- - https://andisheh-nou.org -

برای دومین هفته‌ی متوالی نرگس محمدی نتوانست با فرزندان خود تماس داشته باشد

برای دومین هفته نرگس محمدی زندانی سیاسی نتوانست با فرزندان خود در خارج از کشور از داخل زندان تماس برقرار کند. تقی رحمانی همسر نرگس محمدی با اعلام این خبر در توییتر خود نوشت: “بچه ها امروز هم برای دومین هفته صدای مادرشان را نشنیدند. تنبیه زندانی به خاطر مواضع اش و محروم کردن علی و کیانا از حق طبیعی می شود عدالت قضائی. این فشار مصداق چه نوع شکنجه ای است؟ زندانی هم شهروند است.”

حکم جدید زندان محمدی با پایان یافتن حکم زندان قبلی او که در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۴ به پایان رسید، بلافاصله از تاریخ ۲۵ اسفند ماه اجرا شد. محمدی در پرونده‌ای‌ که در سال ۱۳۸۹ برای او تشکیل شده بود، در دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس محکوم شد. او که در مرداد ماه ۱۳۹۱ برای مداوای بیماری خود به مرخصی استعلاجی آمده بود، بار دیگر در پی تشکیل پرونده‌ای جدید، بازداشت و در دادگاهی دیگر به ۱۶ سال حبس محکوم شد که براساس اعمال ماده ۱۳۴، ده سال از این حکم زندان، اجرا می‌شود.

پس از بازداشت مجدد نرگس محمدی در سال ۹۳ و اجرای حکم او قبلی وی، فرزندان محمدی از ایران خارج شده و نزد پدرشان در فرانسه رفتند. تقی رحمانی نیز به دلیل فشار نیروهای امنیتی و احکام سنگین مجبور به خروج از ایران شده بود. محمدی از سال ۹۳ فرزندان خود را ندیده و تا سال ۹۵ نیز امکان تماس تلفنی با فرزندان خود را نداشت و فقط یک یا دوبار با اجازه دادستان توانست با فرزندان خود تماس داشته باشد.

نهایتا پس از اعتصاب غذای نرگس محمدی در اعتراض به عدم امکان تماس تلفنی با فرزندانش، از تابستان سال ۹۵ امکان تماس هفتگی به مدت سی دقیقه‌ای را با فرزندانش پیدا کرد و البته در اجازه نامه‌ی دادستان ذکر شده بود که محمدی حق صحبت با همسرش تقی رحمانی را ندارد. اما پس از گذشت حدود یک سال و اندی، باز با دستور دادستان، امکان تماس تلفنی نرگس محمدی در شنبه‌های هر هرفته با فرزندانش قطع شده است.

همچنین بنا به گزارش کلمه، اعزام های این زندانی سیاسی نیز به دکترهای تحت معالج خود قطع شده است. محمدی به دلیل بیماری، قرص  پرفنازین مصرف می کند و قطع ناگهانی این دارو مساوی تشنج و یا خطر جدی برای او است و برای همین باید به طور مرتب تحت مراقبت پزشک معالج خود باشد اما مدتی است که امکان مراجعه به پزشک را ندارد و با وجود اتمام دارو هنوز نتوانسته به دکتر مراجعه کند.

البته فقط نرگس محمدی نیست که اعزام هایش قطع شده و نازنین زاغری نیز با وجود بیماری تا هفته‌ی پیش اعزام او نیز قطع شده بود و برای همین نیز نرگس محمدی و نازنین زاغری نامه‌ای اعتراضی به دادستان تهران، اعلام کردند که اگر اعزام آنها از سر گرفته نشود دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی در اعتراض به قطع تلفن های خود فرزندانش نامه‌ای نیز به دادستان تهران نوشته است. او در این نامه تاکید می کند:

جناب آقای جعفری دولت آبادی

دادستان محترم

با سلام و احترام

از ۲۶ تیر ماه ۹۴ تا ۲۶ تیر ماه ۹۵ به دستور مقام دادستانی و وزارت اطلاعات از شنیدن صدای کودکان خردسال و بی گناهم محروم بودم. پس از ۱۹روز اعتصاب غذا، دادستان تهران طی نامه ای کتبی و در حضور وکیل و دادیار محترم وقت، جناب آقای حاجیلو، مجوز تلفن به علی و کیانا را روزهای شنبه و برای هر کدام ۱۵دقیقه صادر کردند و من اعتصابم را شکستم.

امروز شنبه ۱۵دی ۹۷ برای تلفن به کیانا وعلی رفتم. گفتند از امروز دستور قضایی آمده فقط ۱۰دقیقه فرصت گفت و گو با بچه هایت را داری. حساب کردم ۵ دقیقه اول حتماً صرف شماره گیری با خط های خراب زندان برای خارج از کشور می شود. ۲ دقیقه هم اپراتور پیغام می دهد. من باید در ۳ دقیقه با دو کودک خردسالم در پاریس حرف بزنم، این در حالی است که بیش از سه سال و نیم است که ندیدمشان.

آیا این کار به معنای قطع تماس تلفنی من و کودکانم نیست؟ آیا چنین شیوه ای شکنجه روحی و روانی و اعمال فشار طاقت فرسا بر یک مادر زندانی نیست؟

جناب دادستان

می گویند این دستور، دستور قضایی است و ما زیر نظر دادستان تهران هستیم.

۲۶ تیر ۹۵ نامه و مجوز کتبی حضرتعالی به من ابلاغ شد که هر شنبه با کودکانم صحبت کنم و من اعتصابم را شکستم و امروز شما رأی و ابلاغ خود را شکستید. آیا سزاوار بود درست زمانی که حق مداوایم را طلب کردم تماس با کودکانم را نیز از دست بدهم؟ آیا این رسم حکومتداری و عدالت مداری است؟

بنابراین اعلام می کنم که در اعتراض به این عمل که جنبه انتقام جویی دارد و غیر قانونی است از این تاریخ تا اعاده وضعیت قبل، از تلفن زدن خودداری می کنم.

نرگس محمدی

زندان اوین

 

کلمه