- - https://andisheh-nou.org -

گزارش‌های تکان‌دهنده از اوضاع پلدختر/ وضعیت اضطراری در خوزستان

فرماندار پلدختر با بیان اینکه وضعیت پلدختر مساعد نیست گفت: خیلی از روستاها و ضلع غربی شهر پلدختر به‌طور ۱۰۰ درصد تخریب‌ شده و مردم نیاز به کمک دارند.

نعمت‌الله دستیاری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه به دلیل حجم بسیار بالای خسارات مردم نیاز ضروری به اقلام غذایی، نان‌ و آب بسته‌بندی دارند.

وی افزود: لباس گرم، پتو و چادر نیاز است، از مردم استان و هموطنان درخواست می‌شود نسبت به ارسال این اقلام با توجه به ضروتی که در شهرستان پل‌دختر وجود دارد اقدام کنند.

فرماندار پل‌دختر عنوان کرد: در حال حاضر اوضاع پل‌دختر مساعد نیست، مردم با توجه به شرایط بسیار سخت شهرستان به‌ویژه مناطقی که دچار آب‌گرفتگی شدید شده و منازلشان در اثر طغیان رودخانه خراب‌ شده نیاز به اقلام امدادی دارند.

وی بیان کرد: محور جایگزین از طریق خرم زال به روستای دهلی پل‌دختر باز است و کسانی که قصد تردد دارند از این محور عبور کنند؛ از شهر معمولان به دلیل قطع تمامی ارتباطات بی‌اطلاع هستیم، ضلع غربی معمولان دچار آب‌گرفتگی شدید شد و متأسفانه تمام راه‌های منتهی به شهرستان قطع است.

دستیاری تصریح کرد: خیلی از روستاها و ضلع غربی شهر پلدختر به‌طور 100 درصد تخریب‌ شده است و مردم نیاز به کمک دارند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در تماس تلفنی با سرلشکر باقری وضعیت شهر سیل زده پلدختر را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، سردار محمد پاکپور عصر امروز بعد از بازگشت از شهر سیل‌زده پلدختر در فرودگاه خرم‌آباد در تماس تلفنی با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: پتو و لوازم گرمایشی در شهر پلدختر وجود ندارد، حدود سه روز است که برای تخلیه منازل در پی وقوع سیلاب اطلاع‌رسانی شده اما هیچ‌گونه مقدماتی برای این کار انجام نشده‌ است.

وی افزود: در حال حاضر همه‌ جا را آب برده، مردم راه ارتباطی ندارند، تنها جاده گاز بازگشایی شده و امکان تردد به‌صورت اندک وجود دارد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: جاده بسیاری از روستاها از بین رفته و تنها از طریق بالگرد امکان تأمین آذوقه مردم وجود دارد، برق منازلی از شهر پلدختر که دچار آب‌گرفتگی شده را قطع کرده‌اند.

وی بیان کرد: تمام برق روستاهای پلدختر قطع است، مشکلات زیاد است و مدیریت وجود ندارد، هیچ مسئول دولتی جرأت اعزام به پلدختر را ندارد؛ اوضاع این شهر در پی وقوع سیلاب مطلوب نیست.

پاکپور گفت: مردم پلدختر وضع بسیار اسفباری دارند و وضیعت در روستاها و شهر پلدختر بسیار نامناسب است، مردم عاصی و ناراحت هستند، اما به ما می‌گفتند شما پاسدار هستید و احترام می‌گذاشتند.

علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر ایران گفته است که وضعیت استان خوزستان “خوب نیست”.او در تلویزیون گفت: “آب از استان‌های ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است و با باز شدن سدها احتمالا روستاهای زیادی زیرآب خواهند رفت و در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.”

فرماندار شوش با اعلام حالت‌ فوق‌العاده در “شوش”، از تخلیه بیش از ۳۰ روستا و اتخاذ تمهیدات و امکانات لازم برای اسکان موقت ساکنان مناطق در معرض خطر سیل خبر داد.

عدنان غزی، ‌ آخرین وضعیت آمادگی وضعیت شهرستان شوش در استان خوزستان در برابر سیل را تشریح کرد و گفت: با موافقت وزیر کشور، حالت فوق العاده در شهرستان شوش اعلام کردیم.

وی افزود: شوش دارای سه رودخانه دز، کرخه و شاوور است که از شمال تا جنوب آن را در برمی‌گیرد. سه بخش درگیر در مجاورت این سه رودخانه، منطقه مرکزی، فتح المبین و شاوور است. شاوور را در ابتدا تخلیه کردیم و در روزهای بعدی برای ۱۱ روستا دستور تخلیه دادیم.

فرماندار شوش ادامه داد: در بخش مرکزی حاشیه دز و حاشیه کرخه نیز برخی روستاها که در خطر بودند را نیز تخلیه کردیم. در بخش فتح المبین که مرزی و همجوار عراق است نیز دستور تخلیه چندین روستا را دادیم.

غزی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۳۰ روستا تخلیه شدند و به بخشداران هشدار دادیم که بخشداران مراقب باشند تا مشکلی پیش نیاید، گفت: برای سایر روستاها که احتمال دارد مشکلی پیش بیاید، کلیه تمهیدات و امکانات لازم برای اسکان موقت دیده شده است.

وی تاکید کرد: حسب اطلاعیه‌های راهور و مدیریت بحران که به ما ابلاغ می‌شود، عمل می‌کنیم و انتظار داریم مردم نیز اخبار را از منابع موثق دنبال کنند و از توجه به اخبار غیرواقعی، اجتناب کنند.

فرماندار شوش ادامه داد: در ادامه عملیات، نقاط دیگری را که تشخیص می‌دهیم ممکن است مشکل‌دار شوند را نیز تخلیه و امکانات لازم بهداشتی و خدماتی را فراهم می‌کنیم که با مشکل مواجه نشوند.

فرماندار شهرستان حمیدیه در استان خوزستان از اهالی ۱۱ روستای این شهرستان خواست با توجه به طغیان رودخانه کرخه هر چه زودتر خانه‌های خود را ترک کنند.

فرماندار شوشتر عنوان کرد: با کمک تمام نیروهای مستقر در منطقه مردم و احشام از روستاهای حاشیه دز در حال تخلیه هستند.

وی افزود: کمپ‌هایی با مواد غذایی، چادر و اورژانس تدارک دیده شد و اکثر مردم در شهرهای اطراف خانه دارند و در آنجا مستقر شدند.