- - https://andisheh-nou.org -

سیلِ مازندران به گلستان رسید

بارش ممتد باران و برف و کاهش دما در استان مازندران که از یکشنبه ۲۶ اسفند آغاز شده بود همچنان ادامه دارد. فرسایش خاک در اثر بهره‌‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و بارش ممتد باران و رها ساختن آب از پشت سدها، سبب جاری شدن سیل در آستانه نوروز در دو استان شمالی ایران شد. در مازندران جاده‌هایی که روستاها را به شهرها ارتباط می‌دهند قطع است و سه نفر نیز تاکنون جان باخته‌اند. بارش‌ها تا شامگاه چهارشنبه ۲۹ اسفند ادامه دارد و هنوز برآورد خسارت انجام نشده. سیل همچنین بخش‌هایی از استان گلستان، به ویژه گنبدکاووس را درگیر کرده است.

بارش مداوم باران در سه روز گذشته سبب شد که سیل در روستاهای شرق مازندران – سوادکوه، ساری، سیمرغ، میاندورود، نکا، بهشهر و گلوگاه جاری شود. برخی روستاها تخلیه شدند و ساکنان برخی روستاها هم ناگزیر شدند برای آمد و شد از قایق استفاده کنند. گفته می‌شود که میزان بارش باران در سه روز گذشته در مازندران در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مازندران: در اثر طغیان رودخانه تجن پارک ملل ساری زیر آب رفت

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از آبگرفتگی ۱۳ شهر استان خبر داد و تعداد سیل‌زدگان را هزار و ۵۹۱ نفر اعلام کرد. به گفته علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تقریباً تمام شهرهای این استان درگیر آبگرفتگی‌اند اما در سیمرغ و در کیاکلا شدت آبگرفتگی بیشتر از سایر مناطق استان مازندران است. روستای حسن‌آباد میاندورود نیز کاملاً زیر آب رفته است. ساکنان سه روستای دیگر تخلیه شده‌اند، در برخی مناطق آب قطع شده و راه‌های ارتباطی و جاده‌ها نیز مسدود شده‌اند. به علت ریزش کوه و آبگرفتگی خطوط ریلی، قطار مازندران نیز متوقف شده و به دلیل آنکه آب راه‌های رسیدن به فرودگاه ساری را پوشانده، پروازها به ساری متوقف شده است.

هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرده که وضعیت ناپایدار جوی و بارش باران و برف تا پنجشنبه اول فروردین ادامه دارد.

گنبد کاووس، نزدیک باغ ملی

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی در پی بارندگی شدید در شرق گلستان که از سه شب پیش آغاز شده، سد گلستان سرریز کرد و سبب طغیان رودخانه گرگان‌رود شد. شهروندان ویدیوهایی از آب‌گرفتگی خیابان‌های گنبدکاووس منتشر کرده‌اند. آب پشت  سدها در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی خواهد شد. هم‌ازین‌روی امکان دارد که روستاهای استان گلستان زیر آب بروند. مسئولان اعلام کرده‌اند که  آب پشت این سدها در ۲۴ ساعت آینده، به شهرستان‌ های آق‌ قلا، بندر ترکمن و سیمین‌‌شهر می‌‌رسد.

بنا به گزارش‌های رسمی سیل در استان گلستان تاکنون به ۸۸۰ نفر آسیب رسانده است. باد و باران در استان گلستان «موجب سقوط تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تیرهای انتقال برق، شکستن درختان و شیشه مکان‌های مسکونی، آبگرفتگی معابر و جاده‌های برون شهری و زمین‌های کشاورزی، وارد شدن آسیب به سقف خانه‌ها، لغو پرواز فرودگاه گرگان، طغیان رودخانه‌ها، سرریز شدن آب سدها و لغو حرکت قطار» شده است.