- - https://andisheh-nou.org -

مهدی یراحی،حنجره‌ای مردمی از جنس فولاد

مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی و عربی روی صحنه تالار آفتاب اهواز رفت؛ در حمایت از کارگران گروه ملی فولاد و با لباس آنها. یکی از هنرمندانی که او را به عنوان دوستدار محیط زیست می‌شناسند.

مهدی یراحی را دوستداران موسیقی پاپ به خوبی می شناسند. دقیقا 10 سال قبل، داریوش اقبالی آلبومی به نام «معجزه خاموش» منتشر کرد. روی جلد آلبوم، علاوه بر اسامی بزرگانی چون ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز، شهیار قنبری و فرید زلاند، نام چند جوان نیز به چشم می خورد. یکی از قطعات به شدت در میان جوانان محبوب شد، نامش «تصویر رویا» بود؛ «شب از جایی شروع میشه که تو چشماتو می بندی…»، قطعه ای عاشقانه با شعری از روزبه بمانی؛ شاعری که یکی از تاثیرگذارترین ترانه سرایان دهه اخیر لقب گرفت و آهنگی از مهدی یراحی. پسر 27 ساله جنوبی که سال ها موزیک می ساخت و می نواخت اما کمتر کسی فکر می کرد در ادامه به یکی از خوانندگان مشهور پاپ تبدیل شود.
پسر اصیل جنوب
سال 1360 در اهواز به دنیا آمد، از عرب های ایران بوده و هست، یک سال بعد از انتشار قطعه موفق «تصویر رویا»، تیتراژ برنامه پربیننده «ماه عسل» را خواند: «بیا تا پیدا شم، تو باش تا من باش، هنوز می‌شینم به هوای دیدن تو…» کمتر کسی می دانست سال ها پیانو و کیبورد می نواخته، نوازنده ای حرفه ای بوده، بر گیتار تسلط داشته، آهنگ هم می ساخته و تنظیم می کرده، چون کسی صدایش را در قامت خواننده نشنیده بود. خواند و صدایش به دل تعداد قابل توجهی از مخاطبان موسیقی پاپ نشست، آلبوم هایش خوب فروختند و بلیت کنسرت هایش پیش‌فروش شدند.
خاکی مثل یراحی
دو سال پیش رفت به برنامه «خندوانه»، برخلاف بسیاری از سلبریتی های موسیقی و سینما، خودشیفته نبود و توی ذوق نمی‌زد؛ صمیمی بود و خاکی. تا توانست دل به دل «جناب خان» داد و برایش زد و خواند. سرآخر هم قول کنسرت رایگان داد برای آنهایی که توان خرید بلیت نداشتند. از زبان عربی گفت و اصالت جنوبی. انگار دنبال شوآف نبود، لباس های ساده اش هم همین را فریاد می زد، حالا هم فرسنگ ها بالاتر ایستاده از سلبریتی هایی که وقت موج سواری های تحریم و دارو پیدای‌شان می شود و با کودکان سرطانی، سلفی می گیرند تا فالوور بخرند.
کنسرتی با فریاد کارگری

مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی و عربی روی صحنه تالار آفتاب اهواز رفت؛ در حمایت از کارگران گروه ملی فولاد و با لباس آنها. یکی از هنرمندانی که او را به عنوان دوستدار محیط زیست می‌شناسند، چندی پیش هم در «زنجیره‌ انسانی نجات کارون» در اهواز حاضر شد و ترانه «خاک» را برای مردم شهرش خواند، حالا پیشگام شده در فریاد اعتراض کارگرانی که شاید صدای‌شان به مسئولان نمی رسد. یراحی در اینستاگرام، هشتگ نگذاشت و از موضوعات بی خطر و کم دردسر نگفت، دست گذاشت روی نقطه حساس، درد کارگرانی را فریاد زد که ماه هاست حقوق نگرفته اند و شرمنده جلوی زن و بچه‌های شان با دست خالی. یراحی در اقدامی زیبا برای حمایت از کارگران گروه  ملی فولاد اهواز، با لباس مخصوص آنها روی صحنه رفت. تمام نوازندگان گروهش هم لباس کارگردان گروه ملی فولاد اهواز را بر تن داشتند. این خواننده، کنسرتش را با قطعه «خاک» آغاز کرد و بعدش گفت: «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار. کارگرها قلب یک سرزمین هستند. این کنسرت را به همه کارگران گروه ملی فولاد اهواز تقدیم می‌کنیم. به امید اینکه صدای دست‌های شما به گوش مسئولین عزیزی برسد که باید مترصد این باشند حال کارگران ما خوب باشد و صدای دادخواهی آنها با تدبیر و تعقل و منطق پاسخ داده شود. به افتخار همه کارگرها و مسئولان خوب دست بزنید.»
ادامه اعتراضات مردمی یراحی
مهدی یراحی پیش از این هم در یکی از کنسرت‌هایش و در اعتراض به بی توجهی ها نسبت به آلودگی شدید هوای اهواز، با ماسک روی صحنه رفت، یکی از اجراهایش در تهران هم با پرفورمنس ویژه‌ای برای قطعه «خاک» همراه شد اما اتفاقات کنسرت اخیرش در آستانه انتشار قطعه و موزیک‌ویدئوی «پاره سنگ، بار دیگر نامش را به صدر اخبار آورد؛ اثری از آلبوم «سه گانه اجتماعی اول» با ترانه ای از روزبه بمانی در نقد جنگ. در این ترانه و موزیک‌ویدئوی آن به کارگردانی فرید ناصری، به مشکلات مردم خوزستان اشاره شده؛ مردمی که هنوز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. یراحی حالا یک قهرمان است برای مردم زادگاهش چون صدای‌شان را شنیده و نترسیده خطی بیفتد بر چهره شفاف شهرتش، نگران مجوزهای قطعاتش نشده و بیم به دلش راه نداده مبادا امضا نکنند پای برگه هایش را. او حالا سلبریتی‌تر از هر سلبریتی دیگری است در میان مردم سرزمینش.

همدلی