- - https://andisheh-nou.org -

در تظاهرات ضددولتی در سودان سه نفر کشته شدند

روز چهارشنبه ۱۹ آذر (نهم ژانویه) شهر “ام‌درمان” سودان شاهد تظاهرات منتقدان دولت بود. به گزارش خبرگزاری‌ها نیروهای دولتی برای پراکندن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده و به زور متوسل شده‌اند.

به گزارش دویچه وله،یک سخنگوی پلیس این تظاهرات را “تجمعی غیرقانونی” خواند. او کشته‌ شدن سه نفر را تایید اما از بیان علت مرگ آنها خودداری کرد. به گفته‌ی او، پلیس در حال تحقیق در این زمینه است.

کارکنان یک بیمارستان از درگیری مسلحانه در بیمارستان گزارش داده‌اند. به گفته‌ی پزشکان بیمارستان، روز سه‌شنبه (۱۸ آذر) نیز یک نفر کشته و شش نفر زخمی شده‌اند.

“قدرت‌های خارجی مقصرند”

عمر البشیر روز چهارشنبه در تظاهرات طرفدارانش در خارطوم، پایتخت سودان، شرکت کرد و مدعی شد که ناآرامی‌های اخیر برنامه‌‌ای از پیش تعیین شده‌ از جانب قدرت‌های بیگانه است. او گفت: «آنها ما را محاصره اقتصادی کرده‌اند تا سودان را به زانو درآورند. الان هم در تلاشند که ما را با کمی گندم و بنزین و دلار تحقیر کنند، اما غرور ما باارزش‌تر از دلار است.»

دولت البشیر اوایل سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) واردات غلات را به بخش خصوصی واگذار کرد. از آن زمان همواره بهای نان افزایش یافته است.

دولت همچنین مصمم است که برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش واحد پول کشور و بالا رفتن نرخ تورم، بهای بنزین را افزایش دهد. به همین دلیل از اواسط ماه گذشته میلادی اعتراض‌های مردمی آغاز شده و پیوسته گسترش می‌یابد.

بر اساس آمار رسمی، در حرکت‌های اعتراضی هفته‌های اخیر ۱۹ نفر کشته شده‌اند. اما سازمان‌های حقوق بشری شمار کشتگان را ۴۰ نفر اعلام کرده‌اند.

البشیر از سال ۱۹۸۹ حکومت می‌کند و در چند دوره انتخاباتی که اپوزیسیون آن را “فرمایشی” می‌خواند هر بار با آرای چشمگیری پیروز می‌شود. دولت در تلاش است، با تغییر قانون اساسی ماندن او در قدرت را تثبیت کند.