- - https://andisheh-nou.org -

سیل گلستان در سایه بی توجهی به هشدارها /سدسازی یک سوم بودجه عمرانی را می‌بلعد

معمولا سیل در فصل تابستان که خاک پذیرای آب نیست اتفاق می افتد، سیل گلستان نتیجه ویرانی شبکه رودخانه ای استان گلستان وجنگل تراشی گسترده است.

بیست روز از حادثه وقوع سیل در استان های شمالی کشور می گذرد و شهرهای پایین دست رودخانه های قره سو و گرگان رود از جمله گمیشان و آق قلا همچنان در محاصره سیلاب قرار دارند.  توسعه غیراصولی در حوضه های آبریز این استان و نادیده گرفتن هشدارهای کارشناسی در تشدید خسارات و آبگرفتگی در این استان سهم مهمی داشته است.

سیل گلستان در زمان احداث پتروشیمی پیش بینی شده بود

حسین آخانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این سیل، اولین و آخرین سیل در منطقه نخواهد بود گفت: حدود 12 سال پیش و در زمان احداث پتروشیمی گلستان، پیش بینی وقوع این سیلاب را کرده و به مسئولان وقت هشدار داده بودم که با تاسیس پتروشیمی گلستان نه تنها آلودگی در دشت گلستان گسترش می یابد، بلکه وقوع سیل نیز محتمل است، اما متاسفانه به این مطالب توجهی نشد و هر سال، با شدتی بیشتر بار سنگینی بر روی طبیعت گلستان ایجاد می شود.

ویرانی شبکه رودخانه ای گلستان بحران در این استان را تشدید می کند

او با اشاره به الزام وجود بارندگی در این مناطق که امری غیرعادی نیست گفت: اتفاق غیرعادی در گلستان شیوه بهره برداری از اراضی طبیعی است. معمولا سیل در فصل رویش اتفاق نمی افتد، در تابستان که باران کمتر است و خاک پذیرای آب نیست، احتمال وقوع سیلاب بالا است، و این اتفاق نتیجه ویرانی شبکه رودخانه ای استان گلستان وجنگل تراشی گسترده است که در سالهای متمادی در حال انجام است.

سیل ابزاری برای ادامه سدسازی است

آخانی در انتها درباره ادعای برخی مسئولین درباره تاثیر مهم سدها در مهار سیلاب گفت: سدسازی  یک سوم بودجه های عمرانی کشور را می بلعد و برای توجیه آن دستگاه های تبلیغاتی قوی وجود دارد و مطمئن باشید این سیل نیز ابزاری برای ادامه روند سدسازی در آینده خواهد بود.