- - https://andisheh-nou.org -

درگیری شدید نیروهای امنیتی الجزایر و مخالفان بوتفلیقه در چند شهر

صدها هزار نفر از شهروندان الجزایر روز جمعه در خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرها در اعتراض به نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش یورو نیوز،برخی رسانه‌های محلی شمار تظاهرکنندگان در سومین جمعه اعتراضی علیه آقای بوتفلیقه را بیش از یک میلیون‌ نفر تخمین زدند.

تظاهرات روز جمعه در الجزیره، اوروان، قسنطینه و دیگر شهرهای بزرگ الجزایر به خشونت کشیده شد. در پایتخت پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. گزارش‌ها حاکی از زخمی شدن چندین تظاهرکننده و انتقال آن‌ها به بیمارستان‌های الجزیره است.

عبدالعزیز بوتفلیقه که چند سال است عملا زمین‌گیر شده و قدرت حرکت ندارد، هفته گذشته برای درمان به ژنو سوئیس سفر کرد و هم‌اکنون در بیمارستانی در این شهر بستری است. آقای بوتفلیقه وعده داده است که در صورت برگزیده شدن به سمت ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو، پس از یک سال از ریاست جمهوری کنار رود و انتخابات زودهنگام برگزار کند.

بیش از نیمی از جمعیت ۴۳ میلیون نفری الجزایر در دوران عمر خود تنها آقای بوتفلیقه را در قامت ریاست جمهوری دیده‌اند. سیاستمداری که در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید و به یک دهه جنگ داخلی خونبار در این کشور پایان داد.

این برای پنجمین بار است که آقای بوتفلیقه ۸۲ ساله در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شرکت می‌کند.