- - https://andisheh-nou.org -

نظر آمریکا، تغییر قانون اساسی سوریه است

یازدهمین نشست صلح سوریه روز پنج‌شنبه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار و با صدور بیانیه ای با محوریت تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه به کار خود پایان داد.

ایران ، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه بار دیگر بر پایبندی قاطع خود به تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی سوریه و اهداف و اصول معاهده سازمان ملل تاکید و خاطرنشان کردند که هدف از نشست آستانه حفظ وحدت و استقلال سوریه است.کشورهای تضمین کننده همچنین تصمیم گرفتند تا نشست بعدی در اوایل ماه فوریه، سال آینده میلادی در آستانه برگزار شود.

بحران سوریه در اسفند سال 1389 شروع شد؛ این بحران ابتدا صنفی بود، ولی با ظهور گروه‌های تروریستی – تکفیری به غائله ای خون بار تبدیل شد که تاکنون نیز ادامه دارد.استان ادلب سوریه به‌جز شهرک های فوعه و کفریا در کنترل تروریست ها قرار دارد. شهر و استان ادلب در شمال غرب سوریه (هم مرز با ترکیه) ازسوی تروریست‌های تکفیری از 2015 به اشغال تروریست ها درآمده است.

دیروز سه شنبه ، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تروریست های مسلح تحریر الشام (جبهه النصره سابق و شاخه القاعده در سوریه) واحرار الشام در بخش غربی حومه ادلب در شمال این کشور با یکدیگر درگیر شدند.

این دیده بان افزود: درگیری های شدیدی میان تروریست های دو گروه در محورهای دو روستای جداریا و انب و محورهای دیگری در دو منطقه جوزف و محمبل در بخش جنوب غربی حومه ادلب رخ داده است.

منابع محلی به دیده بان حقوق بشر سوریه گفتند که درگیری میان دو گروه تروریستی از آنجا آغاز شد که گروه احرار الشام با گشایش مقری در روستای جداریا سعی کرد تروریست‌های تحریر‌الشام را از این منطقه بیرون کند.

به گزارش سانا، تروریست های تحریر الشام با اطلاع از این طرح، اقدام به درگیری با عناصر احرار‌الشام در روستاهای جداریا و انب کرده و آنان را از این منطقه بیرون راندند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از دیده بان حقوق بشر سوریه ، درگیری منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن از تروریست های دو طرف شد. این در حالی است که تروریست های تحریر الشام برای پیشروی بیشتر در منطقه تلاش می کنند .

براي بررسی آخرین تحولات و نتایج نشست‌های صلح درباره سوریه با اصغر زارعی،کارشناس مسائل خاورمیانه،گفت و گویی داشته ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

در مقطع کنونی مهم‌ترین علل ایجاد تغییرات در کابینه سوریه چیست؟

با توجه به شرایط منطقه ای و توافقاتی که در نشست اخیر آستانه میان کشورهای روسیه، ایران و ترکیه صورت گرفت؛ شرایط داخلی سوریه هم به سمت ثبات و امنیت پایدار در حرکت است و قانون اساسی سوریه به عنوان اصلی ترین موضوع در مذاکرات آستانه و گفت وگوهای مربوط به ایجاد ثبات و پایدار در سوریه مطرح شده است. بشار اسد با توجه به تمام شرایط مطرح‌شده، نسبت به تقویت کابینه خود و تغییرات لازم در جهت مطابقت با قانون اساسی و همین‌طور اعمال برخی از مطالباتی که در سال های اخیر نسبت به کابینه بشار اسد مطرح بوده، حرکت مثبتی را در جهت پاسخگویی به بخشی از مطالبات و استفاده از تمام ظرفیت های سوریه برای تقویت امنیت و ثبات پایدار استفاده کند.

این تغییرات را می توان در جهت پاسخ به بخشی از مطالبات جامعه سوریه و در حد یک دولت فراگیر و مطابق با مطالبات جامعه در نظر گرفت و می‌تواند در آینده موجب شود که قانون اساسی سوریه هم با نگاه فراگیر برای تمام اقوام و جریانات سیاسی سوریه که وحدت و همدلی بیشتر در سوریه را در پی خواهد داشت.

با اینکه نشست آستانه ۱۰ ماه است برگزار می شود، چرا پیشرفت عینی برای رسیدن به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی حاصل نشد؟

آنچه در قانون اساسی سوریه پیش‌بینی و مدون شده، یک امر حتمی و ماندگاری است که نمی‌توان چارچوب‌های کلی آن را زیر سوال برد؛ چراکه بر اساس آنچه دولت سوریه تا به امروز عمل کرده، شکل گرفته و استمرار پیدا کرده، مبتنی بر یک قانون اساسی مدون است که با تشکیل دولت سوریه در گذشته های دور و تدوین شده در امروز،در شرایط جدید برای برگزاری همه پرسی و تغییر در قانون اساسی، نیاز به ثبات و امنیت پایدار در کلیات قلمرو سوریه است.

