- - https://andisheh-nou.org -

خطر گسترش “بیماری سالک” در مناطق سیل‌زده/ نگرانی از وقوع دوباره سیل در مازندران/ اعلام اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی/ برق ۲۲۶۰ روستای سیل‌زده وصل شد/ احتمال افزایش خروجی آب سد کرخه / نماینده پلدختر: سیل زدگان جزو لباس تنشان چیزی در بساط ندارند / ۳۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند/ هشدار هواشناسی در مورد تگرگ و آبگرفتگی معابر کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بیشترین خسارات را در سیل‌های اخیر استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان دیدند.

به گزارش «انتخاب»، بهنام سعیدی با اشاره به برقراری ارتباط با معمولان و پلدختر در استان لرستان افزود: بجز پنج روستا گاز همه روستا‌های سیل زده در این دو منطقه وصل شده است.

وی گفت: علت اصلی وصل نشدن برق در پلدختر تامین امنیت مردم است، زیرا در این شرایط تعدادی از مردم به علت برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: همچنان شاهد خروجی آب از سد کرخه هستیم و احتمال افزایش حجم خروجی آب از این سد وجود دارد.

سعیدی گفت: تاکنون ۱۷۴ شهر و روستا در استان خوزستان از بیم وقوع سیل تخلیه شده اند و احتمال افزایش روستا‌هایی که باید تخلیه شوند وجود دارد.

وی افزود: در منحرف کردن آب از مناطق مسکونی به زمین‌های کشاورزی خساراتی به این زمین‌ها وارد شد که قابل جبران است، زیرا اولویت اصلی حفظ جان مردم است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تاکنون ۷۰ درصد آب در آق قلا تخلیه شده است.

سعیدی افزود: تا ۱۰ فروردین ۲۶۲ میلی متر باران در کشور بارید که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶۵ درصد افزایش دارد.

وی گفت: از ۱۵۰ تالاب کشور بر اثر بارندگی‌های اخیر ۴۰ پهنه آبی احیا شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: به سیل زدگان اطمینان می‌دهیم که نیرو‌های امدادی، مسئولان و نیرو‌های جهادی تا خارج کردن آخرین قطره آب از خانه هایشان در کنار آن‌ها خواهند ماند.

سعیدی همچنین گفت: بر اثر سیل‌های اخیر ۷۰ نفر از هموطنانمان در استان‌های سیل زده جان خود را از دست دادند.

نماینده پلدختر: سیل زدگان پلدختر جزو لباس تنشان چیزی در بساط ندارند / ۳۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ۳۰ هزار نفر در سیل اخیر لرستان بی خانمان شده‌اند گفت که سیل زدگان جز لباس تن خود چیزی در بساط ندارند.

حمیدرضا کاظمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور گفت: اگر می‌دانستم این جلسه با حضور نمایندگان دولت برگزار نمی‌شود حتماً مردم سیل زده پلدختر و معمولان را رها نمی‌کردم و به تهران نمی‌آمدم.

وی ضمن قدردانی از فرمانده کل قوا برای صدور دستورات لازم به سپاه و ارتش جهت کمک به سیل زدگان گفت: از رئیس مجلس، اعضای هیئت رییسه و نمایندگانی که در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و یا تلفنی پیگیر وضعیت بودند و همچنین وزرا و کلیه مسئولین قدرانی می‌کنم.

کاظمی ادامه داد: بیشترین بارندگی در روز ۳ فروردین در پلدختر صورت گرفت که به ۱۶۷ میلیمتر رسید. همچنین حجم ۵۰۰۰ متر مکعب در ثانیه در آب در رودخانه پلدختر این سیل خروشان را تشکیل داد و باعث ویرانی و تخریب نیمی از پلدختر و معمولان شد. به نحوی که ۱۰ روستا کاملاً محو شد.

نماینده مردم پلدختر با بیان این که سیل زدگان این منطقه خانه و وسایل زندگی خودرو و مغازه‌هایشان را از دست داده اند گفت: آنها غیر از لباس تن خود چیزی در بساط ندارند و بیش از ۳۰ هزار در نفر در حوزه انتخابیه من حتی کفش ندارند. آنها تمام اموالشان را از دست دادند و من به سوی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم نجیب ایران برای رسیدگی به سیل زدگان دست طلب یاری دراز می‌کنم.

