- - https://andisheh-nou.org -

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به گشت ارشاد و علینژاد تجمع دانشجویان در اعتراض به حجاب اجباری به خشونت کشیده شد

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران٬ امروز (دوشنبه) در اعتراض به گشت‌ ارشاد در دانشگاه‌ها و حجاب اجباری دست به تجمع زدند.

ماجرا از آنجا شروع شد که سه هفته گذشته تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران با ارسال نامه ای به دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران از وی خواستند تا به «وضعیت زننده حجاب و قانون شکنی در دانشگاه رسیدگی کند» که با کم توجهی مسوولین دانشگاه تهران مواجه شد.

هفته گذشته اما یک تشکل دانشجوئی با ارسال نامه ای به ریاست دانشگاه به تذکر حجاب در سطح دانشگاه اعتراض می کند.

در بخشی از نامه معترضین، آمده بود : «طی هفته اخیر، مشاهداتی پیرامون تذکر حجاب در سطح دانشگاه و سخت‌گیری در ورود بانوان به دانشگاه به‌ علت نوع پوشش، با همراهی مأمورین حراست دانشگاه و نیز ضبط کارت دانشجویی عده‌ای از دانشجویان و تهدید به حضور در کمیته‌ی انضباطی گزارش شده که مایه تاسف است.»

بنابر گفته دانشجویان حاضر در دانشگاه تهران٬ ساعتی پس از تجمع اعتراضی دانشجویان٬ شماری از «بسیجی‌ها» و «لباس شخصی‌ها» با حمله به این تجمع، مانع از ادامه آن شدند و درگیری‌ها در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده هنرهای زیبا نیز ادامه یافت.

بنابر تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان با در دست داشتن نوشته‌هایی در اعتراض به محدودیت‌های اخیر درباره پوشش، از جمله شعار می‌دادند: «علینژاد٬ ارشاد٬ ارتجاع٬ انقیاد»٬ «پوشش انتخابی حق مسلم ماست» و «آزادی انتخاب حق مسلم ماست».

ساعتی پس از شکل گیری این تجمع گروهی از لباس شخصی‌ها که در بین آنها چند روحانی و افرادی مسن‌تر از دانشجویان دیده می‌شدند، با سر دادن شعارهایی از قبیل «الله اکبر» و «بی‌قانون حیا کن، دانشگاه رو رها کن» تجمع دانشجویان را برهم می‌زنند.

با بر هم خوردن تجمع دانشجویان در برابر پردیس دانشکده‌های هنرهای زیبا و فنی، آنها به سالن آمفی‌تئاتر دانشکده هنرهای زیبا پناه بردند اما لباس شخصی‌ها نیز به آنجا هجوم بردند.

برخی گزارش‌ها از منابع دانشجویی نیز حاکی است که درگیری در دانشکده هنرهای زیبا به ضرب و شتم دانشجویان و شکستن درب ورودی این دانشکده از سوی بسیجیان انجامیده است.

در تجمع دانشجویان در صحن دانشگاه و همچنین سالن آمفی‌تئاتر همچنین شعارهایی با مضمون «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «بیکاری، بیگاری، حجاب زن اجباری» شنیده می‌شد و برخی دانشجویان نیز تصاویری از مرضیه امیری، دانشجوی بازداشت‌شده، در دست داشتند.

همچنین دانشجویان با در دست داشتن عکسی از «مرضیه امیری» روزنامه نگار به بازداشت او نیز اعتراض کردند.

خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، حمله‌کنندگان را «دانشجویان دانشگاه» تهران خوانده و مدعی شده است که تجمع‌کنندگان «تعدادی از فعالین چپ‌گرا» بودند که «علیه برخی احکام دینی و قوانین کشور» شعار می‌دادند.

دانشجویان شماری از دانشگاه‌های تهران در هفته‌های اخیر، به ویژه با آغاز ماه رمضان، از تشدید محدودیت‌های مربوط به حجاب اجباری و حضور «گشت ارشاد» در محوطه دانشگاه خبر داده بودند.

با این حال خبرگزاری ایسنا به نقل از مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، گزارش داده است که مقررات مربوط به پوشش در این دانشگاه هیچ تغییری نکرده است.

مجید سرسنگی در گفت‌وگو با ایسنا حضور «گشت ارشاد» در دانشگاه تهران را بشدت تکذیب کرده اما گفته است: «نیروهای انتظامات در محوطه دانشگاه حضور پیدا کردند تا به افرادی که حرمت روزه‌داری را حفظ نمی‌کنند تذکر داده شود».