- - https://andisheh-nou.org -

کودتای نظامی در سودان! عمر البشیر، دیکتاتور سودان ساقط شد، قدرت به شورای موقت نظامی منتقل گردید!

دیکتاتور سه دهه اخیر در سودان به زباله دان تاریخ انداخته شد.  به گزارش رسانه های معتبر جهان یک شورای نظامی موقت به رهبری وزیر دفاع سودان، عواد محمد احمد ابن عوف، قدرت را به دست گرفته است.  آیا نظامیان سودان بار دیگر در سر بزنگاه سد مسیر مبارزه برای دموکراتیزه کردن کشور شده اند؟

 

بر اساس گزارش های رسیده از سودان، در ساعات اولیه بامداد امروز ، عمر البشیر رئیس جمهور مستبد سودان از قدرت برکنار شده و در حال حاضر در بازداشت است. سودان در چهار ماه گذشته صحنه تظاهرات اعتراضی مردم و نیروهای اپوزیسیون بوده است که خواهان برکناری عمر البشیر از قدرت بوده اند. گزارش ها حاکی از این است که بدنبال سه روز تظاهرات مردمی در مقابل نهاد فرماندهی ارتش، و درگیری نیروهای نظامی و نیروهای وابسته به نهاد های امنیتی و گروه های اسلامی که در جریان آن 14 نفر کشته شدند،  عمر البشیر مجبور به استعفا شده است.
بر اساس بیانیه ای که صبح امروز از طرف «شورای نظامی موقت» در خارطوم منتشر شد عمر البشیر از قدرت برکنار شده و در بازداشت است. عمر البشیر، رئیس جمهور دیکتاتور سودان که با کودتای نظامی 1389 در ائتلاف با اسلامگرایان «جبهه نجات اسلامی» به رهبری حسن الترابی، برای سه دهه با سرکوبگری بر مردم این کشور حکومت کرد. او به جنایات جنگی و نسل کشی در رابطه با سکوب جنبش مردم منطقه دارفور متهم است.
نیروهای دموکراتیک و مترقی سودان به شدت نگران قدرت گرفتن نظامیان در سودان می باشند.  اکثر اعضای شورای نظامی موقت از چهره های وفادار  به عمر البشیر و همدستان او در قدرت بوده و در جنایات او شریک بوده اند. شورای نظامی موقت قانون اساسی، پارلمان و نهاد های حاکم در مناطق را ملغی و در کشور برای شش ماه شرایط اضطراری اعلام کرده و متذکر شده است که برای دو سال آینده کنترل کشور را بدست خواهد داشت.

برخی نیروهای اسلامگرای اپوزیسیون و از جمله حزب امت از اعلام شرایط اضطراری توسط شورای نظامی انتقالی استقبال کرده اند!!!  سئوال اصلی در این شرایط تعیین کردن اینست که آیا قدرت واقعی بدست نیروهای مخالف افتاده است و یا هنوز بخشی از ائتلاف حکومتی (دیکتاتوری) سابق ، البته بدون حضورعمر ال بشیر، قدرت را در دست دارند؟ عمر البشیر ماه قبل از حزب کنگره ملی سودان، حزب اسلامگرای حاکم استعفا کرد و اعلام نمود که از آن به بعد به نیابت از همه مردم حکومت خواهد کرد. البته این تاکتیکی بود برای اینکه جنبش اعتراضی توده ای را به هر شکلی به سکوت بکشاند.
نیرو های مردمی خواهان انتقال اهرم های اصلی  قدرت دولتی توسط نظامیان و اعاده حکومت مردم و دموکراسی شده اند.