کاظمی با بیان این که ارتباط پلدختر با مرکز استان و دیگر شهرها به سختی انجام می‌شود افزود: همچنین ارتباط ۶۰ روستا قطع است و کمک‌های غذایی با بالگرد انجام می‌شود. زیرساخت آب، برق، گاز و تلفن هم قطع شده بود که برخی وصل شده و یا در حال وصل است. این سیل همچینن دامداری خطوط انتقال آب و کل زیرساخت‌ها را برده و از آن چیزی باقی نمانده است.

وی با بیان این که هزاران میلیارد خسارت به پلدختر وارد شده و کمک رسانی به سیل زدگان به سختی انجام می‌شود اضافه کرد ۳۰ هزار نفر بی خانمان شدند. رئیس مجلس نمایندگان و وزرا شاهد بودند که چه بلایی سر مردم آمده است. ما درخواست شناور داشتیم و می‌خواهیم ارتباط ۷۰ روستا وصل شود تا از مرگ مردم جلوگیری کنیم اگر مردم از بی عرضگی ما تلف شوند خدا ما را نمی‌بخشد.

کاظمی ضمن قدردانی از سپاه و ارتش که با تمام توان به صحنه آمده اند اظهار کرد: علیرغم این اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد لجن و گل ولای کوچه و خیابان تا چند ماه دیگر هم جمع نمی‌شود. لازم است به دستگاه‌ها فشار بیاوریم که به داد مردم برسند.

نماینده مردم پلدختر همچنین پیشنهادات خود را به این شرح اعلام کرد: احداث دیوار ساحلی علمی جهت نجات مردم، جانمایی مناسب برای مناطق آب گرفته و بازسازی جاده پلدختر به معمولان…

علی مطهری نایب رئیس مجلس که اداره بخشی از جلسه علنی را برعهده داشت در واکنش به اعتراض نماینده مردم پلدختر نسبت به محدودیت وقت او و همچنین عدم حضور مسئوولان مربوطه گفت: قرار بود چهار وزیر کشور، راه، نیرو و جهاد کشاورزی در جلسه حضور داشته باشند اما به خاطر وضعیت خاص خوزستان رئیس جمهور دستور داد که هر چهار وزیر به خوزستان بروند و این برنامه منتفی شد. وقت در نظر گرفته شده برای هر استان بین نمایندگان تقسیم شده است.

در جریان طرح اظهارات نماینده پلدختر تصاویری از وضعیت مردم پس از سیل اخیر از مانیتورهای مجلس پخش شد.

فرماندار اهواز: شهر اهواز در معرض خطر سیلاب نیست / اعلام تخلیه ۱۴ روستا

فرماندار اهواز گفت: با اقدامات انجام شده در شهر اهواز هیچ نقطه‌ای در معرض خطر سیلاب نیست اما با توجه به حجم آبی که شهر اهواز را گرفته است شهروندان باید احتیاط لازم را داشته باشند و به رودخانه نزدیک نشوند.

جمال عالمی نیسی با اشاره به انتخاب چهار استان به عنوان استان‌های معین برای کمک به خوزستان در خصوص مساله سیلاب، اظهار کرد: تاکنون در حوزه من یعنی شهرستان اهواز کمکی به ما نرسیده است و منتظر هیأت‌های استان‌ها هستیم. قرار بود شب گذشته هیأت‌های برخی استان‌ها به خوزستان بیایند اما هنوز اقدامات مناسبی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: در اهواز شیب دبی ورودی آب رو به افزایش است. تا شب گذشته ۳۰۰۹ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشتیم و امروز حدود ۳۰۵۰ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داریم که این افزایش ورودی یعنی سطح آب رودخانه باز هم بالاترمی‌رود.

عالمی نیسی اظهار کرد: در شهر اهواز مناطق خطرناک نداریم اما در حواشی اهواز مانند منطقه روبه‌روی نیروگاه زرگان، سیل‌بندها تا حدی ضعیف هستند که اکیپ‌هایی در محل مستقر شده و ماشین‌آلات نیز در آنجا مستقر هستند.

