- - https://andisheh-nou.org -

واکنش تند مقام‌های افغانستان به اظهارات ظریف/ ایران نقش سخنگوی طالبان را ایفا می‌کند!

ادریس زمان معاون وزیر امور خارجه افغانستان به این بخش از گفت‌وگوی ظریف با ان‌دی‌تی‌وی مبنی بر این که «دولت آینده در افغانستان نمی‌تواند بدون نقش طالبان باشد، اما به طور قوی بر این باوریم که آن‌ها نباید نقش غالب در افغانستان داشته باشند؛ البته قطعا این مردم افغانستان هستند که در نهایت باید تصمیم‌گیری کنند» در دو پیام توییتری واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت که وزیر خارجه ایران، در تاریخ ۹ ژانویه با تلویزیون ان‌دی‌تی‌وی در مورد آن‌چه آن را مذاکرات رسمی و روابط غیر رسمی با طالبان خواند، اشاراتی داشت.

معاون وزیر امور خارجه افغانستان افزود: وزارت خارجه افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دولتین با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد.

این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  در سفر اخیرش به افغانستان با اشاره به گفتگو‌های جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان خاطرنشان کرد که مجموعه ارتباطات و گفتگو‌های انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

ادریس زمان در پیام توییتری دیگری تصریح کرد: «هر گونه تجویزی مبنی بر تغیر در ساختار نظام جمهوری اسلامی افغانستان به شمول پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف تمام موازین دیپلماسی و مداخله صریح در امور کشور پنداشته می‌شود»

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به آن‌چه ارتباط مقامات ایران با طالبان خوانده شده، در پیامی توییتری واکنش نشان داد و مدعی شد که مقامات وزارت امور خارجه ایران نقش سخنگوی طالبان را ایفا می‌کنند.

وی در ادامه ادعا کرد که تجدید دموکراسی و حقوق مدنی در افغانستان دلیل نهان نگرانی ایران و علاقه این کشور برای روابط رو به افزایش با طالبان است.

مرتضوی همچنین در این باره تصریح کرد که ایران می‌بایست بر روی مشکلات خود تمرکز کند.

حامد کرزای رییس جمهور پیشین افغانستان روز چهارشنبه در گفتگو با ایسنا در ارزیابی خود از گفت‌وگو‌های ایران با طالبان گفت: ایران با طالبان در تماس است و این تماس ایران با طالبان بدون شک به نفع افغانستان تمام می‌شود.

طی هفته‌های اخیر، موضوع گفت‌وگوی ایران با طالبان پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به کابل مطرح شد و پس از آن نیز نمایندگانی از طالبان به تهران سفر کرده و با عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند