- - https://andisheh-nou.org -

گوترش بر لزوم مستقل بودن تحقیقات حوادث نفتکش ها تاکید کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد با پرهیز از هرگونه اظهار نظر درباره عوامل دخیل در حادثه نفتکش ها در خلیج عمان، بر لزوم یک تحقیق مستقل و بی طرف در این زمینه تاکید کرد.

«آنتونیو گوترش» روز جمعه پس از دیدار «احمد ابوالغیظ» دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حادثه نفتکش‌ها در خلیج عمان، افزود: همانگونه که گفتم بسیار مهم است که حقیقت را بدانیم و مسئولیت‌ها روشن شود. این تنها می‌تواند از سوی یک نهاد مستقل انجام شود.

وی ادامه داد: ما از هر ابتکاری که به درستی مستقل باشد، حمایت می‌کنیم. دبیرکل سازمان ملل متحد حق تحقیق ندارد. تنها شورای امنیت می‌تواند این کار را انجام دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه وقتی می‌گوئید در خلیج فارس به متارکه جنگ روی آورند، چه کسی مورد نظر شما است و آیا سازمان ملل می‌تواند برای اختلافات رو به رشد ایران و آمریکا میانجیگر باشد، گفت: من هیچ گاه چنین چیزی نگفتم چرا که آتش بس زمانی است که جنگی وجود داشته باشد.

گوترش اضافه کرد: آنچه که من گفتم، محکوم کردن بود. ما به روشنی حملات اخیر رخ داده را محکوم می‌کنیم و معتقدم باید یک تعریف روشن از مسئولیت پذیری در ارتباط با آنها وجود داشته باشد و ما باور داریم که بسیار مهم است از یک درگیری بزرگ و هزینه زا برای همه در خلیج فارس جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه روی صحبت ما با همه بوده است اظهار کرد: اما همانگونه که گفتم خوبی دبیرخانه سازمان ملل متحد به این بوده است که از بقیه اعضا مستقل عمل کرده است. در حال حاضر، ما یک فرایند گفت و گوی محتمل (بین ایران و آمریکا) نمی بینم.

ایرنا