فرماندار اهواز گفت: در سمت کشتارگاه نیز تا حدی وضعیت نامناسب است که با تقسیم کاری که روز گذشته انجام شد، در حال رایزنی هستیم تا با فرستادن ماشین‌آلات، در این منطقه نیز استحکام‌بخشی لازم را انجام دهیم.

وی افزود: در مناطق شهر اهواز هیچ نقطه در معرض خطری نداریم اما با حجم آبی که شهر اهواز را گرفته است، شهروندان باید احتیاط لازم را داشته باشند و به رودخانه نزدیک نشوند.

عالمی نیسی تصریح کرد: روستای الباجی جزو روستاهایی است که به آن اخطار داده شده است. همچنین به ۱۴ روستای در معرض سیلاب در بخش مرکزی در حوضه رودخانه‌های کارون و کرخه اخطار داده شده است و ما خواستار تخلیه این روستاها شده‌ایم. آب نیز اکنون در حاشیه روستاهااست.

وی گفت: بدون شک احتمال اینکه ناهماهنگی در بحران پیش بیاید وجود دارد اما تلاش می‌کنیم دستگاه‌ها هماهنگ با هم حرکت کنند تا هم‌افزایی لازم را داشته باشند.

فرماندار اهواز در خصوص وضعیت بخش اسماعیلیه نیز گفت: در اسماعیلیه تغییراتی در ۷۲ ساعت گذشته رخ نداده است. آسیب‌دیدگی در سیل‌بند روستای ملیحان پیش آمد و روستا را تقریباً آب گرفت. در حال حاضر این روستا خالی از سکنه شده و جاده قدیم خرمشهر به اهواز را نیز آب گرفته است. به غیر از این موارد دیگر وضعیت جدیدی گزارش نشده است.

عالمی نیسی درباره احتمال تعطیلی مدارس اهواز خاطرنشان کرد: در خصوص تعطیلی مدارس، امروز و فردا آسیب‌شناسی لازم را انجام می‌دهیم. احتمال اینکه مدارس اهواز تا پایان هفته تعطیل اعلام شود، وجود دارد. اگر برای تعطیلی به نتیجه‌ای رسیدیم حتماً این مساله اعلام خواهد شد.

هشدار هواشناسی در مورد تگرگ و آبگرفتگی معابر در کشور

سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای نسبت به وقوع بارش تگرگ و آبگرفتگی معابر عمومی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سامانه بارشی فعال از بعدازظهر امروز و طی روز دوشنبه (۱۹ فروردین) مناطق مرکزی، شرق سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور را در برمی‌گیرد. پیامد گذر این سامانه، بارش باران در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ و آبگرفتگی معابر عمومی خواهد بود.

بر این اساس امروز (۱۸ فروردین) در گلستان، ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران، سمنان و مازندران بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی فردا ( ۱۹ فروردین) در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و یزد بارش باران و دراستان‌های سیستان و بلوچستان و شرق کرمان وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد. از این‌رو توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی به عمل آید.

نگرانی از وقوع دوباره سیل در مازندران

سیل شرق مازندران، موجب شده است تا مردم این استان، با هر بار بارش باران، نگران وقوع یک حادثه دیگر باشند و با وجود اینکه با تلاش نیروهای امدادی و مردم، اوضاع کمی آرام شده، اما روزگار سخت پس از سیل در این استان، مشاهده می‌شود.

در حالیکه سیل، زندگی بسیاری از مردم مازندران را از بین برد و به میزان زیادی از اراضی کشاورزی، باغات، تاسیسات، منازل مسکونی، دامداری‌ها و غیره آسیب جدی وارد کرد، با ورود سامانه بارشی جدید نگرانی آنها دوباره آغاز شده است.

اینکه در پی وقوع بارش ها دوباره سیلاب ها به مازندران روانه شود مطمئنا خسارات بیشتری به بار خواهد آورد و شاید تنها مدیریت صحیح بتواند از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

احمد اسدی، معاون اداره‌کل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به مازندران و وقوع دو سیلاب در کمتر از سه هفته در این استان، اداره کل هواشناسی مازندران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

وی گفت: طی این اطلاعیه بارش‏ های پراکنده که از روز گذشته در مازندران آغاز شد ادامه خواهد داشت اما امشب و به ویژه روز دوشنبه بارش‏ها در استان گسترده‌تر شده و میزان آن در ارتفاعات بیشتر خواهد بود.

