- - https://andisheh-nou.org -

تلاش جدید جمهوری اسلامی برای مذاکراه با آمریکا؟ پیشنهاد امضای عدم تعرض در میان کشورهای منطقه خلیج فارس

به گزارش اسپوتنیک امروز در توکیو دونالد ترامپ  اعلام کرد که “ایران شانس این را دارد که با همین رهبری کشوری بزرگ باشد ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم.”

به گزارش ایرنا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه دیدار منطقه ای خود روز یکشنبه در بغداد، برای اولین بار اعلام کرد که تهران پیش ازاین پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده است که این پیشنهادات همچنان روی میز است.

جواد ظریف در گفت و گو با ایرنا گفت: “پیام و انتخاب ما کاملا مشخص است، ما علاقمند هستیم در صلح و آرامش و توسعه زندگی کنیم، این انتخاب جمهوری اسلامی ایران است اما این صلح و آرامش و توسعه باید برای همه باشد.”

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه  نیز امروز (۶ خرداد ماه) در دیدار با وزیر خارجه کویت گفت: “جمهوری اسلامی آمادگی دارد از طریق ایجاد سازوکارهای منطقه ای وارد تعامل سازنده با این کشورها شود”. 

رسانه های اماراتی نیز به پیشنهاد ایران برای عدم تعرض متقابل واکنش نشان داده و این مطلب در تیتر اول برخی از این رسانه ها قرار گرفته است. این عنوان مهم خبری امروز در راس دو روزنامه پرشمارگان «الزمان» و «المدی» چاپ بغداد نیز قرار گرفته است.

روزنامه الزمان نوشته است که محمد جواد ظریف در بغداد از طرح معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پرده برداشت. روزنامه المدی نیز نوشته است که ظریف به دنبال امضا معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز امروز گفت “توافق عدم حمله به یکدیگر، احتمالا اولین گام برای کاهش تنش‌ها است.”

به همراه بالا رفتن تنش های میان دولت ترامپ و جمهوری اسلامی و اعلامیه های متناقض بین طرفین، دونالد ترامپ در طی دیدار با نخست وزیر  ژاپن شینزو آبه در توکیو گفت “به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست”.

به گزارش اسپوتنیک امروز در توکیو دونالد ترامپ  اعلام کرد که “ایران شانس این را دارد که با همین رهبری کشوری بزرگ باشد ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم.”

هرچند که عباس عراقچی امروز در پیام توییتری نوشت: “هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیر مستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت” اما مشخص است با وجود اینکه رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را “سم” اعلام کرده است مرحله جدیدی از تلاش های دیپلوماتیک با موافقت سران حکومت آغاز شده است.