- - https://andisheh-nou.org -

هيات صد نفره فنلاند در ايـران

رفت و آمد اروپايي‌ها به ايران به مرحله عمل نزديك شده است. مذاكرات تا به اينجاي كار گويي به ورود سه خودروساز آلماني، سوئدي و فرانسوي به ايران انجاميده و قرار شده ٣٠ درصد از محصولاتي كه با كمك اروپاييان توليد شده، براي صادرات آماده عرضه به بازارهاي جهاني شود.
در ادامه بازديد و مذاكرات هيات‌هاي اروپايي پس از دستيابي به توافق جامع، اين‌بار فنلاندي‌ها با حضور معروف‌ترين كمپاني‌هاي خود آن هم در قالب ١٠٠ شركت كه به گفته خود فنلاندي‌ها بزرگ‌ترين هيات اعزامي تجاري آنهاست به ايران آمدند تا از ديگر رقباي اروپايي عقب نمانند. اگرچه آنها نيز مانند كشورهايي چون آلمان و ايتاليا به دنبال بازار فروش براي محصولاتشان هستند اما وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد كه ما آماده پذيرش سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك هستيم كه منجر به توليد محصولات رقابت‌پذير شود به طوري كه در بخش خودرو نيز در حال توافق براي توليد و صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات توليد شده در ايران به خارج از كشور هستيم.

تفاهم با ايتاليا و ژاپن درحال نهايي شدن
محمدرضا نعمت‌زاده گفت: با اجراي برجام سه خودروساز از سوئد، آلمان و فرانسه براساس توافق صورت گرفته در ايران حضور مي‌يابند و با خودروسازان ايتاليا و ژاپن نيز در حال تفاهم در مراحل اوليه هستيم. او با اشاره به اينكه چندسالي است روابط دو كشور به حداقل كاهش يافته است، متذكر شد: فنلاندي‌ها در بخش‌هاي مختلفي مانند جنگل، محيط زيست، انرژي‌هاي تجديدپذير فعاليت‌هاي خوبي دارند به طوري كه مقام اول تا سوم در زمينه‌هاي مختلف محيط زيستي در اختيار آنهاست. به همين منظور نشستي بين خانم ابتكار و فعالان بخش محيط زيست فنلاند در سفر اخير برگزار مي‌شود.
همكاري محيط زيستي و تصفيه آب
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: فنلاندي‌ها علاقه‌مند به همكاري در زمينه‌هاي جنگل، محيط زيست و انرژي‌هاي تجديدپذير و تصفيه آب و فاضلاب در ايران هستند. نعمت‌زاده افزود: در نشست دوجانبه ميان طرفين پيشنهاد برگزاري سميناري در اسفندماه در ايران با حضور وزير محيط زيست و كشاورزي فنلاند و فعالان بخش خصوصي اين كشور در ايران و با اسپانسري يك بانك ايراني داده شود.
بازار ايران بازار بزرگي است كه با احتساب كشورهاي اطراف نزديك به ٤٠٠ ميليون نفر مصرف‌كننده وجود دارد كه با در نظر داشتن نيروي تحصيلكرده ايراني و بازارهاي ياد شده شرايط مناسبي براي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري وجود دارد.
اين بازار بزرگ ولي در دوران تحريم بدون تحرك نبوده و توانسته در همان شرايط سخت نيز خود را ارتقا دهد. به طوري كه به گفته نعمت‌زاده در ٣٠ سال گذشته نانوتكنولوژي ما از رتبه پنجاه دنيا به رتبه هفتم و در بخش علوم روز دنيا به رتبه پانزدهم يا شانزدهم جهاني رسيده‌ايم. اين مقام مسوول اضافه كرد: اين امور نشان مي‌دهد كه دانشمندان و فعالان اقتصادي ما در زمان تحريم فعاليت‌هاي مناسبي داشته‌ و توانسته‌اند نياز كشور را تامين كنند. نعمت‌زاده همچنين گفت: ما اعتقاد داريم كه براي داشتن همكاري‌هاي دوجانبه لزوما بايد از ظرفيت‌هاي دو كشور استفاده شود به‌طوري كه ما ٧٠٠ تا ٨٠٠ هزار نفر در سال فارغ‌التحصيل داريم كه اين رقم نزديك به فارغ‌التحصيلان كل اروپاست.