معاون اداره‌کل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود بارش در گردنه‏‌ها و مناطق سردسیر به صورت برف باشد، تصریح کرد: جاری شدن روان آب و احتمال افزایش سطح آب رودخانه‏‌ها، رانش زمین، ریزش سنگ و اختلال تردد در محورهای کوهستانی از پیامدهای مورد انتظار است.

آسیب سیل به 48 بنای تاریخی در مازندران

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز از آسیب سیل، به ۴۸ بنا، محوطه و بافت تاریخی در این استان خبر داد و اظهار کرد: سیل اخیر به ۴۵ بنا، ۲ محوطه و یک بافت تاریخی در مازندران آسیب جدی زده است.

وی با اشاره به آسیب سیل به بافت تاریخی روستای یوش گفت: بلافاصله پس از وقوع سیل و سیلاب، کارشناسان میراث فرهنگی در محل حضور یافتند و برنامه های مرمتی آن تهیه شده است.

مدیر کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با اشاره به آغاز پاکسازی و آواربرداری در بناها یادآورشد: پاکسازی کوچه های بافت تاریخی یوش نیز آغاز شده است.

فرزانه با بیان اینکه بیشترین آسیب ها در شهرستان بابلسر، بابل، نور، ساری، بهشهر، نکا، سوادکوه و گلوگاه اتفاق افتاده و برآورد اولیه خسارت به میزان ۸ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: از این میزان ۳ میلیارد تومان به بافت تاریخی یوش در شهرستان نور خسارت وارد شده است.

علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران نیز با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر بارش برف در ارتفاعات خاطرنشان کرد: احتمال بارش برف در محورهای کوهستانی زیاد است، بنابراین داشتن زنجیرچرخ، رعایت سرعت مطمئنه و پرهیز از سفرهای غیر ضروری توسط رانندگان و مسافران باید جدی گرفته شود.

سردار سلیمانی: باید کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده سامان‌دهی شود

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: باید امدادرسانی و کمک‌های به مردم سیل‌زده سامان‌دهی شود.

به گزارش فارس ، سردار قاسم سلیمانی امروز در جریان بازدید از شهر سیل‌زده سوسنگرد، با تاکید بر تلاش برای کاهش خسارات احتمالی، اظهار کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب همه ما در خدمت مردم هستیم.

وی عنوان کرد: همه مردم ایران زمین این احساس را دارند که به مردم خوزستان و لرستان بدهکار هستند و به همین دلیل در حال امدادرسانی هستند، البته باید این خدمت‌رسانی‌ها به مردم سیل زده سازماندهی شود.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگرچه سیل امر طبیعی است اما باید چنین حوادثی از قبل پیش‌بینی شود و دولت نیز به صورتی برنامه‌ریزی کند تا کشور دچار چنین اتفاقاتی نشود.

سلیمانی عنوان کرد: بستان، هویزه، سوسنگرد، آبادان و خرمشهر دژهای کشور هستند و همواره باید این دژها قوی باشند.

اعلام اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی

اماکن در نظر گرفته شده برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی اعلام شد.

به گزارش ایسنا، برای اسکان اضطراری شهروندان حمیدیه، اردوگاه‌های شهید غلامی، شهید فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه (علیهم السلام) در نظر گرفته شده است.

همچنین برای اسکان اضطراری مردم بستان، پادگان میشداغ و برای مردم سوسنگرد، پادگان‌های ۴۱ ثارالله، شهید حبیب‌الهی، شهید مسعودیان و سالن ورزشی خانه جوان، ناصرخسرو، مجموعه قدس، مجموعه تختی شهرستان اهواز و پادگان شهدای هویزه تعیین شده‌اند.

محل اسکان اضطراری مردم رفیع نیز سالن ورزشی و ۱۲۰ کلاس در مدارس شهرستان هویزه اعلام شده است.

بررسی گزارشات سیل در کمیسیون عمران

نایب رئیس کمیسیون لمران مجلس از بررسی گزارشات مربوط به سیل اخیر و اقدامات انجام شده تا این لحظه با حضور مسئولان مربوط در جلسه کمیسیون عمران خبر داد.

