- - https://andisheh-nou.org -

عملکرد «شورای عالی انتخابات ترکیه» نظیر نظارت استصوابی «شورای نگهبان» است

سرانجام رجب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و رهبر حزب اسلامی «عدالت و توسعه» دیروز ۱۶ اردیبهشت موفق شد با حکم «شورای عالی انتخابات ترکیه» نتیجه انتخابات محلی ۱۱ فروردین را که در آن شکست سختی را متحمل شده بود لغو کند.

انتخاب اکرم امام اغلو، نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه‌ به مقام شهردار استانبول در ماه گذشته پس از  بازشماری آرا تایید شده بود.

شکست اردوغان در انتخابات محلی و مخصوصا در استانبول برای او در راس حاکمیت ترکیه غیر قابل قبول بود، زیرا که این انتخابات در عمل به مانند یک رفراندوم در مورد عملکرد حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان بشمار می آمد. استانبول با جمعیت ۱۶میلیون نفر، موتور اقتصادی ترکیه بحساب می آید و همچنین دارای جایگاه ویژه ای در نظام سیاسی ترکیه است. 

جالب توجه است که امروز اردوغان در توجیه این حکم مبنی بر لغو نتیجه انتخابات می گوید:‌ “ما این تصمیم را بهترین گامی می بینیم که اراده ما را برای حل مشکلات در چارچوب دموکراسی و قانون تقویت خواهد کرد”.

تا همین چندی  پیش شماری از تحلیل گران وطنی سیستم سیاسی و اقتصادی ترکیه در زیر سایه حکومت اردوغان و حزب اسلامگرای عدالت و توسعه را به عنوان الگویی مطلوب برای رسیدن به دموکراسی در ایران از طریق اصلاحات بر پایه دیدگاه های «اسلام سیاسی» تجویز می کردند.

می بینیم با وجود تفاوت های مشخص بین حکومت ها در ایران و ترکیه،‌ حاکمیت در این دو کشور مردم را پای صندوق رای می آورد و نمایش انتخابات با تبلیغات پر سروصدایی برگزار می شود. اما اگر نتیجه آرای مردم بر خلاف خواست حاکم باشد در اینصورت در راستای حفظ حاکمیت،‌ بلافاصله ابزار و نهادهای لازم برای حذف نظر و رای مردم بکار گرفته می شوند.