ ربَّکُمُ اللهُ الّذی خَلَقَ السّمواتِ و الارضَ فی السِّتة ايّامٍ ثمَّ اسْتوی علی العرشِ، يُدَبّرُ الامرَ ما مِنْ شفيعٍ إلاّ بعدَ اذنهِ ذلکم ُ اللهُ ربُّکمْ فَاعْبُدوه أفَلا تذکَّرون. «پروردگار شما، خداوندي است که آسمانها و زمين را در شش روز (شش دوران) آفريد؛ سپس بر تَخْت «قدرت» قرار گرفت،‌ و به تدبير کار (جهان) پرداخت؛ هيچ شفاعت کننده اي، جُز با اذن او نيست؛ اين است خداوند، پروردگار شما! پس او را پرستش کنيد. آيا متذکّر نمي¬شويد؟!»

شما این داستانهای بغایت ابتدایی و بچه گانه را مقایسه کنید با کشفیات علم نجوم و ادعاهای معتقدین به کتب مقدس که تمامی علوم و حقایق جهان در کتب مقدس هست!
تا زمانیکه این کشفیات علمی وجود نداشت طول روز برای مسلمانان چیزی در حدود 12 ساعت بود… ولی بعد از اینکه کشفیات علمی غیرقابل انکار شد عده ای برای نجات دین دست بکار تفسیر آیات کتب مقدس و تطبیق دادن آن با علوم زمانه شدند. به همین دلیل مدعی هستند که در این آیات منظور از روز یک دوران است که بجای 12 ساعت می تواند چندین میلیون سال هم طول بکشد!!! حالا چرا این تفسیر را در مورد نماز یا روزه بکار نمی برند که طول روز را چندین میلیون سال برای روزه گرفتن یا نمازخواندن فرض کنند؟

ابعاد ترمش قهرمانانه دگم پرستانی که بخاطر یک اخلاف تفسیر میلیمتری هزاران سر را از تن جدا می کنند، حیرت انگیز است. زمانیکه باورهای دگم شان با الفبای علم در تضاد می افتد به چنان نرمش قهرمانانه ای دست می زنند که یک ساعت را می توانند به اندازه میلیونها یا میلیاردها سال کش بیاورند!…
پرسیدنی است که چرا علوم هرگز برای کسب حقانیت خود بدامن مذهب و کتب مقدس متوسل نمی شوند ولی تمامی مذاهب برای کسب مشروعیت خود به دامن علم متوسل می شوند و با هر تغییر و کشف بزرگ علمی متولیان معابد الهی و مقدس برای نجات خرافات خود مجبور هستند که تفسیر جدیدی از مذهب اختراع کنند و تا حد ممکن آنرا با علوم زمانه سازگار نشان دهند!…
جهت نشان دادن اهمیت زندگی عینی وضعف متولیان مذاهب و مقدسات موهوم و متافیزیکی، ولتر بدرستی می گوید: ” وقتیکه صحبت پول می شود، همه مذهب واحد دارند!”… بزبان دیگر پول تبدیل به خدای واحد واقعی پرستندگان ادیانی می شود که بخاطر خرافات خردستیز در راه دفاع از دگمهای مقدس خود، در جنگ با دگراندیشان دریای خون براه می انداخته اند!..

اگر می توانستیم پرستندگان کتب مقدس را به خوانندگان کتابهای علمی و خدا پرستان را به دوستان انسان و طبیعت تبدیل کنیم، به میزان زیادی از درد و رنج بشریت کم می شد. اگر از تمامی مقدساتی که کار برد خرد و شک در باره آنها ممنوع است، تقدس زدایی بکنیم و آنها را به موضوع مورد مطالعه علمی انسان تبدیل کنیم، دیگر بخاطر یک باور خرافاتی یا شبه علمی داعشی ها و سایر بنیادگرایان مذهبی سرهای بیشماری از تن جدا نخواهد شد و انسان به گرگ انسان تبدیل نخواهد شد…

در دوران اساطیر طبیعت بر انسان حاکم بود… در دوران علم طبیعت به موضوع کار، تجربه و کاربرد انسان تبدیل شد…
به میزانیکه جهان از خرافات، سنت های ارتجاعی، تئوریهای شبه علمی و باورهای خرد ستیز پاک شود، درد و رنج انسانها کمتر خواهد شد. جهت تعمیق و پیرایش شناخت خود، به شک کردن و پرسیدن در تمام زمینه ها ادمه دهیم!
” فهم عبارتست از اینکه ما چگونه جهان را به صورت واقعیتی قابل درک تجربه می کنیم. فهم یعنی نحوه بودن ما در دنیا. اما افراد به عنوان موجوداتی فرهنگی جهان را درک می کنند. درک ما از جهان به فهم گذشته و آینده مربوط است. به نظر مارک جانسون، فهمیندن ” سبب می شود که ما از طریق تعاملات جسمانی، نهادهای فرهنگی، سنت زبانی و زمینه تاریخی به نحوی با معنا در جهان زندگی کنیم. زندگی با معنی در جهان یعنی توانایی ارزیابی دنیا و فهم آن، و توانایی سوگیری برای فهم مطلوب تر. … ”
پسا مدرنیسم و بحران زیست محیط اثر گیر ترجمه عرفان ثابتی

” … عقل با رهایی خود از اسطوره زائیده شد!… ” کتاب تاریخ فلسفه قرن بیستم اثر کریستیان دولا کامپانی ، ترجمه باقر پرهام
” شناخت بیش از آنکه انباشت دانائی ها باشد شایستگی پرسش درست در باره کائنات است. و این کار را نیز هیچ جا به کسی نمی آموزند!” ژاک لاکاریر
” هوشمندی، طرح پرسشها و هرگز قانع نشدن به پاسخ هاست. هوشمند شدن بنائی است بی پایان!” آلبر ژاکار

ای فرشته ی سرشار از نشاط،
آیا تو نیز با دلهره آشنایی داری؟
بودلر

من سعی میکنم در صورتیکه مسئولیتها و کارهای روزانه اجازه دهد هر از گاهی یادداشتها مقالاتی در باره علم و دین بنویسم…

احمد پوری ( هلند ) 23 – 06 – 2019

پیوند این یادداشت در صفحه فیس بوک