سید ابولفضل موسوی در گفت و گو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در جلسه امروز با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی نظیر سازمان هواشناسی، راه و ترابری، وزارت کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس بنیاد مسکن گزارشاتی ورخصوص سیل اخیر و اقدامات انجام شده ارائه شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارشات مشخص شد که سازمان هواشناسی از ۲۴ ساعت قبل پیش بینی تقریبا دقیق و از ۷ روز قبل پیش بینی احتمالی و از ۱۵ روز قبل پیش بینی حدودی در خصوص بارش ها داشته است و با این اعلام وضعیت ستگاه اجرایی توانسته بودند اقداماتی انجام دهند.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: حجم بارش ها خیلی وسیع بوده و استان‌های زیادی را در برگرفته است. بیشترین خسارت به تاسیسات زیربنایی وارد شده است اما اکنون فقط آمارهای مربوط به بخش هایی که به طور مستقیم مربوط به مردم است نظیر منازل و مزارع اعلام شده است. اما گزارشات نشان می دهند تاسیسات زیربنایی به خصوص جاده ها و راه های بین شهری به طوری جدی آسیب دیدند.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون باید چاره‌ای برای جبران خسارات وارده به جاده‌ها و راه‌های بین شهری و روستایی اندیشیده شود. نمایندگان نیز گزارشاتی را از سیل و حوزه‌های خود ارایه کردند و مسئولین اجرایی توضیحات لازم را دادند. در ادامه نیز از اقدامات دولت تا به اینجا کار قدردانی شد اما آنچه که مهم است اقداماتی است که از این پس باید انجام شود چراکه شرایط پیچیده‌تر شده و سیلاب در شهرها وارد شده و هنوز خارج نشده است.

وی در پایان گفت: کار سختی پیش رو است. امیدوارم با بهره گیری از دانش و علم بتوانیم با این بحران نیز رو به رو شویم. مجموعه اتفاقاتی که به هنگام سیل و بعد سیل در کشور رخ داده بسیار وسیع است. ان شاءالله دستگاه اجرایی بتوانند بحران را مدیریت کنند. قرار شد دستگاه‌های اجرایی نیز نیازهای خود را اعلام کنند تا مجلس بتواند به آنها کمک کند.

برق ۲۲۶۰ روستای سیل‌زده وصل شد

مدیرعامل توانیر گفت: در سیلاب اخیر شبکه‌های برق بیش از۲۳۵۰ روستا دچار آسیب و خاموشی شده بود که تا این لحظه برق بیش از۲۲۶۰ روستا با شرایط ایمن و پایدار وصل شده است.

به گزارش ایسنا، محمدحسن متولی‌زاده افزود: در سیلاب اخیر ۱۶۶۰ کیلومتر از شبکه‌های برق (عمدتاً توزیع) و بیش از ۷۲۰ دستگاه ترانس و پست توزیع در ۲۳ استان به طور جدی آسیب دیده است که با تلاش همکاران صنعت برق بیش از ۹۵ درصد قطعی برق مناطق در ساعات اولیه حادثه برطرف شده است.

متولی‌زاده از آمادگی ۸۴۰ اکیپ اجرایی برق برای مقابله با سیل در مناطق پرحادثه خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر ۹۰ روستای لرستان به دلیل نبود مسیر دسترسی با قطعی برق مواجه هستند که در تلاشیم با احداث چند کیلومتر خط جدید و دور زدن مسیر سیلاب، برق این روستاها نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن وصل شود.

وی قطعی برق مناطقی از خوزستان را به دلیل افزایش ارتفاع آب، به ویژه در مسیر رود کارون عنوان کرد و گفت: این امر صنعت برق را ناچار ساخته به جهت حفظ ایمنی شهروندان برق مناطقی را که با هماهنگی مسئولان استان تخلیه شده است را قطع کند. این در حالی است که تعداد قابل ملاحظه‌ای از دکل‌ها و تأسیسات برق در این مناطق دچار آبگرفتگی و خسارت شده‌اند، اما تخریب شبکه گزارش نشده و شبکه‌های توزیع برق استان پابرجاست.

