- - https://andisheh-nou.org -

در اثر اعتصاب عمومی زندگی اجتماعی در سودان متوقف شد

در نخستین روز اعتصابات عمومی در سودان در واکنش به کشتار دوشنبه هفته گذشته در مقابل وزارت دفاع خارطوم، زندگی اجتماعی در سراسر این کشور متوقف شد. ابعاد اعتصاب بسیار گسترده‌تر از انتظار ائتلاف مشاغل بود. روز یکشنبه همه مغازه‌ها تعطیل و خیابان‌ها خالی بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اعتصاب سراسری در سوان در روز دوشنبه ۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد همچنان ادامه دارد. خبرهای متناقضی از فرودگاه خارطوم منتشر شده است.  خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد فرودگاه خارطوم تعطیل شد و شبه‌نظامیان جنداوی که در سراسر شهر حضور دارند، اعتصاب‌کنندگان در فرودگاه از جمله خلبانان و سایر خدمه پرواز را بازداشت کردند و عده دیگری را به زور به جای آن‌ها وادار به کار کردند.

اینترنت قطع است و دسترسی معترضان به شبکه‌های اجتماعی میسر نیست. تلفن‌های هوشمند نیز از کار افتاده‌اند.

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد شبه‌نظامیان جنداوی زیر نظر ارتش، خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و معترضان را به گلوله بستند و چادرها در محل تحصن را نیز به آتش کشیدند. ائتلاف مشاغل سودان از معترضان خواست که تا کناره‌گیری نظامیان از قدرت، با نافرمانی مدنی و سنگربندی در خیابان‌ها و مسدود کردن پل‌ها به اعتراضات خود ادامه دهند. با تعلیق عضویت سودان در اتحادیه آفریقا و سفر آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی برای میانجیگری به خارطوم سفر کرد. معترضان اما اعلام کردند که دعوت به مذاکره با نظامیان به معنای اهانت به کشته‌شدگان خارطوم است.

دورا گامبو، یکی از فعالان حقوق مدنی سودانی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ابعاد اعتصابات در سودان بسیار گسترده‌تر از آن است که ائتلاف مشاغل انتظارش را داشت:

«بانک‌های خصوصی و برخی بانک‌های دولتی هم به اعتصاب ملحق شده‌اند. خیابان‌های شهرها در سراسر کشور خالی شده‌اند. مغازه‌ها بسته‌اند.»

صادق المهدی، رئیس حزب امت سودان از ائتلاف مشاغل و از نظامیان خواست که مانع از بالا گرفتن خشونت‌ها شوند. المهدی هشدار داد که اعتصاب عمومی ممکن است زندگی کشاورزان و حاشیه‌نشینان سودانی را تحت تأثیر قرار دهد.

شمس‌الدین الکباشی، سخنگوی شورای نظامی از رهبران اعتراضات خواست که فراخوان اعتصاب عمومی را پس بگیرند. الکباشی شامگاه گذشته در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که شورای انتقالی نظامیان به پیشنهاد آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی برای از سرگیری گفت‌وگوها با معترضان عمل می‌کند. او همچنین وعده داد که تحقیقات درباره کشتار هفته گذشته خارطوم که به کشته شدن ۱۱۸ نفر از معترضان و مجروح شدن بیش از ۷۸۴ نفر از آن‌ها انجامید آغاز شود.

بحری، یکی از محلات خارطوم هفته گذشته صحنه اعتراضات بود. اپوزیسیون ویدیوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهد شبه‌نظامیان جنداوی در این محل جنازه معترضان را شبانه و مخفیانه در گورهای بی‌نام و نشان به خاک می‌سپرند. هفته گذشته جنازه ۴۰ نفر از معترضان در رود نیل کشف شد.

سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که شبه‌نظامیان برای توقف درمان مجروحان، پرسنل بیمارستان‌ها را اذیت و آزار می‌کنند. چند مورد تجاوز به پرستاران هم گزارش شده است. انجمن داروخانه‌داران سودان که بخشی از ائتلاف مشاغل است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت بهداشت سودان این موارد را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خارطوم بررسی می‌کند. به گفته حزب امت، عبدل مفتی و محمد عصمت، دو تن از اعضای هیأت مذاکره‌کننده از سوی معترضان بازداشت شده‌اند. اسماعیل جلاب، از رهبران اپوزیسیون و رهبر «جنبش آزادی‌بخش مردم سودان‌-شمال» (SPLM-N) و سخنگوی او، مبارک اردول نیز بعد از دیدار با آبی احمد دستگیر شده‌اند.

معترضان با شورای نظامی توافق کرده بودند که تا برگزاری انتخابات آزاد در یک بازه زمانی سه ساله، یک دولت انتقالی با حضور معترضان و نظامیان تشکیل شود. شورای نظامی خواهان اجرای قوانین شریعت بود اما معترضان مخالفت کردند. اکنون شورای نظامی بعد از سفر نخست‌وزیر اتیوپی در تلاش است گفت‌وها با معترضان درباره تشکیل دولت انتقالی بدون پیش‌شرط را از سر بگیرد.