- - https://andisheh-nou.org -

تعطیلی ۵۵ کارخانه آسفالت‌سازی ــ ۱۵ هزار کارگر در معرض بیکاری‌اند

رکود اقتصادی و کاهش چشمگیر فعالیت در بخش ساخت و ساز دامان کارخانه‌های آسفالت‌سازی را هم گرفته است. ۸۰ درصد کارخانه‌های آسفالت سازی دو استان تهران و البرز تعطیل‌اند و مابقی نیز با مشکل روبرو هستند. در صورت تداوم این روند، در یک سال آینده ۱۵ هزار کارگر این واحدها شغل خود را از دست خواهند داد.

جلیل طباطبایی رئیس انجمن آسفالت اعلام کرد که از ۶۵ کارخانه آسفالت ایران تنها کمتر از ۱۰ عدد فعال هستند و مابقی بیش از دو سال گذشته فعالیت نداشته اند.

طباطبایی گفت که هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار تن بطور مستقیم در این صنعت شاغلند و بطور متوسط سالانه ۷ کارخانه با توقف تولید مواجه می‌شوند: «اگر روند تعطیلی کارخانه‌ها با همین روند پیش برود سال آینده ۱۵ هزار نفر از شاغلان این صنعت قطعا کار خود را از دست خواهند داد.»

چرا توقف تولید؟

رئیس انجمن آسفالت ایران دو عامل را در توقف تولید کارخانه‌های آسفالت بر شمرد. نخست این که تولید آسفالت برای بخش خصوصی منفعتی ندارد و دوم، مساله ورود شهرداری‌ها به تولید آسفالت است.

به گفته طباطبایی، کارخانه‌های تولید آسفالت که با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شده‌اند بیش از دو سال است برای صاحبان آن منفعتی ندارند. برخی با فروش تجهیزات سعی کرده‌اند هزینه‌های جاری از جمله مزد کارگران را پرداخت کنند اما به گفته‌ی او، بیکارسازی دسته جمعی کارگران اجتناب ناپذیر است: «این روند نمی‌تواند بیش از این ادامه پیداکند و بالاخره صاحبان کارخانه‌ها ناچار می‌شوند به تعدیل نیرو، تن دهند.»

رئیس انجمن آسفالت ایران مالیات تعیین شده برای کارخنه‌های آسفالت‌سازی را هم غیر واقعی خواند: «درحالی که بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل هستند و درآمدی ندارند، اما اداره دارایی اقدام به اخد مالیات‌های سنگین از این واحد‌ها می‌کند که این مسئله مشکلات کارخانه‌ها را دو چندان کرده است».

به گفته او شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران در سال‌های اخیر خود کارخانه تولیدآسفالت احداث کرده‌اند. شهرداری تهران حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به کارخانه‌های تولید آسفالت بخش خصوصی بدهکار است و با تولید آسفالت، بخش خصوصی را به حاشیه رانده و کارخانه‌های تولید آسفالت بخش خصوصی را به تعطیلی کشانده است.

رکود بخش ساخت و ساز که ۲۵ درصد درآمد ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد در سال‌های اخیر تشدید شده بود و سال ۹۷ شتاب بیشتری گرفت. در همین زمینه به تازگی نایب رئیس کانون کارگران ساختمانی در اظهار نظری گفت قریب ۷۸۰ هزار از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی ایران بیکارند. او از بیکاری تعداد بیشتری از کارگران ساختمانی در سال جدید خبر داده و گفته بود روند بیکاری کارگران ساختمانی در سال جاری تشدید شده است.

پروژه‌های عمرانی ناتمام

رسانه‌های دولتی مملوند از اخبار توقف فعالیت پروژه‌های عمرانی. رکود اقتصادی و کمبود اعتبارات دولتی سبب توقف بسیاری از پروژه‌های عمرانی شده است. دولت در صدد بود پروژه‌های عمرانی با پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد را متوقف کند که با مخالفت مجلس روبرو شد.
اما طبق قانون بودجه امسال، قرار است بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود هر چند که. واگذاری پروژه‌های راکد و ورشکسته به بخش خصوصی هم چاره‌ساز نبوده است. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پای خود را پس می‌کشند و خواستار تامین اعتبارات توسط دولت هستند.