- - https://andisheh-nou.org -

گزارشی از اهواز: زندگی در اردوگاه و مردمان فراموش شده!

به گزارش حقوق معلم و کارگر، روح اله قدیمی و حمیدرضا شفیعی (نمایندگان کانون صنفی فرهنگیان شهرستان خمینی شهر در ستاد همیاری فرهنگیان ایران در حمایت از مردم سیل زده خوزستان) در گزارشی به وضعیت مردم سیل‌زده خوزستان پرداخته‌اند:

 

دومین محموله کمک های غیر نقدی شهروندان، فرهنگیان و دانش آموزان خمینی شهر به سیل زدگان صبح روز جمعه ۹۸/۱/۳۰ در محل ستاد همیاری فرهنگیان اهواز واقع در دانشگاه فرهنگیان تحویل و آماده بسته بندی گشته و توزیع آن از همان روز شروع شد.

? سیل میهمان ناخوانده و مانده

تفاوت سیل خوزستان با سیل لرستان در این بوده که سیل ویرانگر لرستان آمد، جان مردم را گرفت، خانه هایشان را با خود برد، اموال مردم را ضایع کرد و همه جا را گل گرفت، اما رفت !
سیل خوزستان آمده و نمی رود !

? خانه های آب گرفته

بیش از دو هفته از شروع سیل در استان خوزستان گذشته اما هنوز آب در خانه ها و زمین های مردم مانده و با نفوذ در ریشه ساختمان ها آنها را سست و غیر قابل سکونت کرده است.
ارتفاع آب در برخی خانه های روستایی تا ۱/۵ متر می رسد. سیلاب، ناگهان و حدود نیمه های شب وارد روستاهای زیادی از جمله جنادله، شیخ طعمه، خسرج، عوده، خسرج خلف و . . . شده و مردم را آواره کرده است.

?خوشه های طلایی زیر آب

میزان خسارت به کشاورزان عزیز در استان خوزستان غیر قابل تصور است بسیاری از مزارع گندم و سایر کشت ها که آماده برداشت بودند در مدت چند ساعت زیر آب رفته و آب، داغ بر دل کشاورزان عزیز گذاشته است.
بسیاری از زمین های کشاورزی که آماده کشت بوده زیر آب رفته و معلوم نیست تا کی قابل کشت خواهند شد.
زندگی بسیاری از مردم روستا که وابسته به کشاورزی است مختل شده و مردم، شغل و سرمایه خود را یک شبه از دست داده اند.

?آب پشت دروازه اهواز

سیل در حال ورود به شهر اهواز بوده و تا عین دو آمده بوده که با بستن سیل بند و انحراف آب جلوی ورود آن به شهر گرفته می شود. سرباز هایی مسلح از سیل بندهای اهواز پاسداری می کردند و همه ترددها در آن نواحی زیر نظر بود.
شهر فعلا امن است و روستاهای اطراف در محاصره سیل یا در تصرف آن !

?راه های آبی

سیل حرکت خود را به سمت شادگان ادامه داده و مناطق زیادی از دشت شادگان را دربر گرفته است بسیاری از روستاها و راه های ارتباطی آن ها زیر آب رفته و امکان تردد فقط با قایق وجود دارد.
راه های اصلی مسدود شده بود و ما برای رساندن کمک های غیر نقدی به روستای صراخیه از توابع شادگان مجبور شدیم برای رفتن و بازگشتن بیش از ۳۵۰ کیلومتر طی کنیم و در بازگشت از مسیر شادگان، آبادان، خرمشهر، به اهواز بازگردیم.
جاسم جوانی بود که با قایق خود ما را در رساندن کمک ها به مردم یاری کرد. زندگی جاسم را نیز آب فراگرفته بود و او مجبور شده بود خانواده اش را از روستا ببرد.

?عفیه حمیدیه ( آفرین بر حمیدیه )

حماسه مردم حمیدیه مثال زدنی و فراموش نشدنی است.
آب در حال ورود به شهر حمیدیه بوده که مردم این شهر از کودک تا بزرگسال و از زن و مرد، ۱۴ شبانه روز جانانه در برابر سیل مقاومت کردند آنها با ساختن سیل بند به طول ۴ کیلومتر و عرض ۷ متر و ارتفاع ۳ متر جلوی ورود سیل به شهر را گرفتند و شبانه روز از سیل بند شهر پاسداری کردند و شهر خود را نجات دادند مردم این شهر هم اکنون میزبان مردم سیل زده روستاهای اطراف در اردوگاه های حمیدیه هستند.
شعار مردم حمیدیه در موقع ساختن سیل بند بسیار حماسی است :
✳️ بچینه الشط ما بچانه
( رودخانه گریه کرد و ما گریه نکردیم )

? زندگی در اردوگاه

بسیاری از مردم سیل زده روستاها که خانه هایشان فعلاً قابل سکونت نیست در اردوگاه هایی که در سالن اجتماعات مدارس و یا پادگان های نظامی برپا شده سکونت دارند.
ارودگاه هنرستان ولایت در حمیدیه جایی بود که پس از کسب مجوز، توانستیم به آن وارد شویم. در سالن ورزشی هنرستان بیش از بیست چادر هلال احمر برپا بود و زیر هر چادر خانواده ای روزگار می گذرانند.
وعده های غذایی سروقت به مردم داده می شد اما مردم دوست داشتند به روستاهای خود بازگردند و شرط آنها گرفتن چادر بود تا بتوانند در کنار منازل ناامن خود چادر بزنند و برسر زمین ها و دام هایشان باشند.
در اردوگاه هنرستان ولایت مادری با فرزندش جوانش زیر چادر زندگی می کرد که خودش فرزند شهید بود، پدر و مادر و خانواده اش در بمباران های صدام در زمان جنگ شهید شده بودند و اکنون با فرزندش اسیر سیل گشته است !

