- - https://andisheh-nou.org -

روسیه: ایران کاهش تعهدات خود به برجام را ادامه ندهد

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای گفته است اقدام ایران در کاهش تعهدات خود به برجام را درک می‌کند اما از جمهوری اسلامی می‌خواهد که از ادامه این اقدام خودداری کند. روسیه از همه کشورهای حاضر در برجام خواست به تعهدات خود عمل کنند و هر چه زودتر سازوکار مالی تجارت با ایران (اینستکس) را راه‌اندازی کنند.

وزارت امور خارجه روسیه پنج‌شنبه شب ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه در بیانیه‌ای مواضع خود در قبال برجام و تحولات اخیر درباره آن را روشن کرد.

به‌گزارش خبرگزاری تاس روسیه، در این بیانیه ضمن محکوم کردن تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت فلزات ایران با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات خود در قبال برجام آمده است: «در چنین شرایطی، اقدام تهران بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق‌نامه (برجام) را درک می‌کنیم. این بندها برای ایران این امکان را فراهم می‌سازند که در صورت عدم پایبندی سایر طرف‌های حاضر در برجام، از برخی تعهدات خود در چارچوب توافقات انجام شده، خودداری کند. همزمان از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا از ادامه اقدام در جهت کاهش اجرای تعهداتش در قبال برجام صرف نظر کند و همه کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای هم به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و تحقق طرح‌های موجود در برجام، از جمله مدرن‌سازی راکتور اتمی اراک را سرعت بخشند.»

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه ایران اعلام کرد که سطح تعهداتش را در برجام کاهش می‌دهد و به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند، مگر آن‌که کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند. در پی آن فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بریتانیا، آلمان و فرانسه، سه کشور اروپایی که در توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده‌اند با انتشار بیانیه‌ای مهلت ۶۰ روزه ایران در رابطه با برجام را رد کردند.

این کشورها در بیاینه خود اعلام کردند که مصمم هستند تجارت قانونی با ایران را از طریق کانال ویژه مالی (اینستکس) ادامه دهند. آن‌ها همچنین از کشورهای غیر عضو در برجام خواستند که «از هرگونه اقدامی که مانع اجرای کامل تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در توافق می‌شود، اجتناب کنند».

وزارت خارجه روسیه معتقد است که ایران کاملاً به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بوده و ۱۴ گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده آن است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین به موضوع سازوکار ویژه مالی تجاری با ایران (اینستکس) اشاره شده و گفته شده که «هنوز اقدام عملی مشخصی در جهت راه‌اندازی آن صورت نگرفته است». وزارت خارجه روسیه اظهار امیدواری کرده که اینستکس «هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شده و بتواند برای ادامه همکاری‌های تجاری – اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده همه کشورها، از جمله روسیه، قرار بگیرد.»

مسکو همچنین ضمن اعلام آمادگی برای ادامه همکاری‌ها با ایران در چارچوب برجام گفته است که در طرح تبدیل تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو و ادامه پروژه ساخت فازهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر همکاری خود با ایران را ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه از کشورهای هم‌پیمان خود خواسته است که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری خود با ایران، به‌ویژه در بخش انرژی ادامه دهند.