- - https://andisheh-nou.org -

آخرین گزارش از وضعیت کارگران و وضعیت کارخانه نیشکر هفت تپه

تلاش برای از بین بردن محصول زحمت کارگران و تغییر کاربری نیشکر هفت تپه .

براساس اعلام کارگران نیشکر هفت تپه علیرغم وعده های مسئولین دولتی مبنی بر پرداخت مطالبات کارگران هنوز دستمزد ماه های ۹ و ۱۰ پرداخت نشده و بسیاری از مطالبات کارگران بر زمین باقی مانده است. در این مدت مقامات امنیتی با احضار و تهدید کارگران سعی در ممانعت از پیگیری آنان برای مطالباتشان شده اند. .
همچنین امسال حضراتی که به دنبال تعطیلی کارخانه بودند و با اعتصابات کارگران طرحشان برای تغییر کاربری نیشکر هفت تپه و تبدیل آن به مزارع کلزا و گندم و تحویل به پیمانکاران با شکست روبرو شده با بهانه کردن بارندگی ها مانع از بریدن نی ها و انتقال به کارخانه شده اند و سعی در تعطیلی کارخانه دارند. و این در حالی است که تمام کارخانه آماده بهره برداری و تولید است. تا این تاریخ که بیش از دو هفته از بهمن ۹۷ می گذرد هنوز هیچ نی ای به کارخانه حمل نشده ، با این بهانه که بارندگی ها مانع از بریدن نی شده است. همه کارگران هفت تپه بر اساس تجربه سالیان پیش و همچنین تحقیقات موسسات کشاورزی می دانند که در چنین شرایطی برای ممانعت از تخریب محصول و پایین آمدن کیفیت شکر معمولا با استفاده از دو روش ۱) بسیج کارگران و انتقال نی ها از مزارع به خیابانهای کنار مزارع و ۲) حمل نی توسط تراکتورها با تناژ کمتر از مزارع اوتی* به بیرون از مزرعه مانع از بین رفتن محصول می شوند. با این روش ها هر چند که محصول کمی کمتر است اما مانع از خرابی کل محصول و پایین آمدن کیفیت شکر می شوند و کارخانه هر چند با تناژ کمتری به کار خود ادامه می دهد.

*مزارع اوتی: در سالیان گذشته بر اساس تجربه در زمان بارندگی هر مزرعه ای که اوتی اعلام می شد و سال آینده بایستی شخم زده می شد در این زمینها با حمل تناژ کمتر توسط تراکتورها بخشی از نی را به بیرون منتقل می کنند .