- - https://andisheh-nou.org -

ادامه رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی به سال آینده موکول شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، خبرگزاری ایرنا از موکول شدن ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی در زندان اوین به سال ۹۸ خبر داد.

در این گزارش آمده است که با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی سال و اینکه قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی را هم در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی بر عهده دارد، ادامه رسیدگی به پرونده متهمان محیط زیست به سال آینده موکول شده است.

رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده، پس از صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد که تاکنون هشت جلسه رسیدگی برگزار شده است. پنج جلسه نخست [1] به قرائت کیفرخواست [2] افزون بر ۳۵۰ صفحه ای دادسرا توسط نماینده دادستان اختصاص داشت که در سه جلسه آخر نیلوفر بیانی یکی از متهمان زن پرونده، در جلسه دادگاه حضور نداشت.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از پایان قرائت کیفرخواست، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی انفرادی به پرونده متهمان را آغاز کرد که جلسه اول و دوم به پرونده مراد طاهباز اختصاص داشت. جلسه سوم رسیدگی های انفرادی نیز به پرونده نیلوفر بیانی اختصاص داشت که جلسه اول آن برگزار شد اما جلسه دوم به دلیل عدم حضور مستشار دادگاه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.

لازم به ذکر است پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم دارد که برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است. اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی الارض تغییر کرد.

بیش از یک سال از بازداشت مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیستی در ایران گذشته است؛ با اینکه وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که این بازداشت شدگان بی گناه هستند، اما قوه قضاییه ایران همچنان اصرار بر گناه کار بودن این افراد دارد و همچنان این افراد در بازداشت موقت به سر می برند.

در تاریخ ۲۳ بهمن ماه خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت شده در ایران امروز در نامه‌ای [3] به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رسیدگی به وضعیت این پرونده و تغییر در روند بازداشت را خواستار شدند. در بخشی از این نامه ضمن یادآوری این موضوع که فعالان بازداشت شده از دانشمندان و دلسوزان محیط زیست هستند، تأکید شده است: در این یک سال بیشتر از رنج دربند بودن و دوری عزیزانمان، عدم‌ پاسخگویی و عدم رعایت قانون از سوی مقامات مسئول بر ما سخت و ناگوار آمده است.

آنها در آبان‌ماه سال جاری نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کردند و خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده بودند.