وزارت بهداشت: خطر گسترش “بیماری سالک” در مناطق سیل‌زده وجود دارد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در بعضی از مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نگران گسترش “بیماری سالک” هستیم.

محمدمهدی گویا درباره انجام اقدامات و تمهیدات بهداشتی در مناطق سیل‌زده کشور اظهار کرد: ظرف 20 روز گذشته تاکنون، طغیانی از بیماری‌های واگیر در هیچ نقطه‌ای از مناطق سیل زده رخ نداده است و این موضوع حاصل تلاش صدها نفر از همکاران بهداشتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

وی افزود: پیامدهای سیل در رابطه با بیماری‌های واگیر در استان‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه، برای هرکدام از این مناطق، برنامه‌ای جداگانه طراحی و اجرا کرده است.
گویا با اشاره به برخی از اقدامات حوزه بهداشت در مناطق سیل زده، بیان کرد: واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال برای بیماری فلج اطفال در تمام اردوگاه‌های اسکان موقت مردم سیل زده انجام شده که در بعضی از استان‌ها این اقدام به پایان رسیده و در برخی استان‌ها نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند و از این جهت نگرانی‌ها برطرف شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا در مناطق سیل زده عنوان کرد: کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا، گسترده‌ترین و دشوارترین بخش عملیات کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده را شامل شده و بیشترین انرژی و توان خود برای کنترل این بیماری‌ها اختصاص داده‌ایم. در این راستا نیازمند همکاری بین بخشی گسترده به خصوص با سازمان‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستیم. علیرغم دشواری کار در بعضی مناطق، تاکنون موردی از همه گیری با این بیماری‌ها رخ نداده است.

وی افزود: دستاوردهای موفقیت آمیز حوزه بهداشت در مناطق سیل زده تا کنون، نمی تواند ما را نسبت به روزهای آینده نیز خوشبین کند و ظرف روزها و هفته‌های آینده برای کنترل این بیماری‌ها، کماکان در وضعیت آماده باش به سر خواهیم برد. همچنین، وظیفه نظارتی خود در سلامت آب آشامیدنی را با دقت و شدت ادامه می‌دهیم و انتظار داریم مسئولین استان‌های مختلف نیز با این حساسیت بر موضوع توجه جدی داشته باشند تا به مردم آسیبی وارد نشود.
گویا بیان کرد: سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل زده به طور مستمر مورد پایش قرار گرفته و عملیات کلرزنی نیز انجام شده و تداوم دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شرایط زندگی مردم در این مناطق با روال عادی تفاوت‌های بسیاری دارد و به همان نسبت نیز وظیفه داریم تا این تفاوت‌ها را مورد ملاحظه قرار داده و اقدامات کنترلی خود را به صورت تشدید یافته ادامه دهیم.

وی درخصوص تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با آسیب‌های ناشی از گزیدگی توسط جانورانی چون مار و عقرب در مناطق سیل زده، عنوان کرد: در این راستا، آمادگی کافی در تمامی نقاط مناطق سیل زده کشور وجود دارد. سرم ضد مار و عقرب گزیدگی به میزان کافی تامین شده و در دسترس تیم بهداشتی و درمانی مستقر در مناطق سیل زده قرار گرفته است. همچنین، کارشناسان مجربی نیز در این راستا آمادگی ارائه خدمت به هموطنان را دارند. خوشبختانه تاکنون، موردی از گزیدگی توسط جانوران که منجر به فوت شود، وجود نداشته است.

گویا افزود: چند مورد حیوان گزیدگی (توسط سگ و سایر حیوانات وحشی) در بعضی از استان‌ها مانند استان گلستان مشاهده شده است که تمامی موارد حیوان گزیدگی نیز با واکسن و سرم تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق سیل زده استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نگران گسترش بیماری سالک هستیم که در این راستا، اقدامات لازم جهت کنترل و از بین بردن حشرات و جوندگان مانند استفاده از حشره کش‌ها و جانوران موذی، طراحی و دستورالعمل‌های لازم نیز تهیه شده است که در زمان مناسب عملیاتی خواهد شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: امیدواریم، عملیات پیشگیری از بیماری سالک در مناطق سیل زده، مانند موفقیتی که در طی زلزله کرمانشاه به دست آمد، پیش رود.