- - https://andisheh-nou.org -

سودان: جنبش مردم در حال پیشروی است!

ملاقات دیدار و گفتگوی سوال برانگیز استون کوتسیس، کاردار کنسولگری سفارت آمریکا در خارطوم، با محمد حمدان داگلو، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی، و رئیس نیروهای پشتیبانی سریع، عمدتا متشکل از جنجاویدها، که به مدت 15 سال مسئول ایجاد ترور و وحشت در دارفوربوده است، در محوطه کاخ ریاست جمهوری خارطوم، به شایعات بسیاری در رابطه با نیت دولت آمریکا در رابطه با سودان دامن زده است. 

ده ها هزار تظاهر کننده سودانی در خیابان ها و میادین این کشور خواستار استقرار دموکراسی و به بدست گرفتن قدرت دولتی توسط نیروهای غیر نظامی و دموکراتیک هستند. سپهبد عبدالفتاح البرهان، رئیس جدید شورای نظامی انتقالی، وعده « ریشه کن کردن» رژیم عمر البشیر داده است. ولیکن مردم معتقدند که شورای انتقالی نظامی همگی در جنایات رژیم عمر البشیر سهیم بوده اند و از آنان نمی توان انتظار استقرار دموکراسی و حاکمیت ملی داشت.
از بامداد پنجشنبه 22 فروردین ماه، روز بر کناری عمر البشیر از قدرت توسط نظامیان، رویداد ها در سودان شتاب ویژه ای گرفته اند. وزیر سابق دفاع، رئیس شورای نظامی انتقالی ژنرال احمد عوض بن‌عوف که برکناری دیکتاتور سابق را اعلام کرده بود، ریاستش دوام نیاورد. جمعه شب این فرد نزدیک به رئیس چمهور سابق با عزم مردم سودان در به چالش کشیدن نظامیان کودتاچی مجبور به استعفا شد.

یکی دیگر از فرماندهان ارتش، سپهبد عبدالفتاح البرهان، بلافاصله جانشین او شد. گفته می شود که این مقام بلند پایه ارتش، که در گذشته فرمانده نیروی زمینی بوده، وابستگی زیادی به رژیم سابق نداشته است و از این جهت با اظهارات خود سعی دارد بین مردم محبوبیت کسب کند و وعده داده است که بسرعت گفتگو با غیر نظامیان و جامعه مدنی را شروع نماید. شنبه شب، یک دیدار بین ارتش و نیروهای آزادی طلب و خواهان تغییر ، ائتلافی از احزاب مخالف و انجمن اتحادیه های حرفه ای سودان (اس پی آ)، بر گزار شد. در این ملاقات نمایندگان شورای نظامی انتقالی به گروه نمایندگان ائتلاف توصیه کردند که یک شخصیت «معتدل» برای پست نخست وزیری پیدا کنند، ولی دکتر سارا عبدالجلیل سخنگوی انجمن اتحادیه های حرفه ای سودان(اس پی آ) در لندن اظهار داشت « دولت باید اساسا از غیرنطامیان تشکیل شود. همه زندانیان از جمله آنهایی که در دارفور زندانی هستند باید فوراٌ آزاد شوند. در پایان ما خواستار انتقالی عادلانه قدرت شدیم».

انجمن اتحادیه های حرفه ای سودان که هدایت جنبشی را به عهده دارد که از 19 دسامبر آغاز شده است دارد، بسیار محتاطانه در رابطه با شورای نظامی انتقالی قدم بر می دارد. برای رشید سعید یعقوب، یکی از سخنگویان انجمن در فرانسه، در حال حاضر آن ها فقط وعده می دهند. او که در گذشته عضوحزب کمونیست سودان بوده است با تردید بیم آن دارد که « شورای نظامی انتقالی وقت گذرانی کرده تا قدرت بیشتری بدست آورد». این واقعیت که نظامیان از تسلیم رئیس جمهور سابق (البشیر) به دادگاه جرائم بین المللی خود داری می کنند، طبعا سوء ظن ایجاد می کند. او از سال 2009 به جرم جنایت علیه بشریت تحت تعقیب بوده است.

استعفای صلاح قوش- نشانه ای امیدوارکننده برای مردم سودان
با این حال برخی محافل اپوزیسیون در سودان معتقدند که قولهای داده شده توسط سپهبد عبدالفتاح البرهان می تواند نقطه شروعی برای انتقال قدرت دمکراتیک باشد. این افسر ارشد ارتش سودان تا کنون دستور آزادی تظاهرکنندگان چند هفته اخیر، و همچنین لغو مقرارت عدم تردد و رفت و آمد شبانه را که چند روز پیش پس از کودتا توسط شورای نظامی انتقالی برقرار شده بود، را صادر کرده است. او همچنین در دارفور، منطقه ای که از سال 2003 جنگ خانگی جانکاه در آن جریان داشته، که به گفته سازمان ملل بیش از 300 هزار تلفات داشته است، رسماٌ آتش بس اعلام کرده است. وی همچنین متعهد شده است که« رژیم سابق را ریشه کن نماید». وعده تصفیه ارتش برای ده ها هزار نفر سودانی که همین دو روز پیش در برابر ستاد ارتش تظاهرات می کردند، می تواند بسیار خوشایند باشد .
چهره قدرتمند جدید خارطوم سرانجام برای اثبات حسن نیت خویش متعهد شد که مسئولان کشتار بسیاری از تظاهر کنندگان در ماه های اخیر را محاکمه نماید. این بلافاصله صلاح قوش، رئیس وزارت اطلاعات و امنیت را به خاطر مردم می آورد که ا ز ده ها سال پیش ، از زمان به قدرت رسیدن حکومت عمر البشیر و رژیم نظامی اسلامیش در سال 1989 همواره به مثابه سازمانده گروه های امنیتی مخوف رژِیم به مثابه چشم و گوش رژیم ، حضور دائم دارد.

تنها نقطه سیاه در تابلوی انقلاب کنونی، دیدار بسیار عجیب استون کوتسیس، کاردار کنسولگری سفارت آمریکا در خارطوم با محمد حمدان داگلو با نام مستعار حمییتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی، و رئیس نیروهای پشتیبانی سریع، عمدتا متشکل از جنجاویدها، که به مدت 15 سال مسئول ایجاد ترور و وحشت در دارفوربوده است، در محوطه کاخ ریاست جمهوری خارطوم بود. براستی در مذاکرات بین نماینده دیپلوماتیک آمریکا و رهبر آدمکشان بیرحم جنجاویدها که در درگیری های دارفور در سال های 2004- 2003 نزدیک به هشتادهزار نفر را به قتل رساندند، چه مسئله ای مورد بحث می تواند باشد؟

 

این مطلب بر اساس ترجمه گزارشی در روزنامه اومانیته، چاپ پاریس، در روز دوشنبه 26 فروردین ماه، توسط اندیشه نو تنظیم شده است.