- - https://andisheh-nou.org -

مشاور اسد:اردوغان توانایی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را ندارد

«بثینه شعبان» مشاور «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه گفت: آزادسازی ادلب امری قطعی است و اردوغان توانایی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه را ندارد.

شعبان این مطلب را امروز ( شنبه) در مصاحبه با شبکه خبری المیادین لبنان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه اردوغان تلاش می کند تا ‘اخوان المسلمین’ را وارد میدان سیاست سوریه کند، ولی دمشق با این موضوع بشدت مخالف است، افزود: اخوان المسلمین تحت کنترل ترکیه بوده و دمشق این اجازه را به هیچ کس نمی دهد تا هویت سوریه را تغییر دهد.
وی خاطرنشان کرد که نشست ‘والدای’ که سه شنبه گذشته با موضوع خاورمیانه در مسکو برگزار شد، بر موضوعاتی همچون سوریه، تروریسم و تجاوزات رژیم صهیونیستی متمرکز بود.
شعبان افزود: گفت و گو ها با طرف روسی فقط در نشست والدای محدود نمی شود و ادامه دار خواهد بود.
مشاور بشار اسد در ادامه مصاحبه خود به توافق ادلب اشاره کرد و گفت: هماهنگی های لازم با روسیه انجام شده تا دولت سوریه کنترل ادلب را به دست بگیرد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت پایان دادن به تروریسم در ادلب گفت: ترکیه تلاش می کند تا توافق ادلب را به نفع خود مصادره کند.
شعبان همچنین مطرح شدن موضوع توافق ‘آدانا’ از سوی روسیه را به منزله مخالفت با ترکیه در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه دانست.
پیش از این «نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه تاکید مسکو برای بازگشت آنکارا به توافق آدانا را در چارچوب کنترل توسعه طلبی های اردوغان در خاک سوریه ارزیابی کرد.
ترکیه بارها با استناد به توافق آدانا که در سال 1998 میان آنکارا و دمشق به امضا رسیده است خود را مجاز به حضور نظامی در سوریه برای مبارزه با تروریسم می داند.
این درحالی است که روسیه این مساله را قبول ندارد.
بثینه شعبان در ادامه مصاحبه با المیادین بحث بر سر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را موضوع جدیدی ندانست و گفت: این اتحادیه بدون سوریه ارزشی ندارد.
وی دعوت از رییس مجلس سوریه برای حضور در نشست پارلمان های عربی را مثبت ارزیابی کرد.
شعبان همچنین با اشاره به برگزاری نشست ورشو در لهستان آن را در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی دانست.