- - https://andisheh-nou.org -

جنبش عدم تعهد اقدام ترامپ درباره جولان اشغالی را محکوم کرد

 کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (غیرمتعهدها)، اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان سوریه را محکوم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری سوریه، دفتر این جنبش در نیویورک با صدور بیانیه ای اقدام دونالد ترامپ در این خصوص را محکوم کرد و آن را غیر قانونی و ناقض قطعنامه های سازمان ملل خواند.
جنبش عدم تعهدها در این بیانیه از شورای امنیت سازمان خواست، مسئولیت خود را در قبال نقض آشکار و خطرناک قانون بین الملل و مبانی منشور سازمان ملل نشان دهد.
بلندی های جولان که از سال 1967 تاکنون در اشغال رژیم صهیونیستی بوده، بخشی از خاک سوریه است که طی جنگ شش روزه در آن سال به اشغال صهیونیست ها درآمد.
در قطعنامه 242 شورای امنیت که در 22 نوامبر 1967 (میلادی) به اتفاق آرا تصویب شد، از رژیم صهیونیستی خواسته شده است بلندی‌های جولان همراه با کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را به سوریه، اردن و فلسطین مسترد کند.
رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با امضای اعلامیه ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این منطقه را به رسمیت شناخت.
این اقدام ترامپ همچون دیگر اقدامات مشابه او در ارتباط با رژیم صهیونیستی، مثل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، با محکومیت بین المللی مواجه شد.
اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس و فرانسه به عنوان دو عضو دائم این شورا نیز سه شنبه شب در نشست این شورا با موضوع فلسطین و خاورمیانه این اقدام ترامپ را خلاف قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت دانستند.
همچنین چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضع گیری علیه این تصمیم ترامپ، جولان را بخشی از سوریه و اشغال از سوی رژیم صهیونیستی دانستند.