 

? محله های فراموش شده !

در بین مناطق سیل زده استان خوزستان مناطقی وجود دارد که مردم آن مناطق از نحوه کمک رسانی به آنها به شدت گله مند هستند.
یکی از این مناطق و روستاهای مورد هجوم سیل، کوت سیدصالح در نزدیکی اهواز بود که حدود ساعت ۹ شب به آن وارد شدیم.
کل روستا در محاصره آب بود و ما از روی پل موقتی که ارتش زده بود وارد روستا شدیم.
اکثر خانه ها سالم بود اما متاسفانه سیل بند یکی از کوچه ها شکسته شده بود و آب وارد آن کوچه شده و به حدود پنجاه خانه نفوذ کرده بود و خانواده ها مجبور به ترک خانه و یا زندگی روی بام خانه ها شده بودند. مردم کوچه بشدت از عدم توجه مسئولین گله مند بودند که تا بحال کسی به آنها سر نزده است !
با هماهنگی دوستان کانون صنفی فرهنگیان خوزستان در ستاد همیاری اولین مرحله از کمک ها فردای آن شب بین مردم آن منطقه تقسیم شد.

? کمک های مردمی

مردم از سراسر کشور کمک های نقدی و غیر نقدی زیادی برای مردم سیل زده خوزستان ارسال کرده اند به طوری که مدیر کل هلال احمر استان خوزستان در جلسه ای که در ستاد همیاری و در محل دانشگاه فرهنگیان اهواز برگزار شده بود سخن از برنامه سه ماهه جمعیت هلال احمر برای حمایت از سیل زدگان می گفت.
طبق اعلام ایشان، علاوه بر کمک های غیرنقدی، مردم بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان کمک نقدی به حساب هلال احمر واریز کرده اند.

? نهادهای صنفی و مردمی پیشتاز کمک رسانی

قسمت زیادی از برنامه ریزی در جهت کمک رسانی به مردم سیل زده خوزستان توسط تشکل های صنفی و مردمی صورت گرفته و اجرا می شد.
در این بین ستاد همیاری فرهنگیان ایران نقش پررنگ و موثری در این برنامه ریزی ها دارد.
کانون صنفی فرهنگیان خوزستان به عنوان نماینده ستاد همیاری فرهنگیان در استان خوزستان با همکاری سایر سازمان های مردم نهاد پایگاه بسیار فعالی در دانشگاه فرهنگیان اهواز دایر کرده اند و با جذب کمک های مردی از سراسر کشور و توزیع مناسب و با برنامه بسته های حمایتی، بخشی از کمک رسانی به مردم عزیز سیل زده را بعهده گرفته اند.

? اولویت های فراموش شده

با توجه به گستردگی سیل خوزستان و پراکندگی مردم در ارتفاعات و جنگل های اطراف، مراقبت از مردم در مقابل بیماری های واگیر دار، مار و حشرات موذی و بهداشت محیط از اولویت هایی است که تاکنون توجهی به آن نشده است.
لازم است نهادهای دولتی و حاکمیتی توجه ویژه ای در مورد مسائل بهداشتی مردم سیل زده داشته باشند و با تهیه حمام و سرویس های بهداشتی مناسب و نصب آن در نقاط مختلف از بوجود آمدن یک بحران بهداشتی جلوگیری کنند.

? سپاس مهربان یاران

در پایان لازم است از همه عزیزانی که با درک درست از شرایط هموطنان عزیز سیل زده به یاری شتافتند و از هیچ کمکی دریغ نکردند سپاسگزاری کنیم.
برای همه مردم شریف ایران آرزوی بهروزی و سربلندی می کنیم و امیدواریم بلا از سر مردم ایران به دور باشد.
سپاسگزار شهروندان، فرهنگیان و دانش آموزان عزیز خمینی شهر هستیم که همت کردند و به یاری هموطنان عزیز سیل زده شتافتند.
سپاسگزار همکاران عزیزمان علی کروشات و پیروز نامی و خانواده های محترمشان و همه اعضای کانون صنفی فرهنگیان استان خوزستان هستیم که صادقانه از ابتدای این بحران به یاری مردم آمدند.
سپاسگزار مسئولین دانشگاه فرهنگیان اهواز هستیم که تمام امکانات خود را در جهت ارائه خدمت به مردم بکار گرفتند.
سپاسگزار همه تشکل های مردم نهادی هستیم که دست در دست هم فقط به خدمت به مردم فکر می کردند.
و بهتر آن است بگوییم :

✳️ سپاس ایران