- - https://andisheh-nou.org -

ترامپ: شاید در مورد هواوی با چین توافق کردیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از آن که بار دیگر فعالیت شرکت «هواوی» را تهدید برای امنیت ملی ایالات متحده عنوان کرد، از امکان حصول توافق برای نحوه فعالیت آن در این کشور در قالب توافق نامه تجاری با چین سخن گفت.

آقای ترامپ در جریان کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود نگرانی‌های خود در مورد فعالیت شرکت چینی خدمات مخابراتی «هواوی» در ایالات متحده گفت: «وقتی از دید امنیتی یا نظامی به کارهایی که این شرکت انجام داده، نگاه می‌کنید، احساس خطر زیادی می‌کنید. با این حال این امکان وجود دارد که هواوی جزء قراداد تجاری با چین باشد.»

یک هفته پیش و همزمان با افزایش تنش اقتصادی میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده با صدور دستوری خواستار ممنوعیت فعالیت شرکت چینی خدمات مخابراتی «هواوی» در آمریکا شده بود.

آقای ترامپ همچنین از ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا خواسته بود تا محدودیت‌های لازم را در برابر شرکت‌های خارجی که فعالیت‌های آنها به بخش زیرساخت و امنیت ارتباطات ایالات متحده آسیب می‌رساند و مخل امنیت ملی این کشور به شمار می‌رود، اعمال کند.

شرکت هواوی در حال حاضر دومین تولیدکننده بزرگ تلفن هوشمند در جهان محسوب می‌شود و پیشتر نیز فارغ از نگرانی‌های امنیتی فعلی به سرقت فناوری آمریکایی و تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده بود.

آقای ترامپ از یک سال پیش تا کنون به جنگ تجاری با چین دامن زده است. او همواره یکی از دلایل تلاش مستمر خود برای افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به ویژه در محصولات دارای فناوری بالا را پرداخت نکردن حق مالکیت معنوی محصولات و فناوری‌های به سرقت رفته از سوی شرکت‌های چینی عنوان کرده است. البته در مقابل، چین همواره این اتهام را رد کرده است.