در شرایط امروز می‌بینیم که بخشی از قلمرو سوریه همچنان در اختیار گروه‌های تروریستی و دولت های حامی گروه های تروریستی- تکفیری فعال در سوریه هستندو با حمایت گاه و بیگاه، آشکار و علنی ایالات متحده آمریکا و دولت‌های دیگر درصدد هستند تغییراتی را در جغرافیای سوریه اعمال کنند؛ لذا دست بردن در قانون اساسی در شرایط حاضر، عقلانی و منطقی نیست و به همین دلیل در نشست های آستانه تاکید و اصرار جدی بر بازبینی در قانون اساسی سوریه مورد توجه واقع نشده است.

چیزی که دشمنان سوریه مانند ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه‌ای اش دنبال می‌کنند، این است که با تزلزل در قانون اساسی سوریه و دست بردن در آن در جهت مطالبات نامیمون خود تحمیل برخی شرایط و قوانین بتوانند به اهداف خود در قانون اساسی سوریه که مورد بازبینی قرار می‌گیرد، برسند.

در نشست آستانه که در روزهای هفتم و هشتم آذر برگزار شد، موضوع تاسیس کمیته قانون اساسی سوریه مورد بررسی قرار داده شد. آمریکا از اعزام ناظر به مذاکرات خودداری کرد.رفتار آمریکا در این رابطه را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

آمریکایی‌ها نزدیک به هشت سال که از بحران سوریه سپری می شود، به عنوان یکی از بازیگران اصلی ایجاد بحران، نقش فعالی داشتند و همچنان این نقش را دنبال می‌کنند. حتی روزهای اخیر شاهد بودیم که اقدام به جابه‌جایی بخشی از مسئولان داعش از منطقه ، بمباران گاه و بیگاه، مناطق تحت تصرف سوریه را به بهانه های گوناگون بمباران كردند و خسارات و تلفاتی را به دولت و ملت سوریه وارد کردند.

از طرفی آمریکا اقدامات متجاوز کارانه خود را دنبال می کند؛ مورد اخیر در چند روز گذشته اتفاق افتاد که با واکنش قاطع و پدافند ضدهوایی سوریه مواجه شد و نتوانستند به اهداف خود برسند.من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به دنبال شرایطی هستند که با ناپایدار کردن شرایط داخلی سوریه یک امنیت باثبات تری را برای رژیم صهیونیستی تامین کنند و با حضور یک دولت مقتدر درسوریه ، بیش از پیش نگران آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی هستند.

همین مساله باعث شد که آمریکایی‌ها از روند مذاکرات آستانه که با محوریت سوریه صورت می‌گیرد و ایران و ترکیه نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند ؛مانع رسیدن به توافقاتی باشند که از جمله آن دیدیم که در ادلب علی‌رغم توافقات خوبی که صورت گرفت، با تحریکاتی که از ناحیه عربستان سعودی و آمریکا صورت می‌گیرد مانع از خاتمه بحران در این منطقه شوند. متاسفانه آمریکا همچنان آتش بازی در سوریه را در دستور کار خودش دارد.

از نظرشما اولویت های سوریه در این مقطع زمانی چه مواردی باید باشد؟

1-پاکسازی گروهک های باقیمانده در اختیار گروه‌های تروریستی منطقه ادلب و بخش‌های دیگر و همین‌طور ایجاد تعامل ملی با برخی از گروه‌های معارض از جمله کردهای شرق سوریه که خوشبختانه تا حدود زیادی دولت سوریه توانسته با آن ها به توافق برسد.گفت وگوهای سوری -سوری بهترین راه حل برای پایان بخشیدن به بحران سوریه است و هرگونه مداخله خارجی از ناحیه حامیان گروه‌های تروریستی می‌تواند سوریه را همچنان ناامن و بی‌ثبات نگه دارد.

2-بازسازی مناطق آزاد شده، با همکاری دولت‌های دوست و کشورهایی که در بحران کنار سوریه بودند و به دولت سوریه کمک می‌کردند.

3-بحث بهبود وضعیت اقتصادی سوریه با قراردادها وهمکاری های دو یا چند جانبه با کشورهای دوست و تقویت اقتصادی سوریه که متاسفانه طی هشت سال اخیر بحران، دچار آسیب جدی شده است .روابط سوریه با کشورهای دوست و همین‌طور اتحادیه عرب که متاسفانه کشورهای اتحادیه عرب به تبعیت از ایالات متحد آمریکا و سعودی روابط خود را با دولت سوریه به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه عرب كاهش داده‌اند.