- - https://andisheh-nou.org -

دولت فرانسه در برابر جلیقه‌زردها عقب‌نشینی کرد

در پی سه هفته اعتراضات عمومی در شهرهای فرانسه علیه افزایش قیمت سوخت، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که طرح افزایش مالیات بر سوخت را برای شش ماه به تعویق می‌اندازد. با این حال گروهی هنوز این اقدام را ناکافی می‌دانند.

این اقدام با تعلیق موازی تدابیر جدید در مورد کنترل فنی خودروها و توقف افزایش قیمت برق و گاز همراه شد.

آن‌چه ادوارد فیلیپ در روز سه‌شنبه ۴ دسامبر / ۱۳ آذر اعلام کرد از پیش انتظارش می‌رفت. واکنش دولت فرانسه به سه هفته اعتراضات عمومی «جلیقه‌زردها» با تأخیر صورت گرفت. در حالی‌که بسیاری خواهان اظهار نظر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد این اعتراضات بودند.

ادوارد فیلیپ گفت: «باید کور و کر بود که این خشم را ندید (…) این خشم منبع اصلی خود را از یک بی‌عدالتی عمیق می‌گیرد: عدم دستیابی به یک زندگی شایسته.»

او افزود: «هیچ مالیاتی سزاوار به خطر انداختن وحدت ملی نیست.»

ادوارد فیلیپ ۵ تدبیر مهم دولت را اعلام کرد که سه اقدام نخست مربوط به مالیات و دو مورد دیگر مربوط به توقف افزایش قیمت‌هاست.

نخست‌وزیر فرانسه گفت: «به منظور تسکین اوضاع (…) من برای شش ماه سه اقدام مالیات بر کربن، هم‌ترازی گازوئیل و بنزین و مالیات بر گازوئیلِ [وسایل موتوری] غیرجاده‌ای را به تعویق می‌اندازم.»  در مورد دو اقدام دیگر نیز گفت: «قیمت برق و گاز در زمستان آینده افزایش نخواهد یافت.»

یکی از اقداماتی که جلیقه‌زردها خواهان آن بودند کاهش سخت‌گیری‌ها در کنترل فنی خودروها بود که دولت گفت آن را هم تعلیق خواهد کرد.

ادوارد فیلیپ درباره اعتراضات گسترده خیابانی در هفته‌های اخیر گفت: «همه فرانسوی‌ها حق دارند تظاهرات کنند (…) اما همه فرانسوی‌ها هم حق امنیت دارند. اگر قرار است شنبه تظاهرات جدیدی برگزار شود باید با مجوز باشد و در آرامش برگزار شود.»

در همین حال ادوارد فیلیپ که قرار بود بعد از ظهر سه‌شنبه با نمایندگان جلیقه‌زردها ملاقات کند، این دیدار را به دلیل تصمیمات جدید دولت لغو کرد.

جلیقه‌زردها اما اقدامات اعلام‌شده از سوی نخست‌وزیر فرانسه را کافی نمی‌دانند و گفته‌اند که به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

اولیویر فُر، رهبر حزب سوسیالیست فرانسه دولت را متهم کرد که «بحث را به زاویه منحرف محیط زیست یا قدرت خرید، خدمات عمومی یا مالیات» می‌کشاند. او گفت: «آن‌چه ما می‌خواهیم عدالت مالیاتی، مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی و گفت‌وگو درباره دستمزدهاست.»

جنبش جلیقه‌زردها جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت.

این جنبش به سرعت گسترش یافت و خواسته‌های افزایش قدرت خرید و دستمزدها به آن افزوده شد.

در این مدت گروهی از سیاستمداران خواستار استعفای امانوئل مکرون شدند، دیگران موضوع همه‌پرسی را پیش کشیدند و برخی خواستار انحلال پارلمان شدند.

بزرگترین تظاهرات معترضان در پاریس و در روزهای ۱۷ نوامبر / ۲۶ آبان، ۲۴ نوامبر / ۳ آذر و یکم دسامبر / ۱۰ آذر برگزار شد. این اعتراضات با خشونت همراه شد و به مغازه‌ها، خودروها، بناهای تاریخی و ساختمان‌ها آسیب رسید.

تاکنون ۴ نفر در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند و صدها نفر زخمی شده‌اند.