- - https://andisheh-nou.org -

آینده صلح در سوریه؟ – روابط حسنه اردوغان و ترامپ به ضرر کردها مستحکم تر می شود!

گزارش روزنامه معتبر اومانیته، پاریس، فرانسه، چهارشنبه 26 دی ماه 1397، 16 ژانویه 2019
رييس جمهورهاي ترکيه و آمريکا که نيروهاي نظامی شان بطور غیر قانونی در سوریه مستقر هستند، می خواهند در منطقه کردنشین «روژاوا» در شمال سوریه یک منطقه امن، تحت کنترل آنکارا ایجاد نمایند.

از یک سو دونالد ترامپ و توئیت های روزانه اش چون روز یکشنبه 23 دی ماه/  13 ژانویه که تهدید می کند: “|اگر ترکیه به کردهای متحد ما درشمال سوریه حمله کند این کشور را از نظر اقتصادی ویران می کنیم.”، بدون آنکه آنکارا از ترس این تهدید آشکارا بلرزد. از طرف دیگر، گفتگوی تلفنی همین رئیس جمهور آمریکا با  رجب طیب اردوغان، همتایش در ترکیه،  روز بعد، دوشنبه گزارش وسیع می یابد. بر اساس بیانیه رئیس جمهور ترکیه در این گفتگو بین این دو رئیس جمهور “ایجاد یک منطقه امنیتی، پاک شده از تروریست ها، در شمال کشور” مطرح می شود. این طرحی می باشد که قبلا نیز از طرف ترامپ مطرح شده بود، و نشان میدهد واشنگتن، با وجود گزافه گوئی ها برای خوش آمد رسانه های خبری، اصولاٌ هیچ قصدی برای رویاروئی با هم پیمانش در پیمان ناتو را ندارد. مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، پس از دیدار از عربستان سعودی در هفته قبل تاکید می کند که این منطقه امن در امتداد مرز ترکیه، بمنظور محافظت، هم از شبه نظامیان کرد  وهم از ترکیه ایجاد می شود. او گفت “ما مرز مطمئن می خواهیم” و”بدون خشونت” برای  “همه طرفها”. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه و رئیس دیپلوماسی ترکیه، اطمینان داد که ترکیه “مخالف” این طرح نیست و یاد آوری کرد که آنکارا چندین بار، در سالهای اخیر خواستار ایجاد یک منطقه امن به عمق سی کیلومتر در درون مرزهای سوریه برای حفاظت از مرز ترکیه با سوریه وممنوع برای استقراریگان های مدافع خلق «ی پ گ»، کردها،  بوده است. پیشنهادی که تا کنون به آن توجهی نشده است.

نماینده سازمان ملل در سوریه از دمشق بازدید می کند

طی 24 ساعت همه چیز بسرعت به پیش می رود. دیروز 25 دی ماه/  15 ژانویه اردوغان درحضور گروه پارلمانی در آنکارا گفت اطمینان دارد که  در گفتگوی تلفنی روز قبل، موفق به ایجاد ” یک درک متقابل، با اهمیت ناریخی” با دونالد ترامپ شده است. رئیس جمهور ترکیه گفت، ترامپ “یک منطقه امنیتی 20 مایلی که بیش از 30 کیلومتر است را مطرح کرد که ما[ترکیه] در اممتداد مرز در آن مستقر می شویم”. در این کقتگو توافق شد که روابط اقتصادی بین دو کشور تقویت شود، که خیلی با تهدید “ویران کردن اقتصاد ترکیه” در روز قبل توسط ترامپ فاصله دارد.

این توافقی عجیب است، چرا که گفتگو بر سر منطقه ای است در شمال سوریه، جائی که نیروهای آمریکائی و همچنین ترک به شکل غیر قانونی مستقر هستند. از سوی دیگر، با استفاده از اصطلاح ” تروریست”، دولت آنکارا سازمان های « دولت اسلامی» (داعش که از زمان ایجاد آن در سال 2014 وسیعاٌ از آن پشتیبانی کرده) و نیروهای دمکراتیک سوریه ( ا ف دی اس متشکل از یگانهای مدافع خلق« ی پ گ»،  کردها، و شبه نظامیان عرب) را با هم در یک مقوله می گنجاند. نیروهای دمکراتیک سوریه،  زیر تهدید حمله نظامی محتمل ارتش ترکیه- به ویژه که تصمیم خروج 2000 نفر سربازان آمریکائی مستقر در منطقه شمال سوریه، کاملا جدی است و تنها چگونگی اجرای آن هنوز تعریف نشده-  مذاکراتی را با دمشق شروع کرده اند که ارتش جمهوری عربی سوریه در مرز مستقر شود.

اگر چه همه نگاه ها به این منطقه در شمال سوریه دوخته شده، در استان ادلیب امکان فعالیت هائی از جانب جهاد گرایان هیئت التحریر شام( اچ تی اس)  وجود دارد. آنها به تنهائی این ناحیه ( همچنین بخشی از مناطق همسایه در هاما، لاتکیه و حلب) را پس از چند روز درگیری خونین  با ائتلاف شورشیان جبهه آزادی بخش ملی وامضای یک توافقنامه، کنترل می کنند. ابو محمد الجولانی رئیس جهاد گرایان هیئت تحریر الشام ( اچ تی اس)، تاکید کرد که سازمانش- شاخه سابق القاعده در سوریه- از ایده یک حمله نظامی ترکیه علیه کردها در شمال سوریه پشتیبانی می کند.

در چنین زمینه ایست که گئیر پدرسون،  فرستاده جدید سازمان ملل متحد در سوریه، دیروز سه شنبه 25 دی ماه/ 15 ژانویه اولین دیدارش برای از سرگیری مذاکرات صلح را در دمشق آغاز کرده است. اردغان،  قرار است روز 23 ژانویه (2 بهمن ماه) برای مذاکره با رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کند.

برگردان از فرانسه توسط هیئت تحریریه اندیشه نو

باز انتشار این مطلب فقط با ذکر منبع آن، سایت ایترنتی اندیشه نو، مجاز است.