- - https://andisheh-nou.org -

ادامه اعتراضات در سودان: درگیری نیروهای امنیتی با معترضان

به گزارش زمانه،تظاهرات ضددولتی در سودان ماه گذشته میلادی در این کشور آغاز شد. این اعتراضات جدی‌ترین چالش برای عمر البشیر، ژنرال سابق ارتش است که دادگاه بین‌المللی کیفری او را به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد قرار داده است.

در طول هفته‌های گذشته معترضان تظاهرات خود را پس از غروب آفتاب برگزار می‌کردند اما جمعه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی آن‌ها پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند. شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات جمعه کمتر از گذشته بود.

رویترز به‌نقل از شاهدان عینی گزارش داده که نیروهای امنیتی از شلیک گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن ده‌ها معترض در منطقه جنوب خرطوم، پایتخت سودان، استفاده کردند. معترضان در حال ترک مسجد سیدعبدالرحمان در اُم‌درمان، واقع در آن سوی رود نیل بودند و قصد داشتند به خرطوم بروند.

شاهدان گفته‌اند گه مأموران امنیتی معترضان را در خیابان‌های فرعی مورد حمله قرار می‌دادند اما گزارشی از شمار تلفات احتمالی نداده‌اند.

در اُم‌درمان، نیروهای ارتش در کامیون‌های کوچک با سلاح‌های خودکار دیده می‌شدند که از پمپ بنزین‌ها محافظت می‌کردند.

در رویدادی دیگر، شاهدان عینی گزارش دادند که صدها تن از تظاهرکنندگان در حال سر دادن شعار «مردم سرنگونی رژیم را می‌خواهند» از مسجدی در محله جبرا در جنوب خارطوم که به مسجد وابسته به دولت عمر البشیر مشهور است، خارج شدند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهند که موج تظاهرکنندگان در حال عبور از مقابل مسجد شعارهایی علیه دولت اسلامگرای عمر البشیر سر می‌دهند. صحت این تصاویر تأیید نشده است.

در شمال خارطوم نیز گزارش‌هایی از مسدود کردن جاده اصلی پایتخت به بندر سودان در دریای سرخ توسط معترضان منتشر شده است.

از ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر سودان تقریباً هر روز شاهد تظاهرات اعتراضی بوده است. گرانی، کمبود سوخت، افزایش شدید قیمت نان و کاهش ارزش پول عامل اعتراضات مردمی در سودان است.

طبق آمار رسمی، دست‌کم ۲۲ نفر تاکنون در این اعتراضات کشته شده‌اند، از جمله دو نفر از مأموران امنیتی. صدها نفر نیز مجروح و صدها نفر دیگر نیز دستگیر شده‌اند.

در تظاهرات روز پنج‌شنبه سه نفر از معترضان کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل نیروهای امنیتی را متهم به تعقیب قربانیان مجروح در بیمارستان شهر اُم‌درمان کرده است. مقامات دولتی گفته‌اند که کمیسیونی برای بررسی این حادثه تشکیل داده‌اند.

خانواده یک معترض ناپدیدشده سودانی به نام یاسر السر علی که در اعتراض‌ها هدف گلوله تک‌تیراندازهای رژیم قرار گرفته بود، در نامه‌ای همراه با چندین عکس رادیوگرافی که به رویت «زمانه» رسیده است، نسبت به سلامت او ابراز نگرانی کرده‌ و از نهادهای حقوق بشری خواسته‌اند برای نجات جان فرزندشان، رژیم عمر البشیر را تحت فشار قرار دهند.

یاسر السر علی ۲۵ دسامبر / ۴ دی در خرطوم هدف گلوله قرار گرفت. او ۹ روز در اتاق مراقبت‌های ویژه بود و ۳ ژانویه / ۱۳ دی از بیمارستان مرخص شد. در حالی‌که قرار بود دو روز بعد کشور را ترک کند ممنوع الخروج شد و در همان روز ۱۲ مرد لباس‌شخصی یاسر را با خود بردند.

اقتصاد سودان از زمانی که بخش جنوبی آن در سال ۲۰۱۱ جدا شد، تضعیف شد و این کشور بسیاری از منابع نفتی خود را از دست داد. بحران از سال گذشته که کشور شاهد اعتراضات کوتاهی در مورد کمبود نان بود، عمیق‌تر شده است.

آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ تحریم‌های تجاری ۲۰ ساله خود علیه سودان را لغو کرد، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان این کشور را که هنوز واشنگتن آن را به‌عنوان حامی تروریسم می‌شناسد ترک می‌کنند.

عمر البشیر که در میانه ۷۰ سالگی قرار دارد در سال ۱۹۸۹ با همکاری اسلامگرایان در یک کودتای نظامی بر سر کار آمد. او در سال‌های بعدی در انتخابات مختلف که منتقدان آن‌ها را نه آزاد و نه عادلانه می‌دانند پیروز شد.