- - https://andisheh-nou.org -

بیانیه جمعی از وکلای دادگستری در ارتباط با حکم سنگین حبس و شلاق علیه نسرین ستوده

جمعی از وکلای دادگستری ایرانی روز جاری با انتشار بیانیه‌ای محکومیت اخیر حبس و شلاق نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین را محکوم کرده و خواستار ابطال این رای شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است “رای صادره علیه بانو وکیل نسرین ستوده در تعارض آشکار با قانون و اصول و منطق حقوقی بوده مایه‌ی شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است”. نسرین ستوده در دو پرونده به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

“صدور چنین حکم سنگینی مایه شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است”.

ملت شریف ایران

با سلام

احتراما اینجانبان جمعی از وکلای دادگستری ایران با استناد به کلیات فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان حقوق ملت و قواعد بنیادین حقوق بشر و اصل آزادی دفاع وکیل دادگستری و اصول جهانی وکالت به استحضار می رساند؛

همکار شریف ما وکیل بانو نسرین ستوده به استناد اعلام رئیس شعبه ٢٨ محاکم انقلاب اسلامی تهران و ایضا اعلان همسر گرامی مشارالیه به حبسی سنگین و ١۴٨ ضربه شلاق محکومیت یافته است.

این حکم اگرچه از منظر شکلی و ماهوی واجد ایرادات عدیده‌ای است و بنا به دلایل حقوقی و مقررات و قوانین، خصوصا اصل قانونی بودن جرم و مجازات، شایسته نقض و ابطال است اما همه آزاد اندیشان، مصلحان، علمای حقوق، وکلای دادگستری، سازمان‌های حامی وکلای دادگستری، سازمانهای مدافع حقوق بشر، دولتها و سیاسیون داخل و خارج را بهت زده کرد و موجبات یأس و افسوس فراوان نسبت به نهاد قضایی ایران شد.!

وکیل نسرین ستوده در راستای امر وکالت دفاع نموده و حسب اصل استقلال وکالت، اصل ٣۵ قانون اساسی، مقررات حاکم بر قانون آیین دادرسی کیفری در حوزه وکالت و قانون وکالت از تامینات و مصونیت قضایی می‌بایستی برخوردار باشد. حضور و دفاع وکیل دادگستری در دعاوی نشان از دادرسی منصفانه خواهد بود.

لذا هر نوع محدودیت، محکومیت و فشار علیه وکلای مستقل دادگستری نقض دادرسی منصفانه خواهد بود و به گمان اینجانبان رای صادره علیه بانو وکیل نسرین ستوده در تعارض آشکار با قانون و اصول و منطق حقوقی بوده مایه شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است.

در پایان ما جمعی از وکلای دادگستری ایران ضمن حمایت و پشتیبانی از وکیل بانو نسرین ستوده، استقامت و تلاش مشارالیها را در احقاق حقوق ملت و برقراری قانون و ترویج حقوق بشر ستودنی می دانیم و خواستار لغو و ابطال رای ناشایست مذکور هستیم.

با احترام مجدد

١- شیرین عبادی

٢- مهرانگیز کار

٣- قاسم شعله سعدی

۴- حسین احمدی نیاز

۵- محمدعلی جداری فروغی

۶- محمد مصطفایی

٧- مسعود اخترانی تهرانی

٨- علی افروز

٩- قهرمان کریمی

١٠- مهدی هوشمند رحیمی

١١- علی امیری

١٢- جبار مبارکی

١٣- عبدالله جهان ببن

١۴- علیرضا دقیقی

١۵- دانیال استخر

١۶- احسن حسن پور”.