همكاري‌هاي اقتصادي ايران و فنلاند متوازن نيست
وي با اشاره به اينكه همكاري‌هاي ايران و فنلاند در سال‌هاي گذشته متوازن نبوده است، گفت: در روابط اقتصادي و تجاري دو كشور بايد به سوي متوازن شدن حركت كنيم به طوري كه در حال حاضر رقم واردات ما از كشور شما در مقابل صادرات كم است. نعمت‌زاده توضيح داد: اين خلأ با سرمايه‌گذاري شما، سرمايه‌گذاري مشترك و توليد كالا و خدمات در ايران و صادرات آن به بازارهاي شما پر مي‌شود. اين مقام مسوول گفت: براي توسعه روابط اقتصادي دو كشور در ابتداي امر هيچ راهي جز برقراري روابط بانكي نداريم كه دولت‌ها در اين زمينه به دنبال برداشته شدن موانع هستند. ايجاد روابط بانكي مناسب مي‌تواند به افزايش همكاري‌هاي اقتصادي و توسعه تجارت دو كشور بينجامد اما در اين سال‌ها تجارت دو كشور به صورت غيرمستقيم و غيرمعمول بوده كه مورد تاييد طرفين نيز هست.
وي همچنين با اشاره به اينكه بيمه‌هاي صادراتي بايد بين دو كشور برقرار شود، گفت: ايران آمادگي كامل براي برقراري بيمه‌هاي صادراتي با كشور فنلاند دارد و صندوق ضمانت صادرات كه زيرنظر وزارت بنده است اعلام آمادگي كامل كرده كه فعاليت‌هاي اقتصادي طرفين را پوشش دهد.

ضرورت برقراري خط هوايي مستقيم
وي همچنين با اشاره به لزوم برقراري خط هوايي مستقيم بين ايران و فنلاند گفت: به طور قطع رفت و آمدهاي مستقيم بين دو كشور امكان توسعه همكاري‌ها و روابط اقتصادي طرفين را فراهم مي‌كند، از طرفي نيز ظرفيت‌هاي خوبي براي توسعه توريسم ميان دو كشور وجود دارد. نعمت‌زاده با اشاره به اينكه تعداد ورود توريست‌هاي اروپايي در سال ٢٠١٥ افزايش دو برابري داشته است، گفت: دو كشور مي‌توانند در زمينه‌هاي احداث هتل و فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت گردشگري همكاري‌هاي مشتركي داشته باشند. وي افزود: در زمينه‌هاي ريلي، حمل و نقل دريايي و ساير خدمات بازرگاني مي‌توانيم همكاري‌هاي خوبي با يكديگر داشته باشيم و روابط گذشته را توسعه دهيم.

ورود مديران ۳ بانك فنلاندي به ايران
وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند با بيان اينكه اميدواريم در آينده نزديك ارتباط شمال و جنوب با همكاري‌هاي ايران و فنلاند گسترش يابد، گفت: براي توسعه همكاري‌ها ميان دو كشور مديران و فعالان اقتصادي مختلف از جمله فعالان بانكي به ايران آمده‌اند. لنيتا تويوكا وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند در همايش همكاري‌هاي تجاري ايران و فنلاند با اعلام اين مطلب اظهار كرد: ما حداكثر تلاش خود را براي توسعه روابط و افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در ايران به كار مي‌گيريم و اعتقادداريم كه اين امر به نفع هر دو كشور است.
وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند با اشاره به اينكه در هيات تجاري فنلاند ١٠٠ نفر به ايران اعزام شده‌‌اند،گفت: اين امر نشان‌دهنده علاقه ما به توسعه همكاري‌ها ميان دو كشور است. وي با اشاره به اينكه فناوري‌هاي پاك در كشور فنلاند پيشرفته است، گفت: محيط زيست منطقه ما به حدي پاك بوده كه بنده از آب درياچه خانه خود آب مي‌نوشم و ما علاقه‌مند به حفظ محيط زيست خود هستيم.
وي افزود: در اين سفر مديران و فعالان بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله ٣ بانك، محيط زيست، انواع تكنولوژي به ايران آمده‌اند تا زمينه توسعه همكاري‌ها افزايش يابند.

اعتماد [1]