- - https://andisheh-nou.org -

فرزند حداد عادل و عضو جبهه پایداری اعضای «اتاق فکر»شبکه سه

ظاهراً جریانات اصول گرای، وابسته به احزاب مختلف بر سر میزان نفوذ در این رسانه ( عاری از هر گونه اصلاح طلب ) با یکدیگر اختلاف نظر دارند. یکی از دلایل این رقابت در روزهای اخیر به زعم برخی ناظران ، میزان سهم این جریانات از شورای های موسوم به اندیشه ورزی است .

این روزها صدا و سیما به صحنه ای شلوغ از یک اپرای پر از پرسناژ کمیک بیشتر شبیه است، تا رسانه ملی با بیش از 30 هزار نفر پرسنل و 18 شبکه. در آخرین سلسله حواشی این رسانه، وزیر ارتباطات به شدت معاونت سیاسی این رسانه را که کنترل اخبار در تمام شبکه‌ها‌ را بر عهده دارد مورد انتقاد قرار داد. همین معاونت سیاسی، رضا رشید پور مجری برنامه حالا خورشید را به صورت کنایه مورد خطاب قرار داد که اگر می‌خواهد «رشید و سلامت بماند » مواظب باشد و رشیدپور در جواب گفت که «دقیقاً چگونه باید مواظب سلامتی‌اش باشد » این رد و بدل کردن کنایه‌ها‌ و زد و خورد رسانه ای با واکنش برخی مدیران صدا و سیما خاتمه یافت. پیش از آن نبرد پنهانی عادل فردوسی پور و رئیس جوان شبکه سه سیما به تیتر اول رسانه‌ها‌ بدل شده بود. در آخرین بخش از این سلسله اختلافات داخلی، وحید یامین پور از چهره ‌ها‌ی کلیدی شبکه افق، به تندی به مدیریت شبکه “شما” حمله کرد و نوشت: «و شما چه می‌دانید در صداوسیما چه خبر است؟!» از همه قابل توجه تر اما منصوب شدن چهره‌ها‌ی بسیار خاص به عضویت شوراهای‌اندیشه ورزی صدا و سیما است. این شوراها قرار است با تعیین خطوط فکری، سیاست گذاری فکری و کلان شبکه‌ها‌ی سیما را بر عهده بگیرند. در اولین انتصاب
از این نوع اعضای شورای‌اندیشه ورزی شبکه سه سیما (اتاق فکر) منصوب شدند. صدا و سیما در دوره عسگری بسیار بیش‌از اسلاف او با حاشیه مواجه شده است. در آخرین مورد آن مسعود فراستی کارشناس سینمایی، در برنامه ای از سوی آرش ظلی‌پور (مجری برنامه) مورد انتقاد تند قرار گرفت و به همین خاطر وی آنتن زنده صدا و سیما را ترک کرد. فراستی که بارها به دلیل حمله به سینمای مستقل و غیردولتی و استفاده از الفاظ خاص مورد انتقاد قرار گرفته است، این بار استثنائاً خود توهین‌کننده نبود و مورد توهین قرار گرفت. در واقع میزبان و مهمان ظاهراً هر دو از یک مکتب فکری الهام گرفته بودند.  عوامل این برنامه که از سوی رئیس شبکه بلافاصله توقیف شد اظهار کرده اند که فراستی برای حضور در این برنامه 4 میلیون تومان درخواست کرد و در نهایت برای نیم ساعت حضور در آن برنامه سه میلیون تومان گرفته است. وحید یامین پور مجری سرشناس شبکه افق پس از این اتفاق نوشت: «من فراموش کرده بودم که شبکه ای به نام “شما” وجود داره. ولی به یاد دارم که مدتها پیش مهمان برنامه‌ای بودم که گفتند از این شبکه پخش میشه و وقتی مدیر شبکه از حضور من در برنامه مطلع شد ،کلا اون قسمت از برنامه رو از جدول پخش شبکه حذف کرد! و شما چه می‌دانید در صداوسیما چه خبر است؟!» پیش از این علی مطهری ، نائب رئیس مجلس ، اختلافات بین جریان های مختلف دارای قدرت در صدا و سیما را به “حکومت های ملوک الطوایفی ” تشبیه کرده بود. وحید یامین پور در ادامه انتقادات خود از شبکه دیگر صدا و سیما نوشت: «بی شک آرش ظلی پور (مجری که از فراستی انتقاد کرد ) به‌خاطر این رفتارش از طرف شبکه‌ای که در آن عضو است تشویق خواهد شد و بیش از پیش خود را ذیل آن نظام مراقبتی مورد شناسایی قرار خواهد داد.»
پژمانفر، نماینده اصولگرای مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس به شدت مدیران صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داد . ظاهراً جریانات اصول گرای، وابسته به احزاب مختلف بر سر میزان نفوذ در این رسانه ( عاری از هر گونه اصلاح طلب ) با یکدیگر اختلاف نظر دارند. یکی از دلایل این رقابت در روزهای اخیر به زعم برخی ناظران ، میزان سهم این جریانات از شورای های موسوم به اندیشه ورزی است . به تازگی اعضای این شورا در شبکه سه نیز منصوب گردیدند . قرار است دیگر اتاق های فکر وابسته به سایر شبکه ها نیز به زودی معرفی و ترمیم گردند . برخی ناظران علت معرفی زود هنگام اتاق فکر شبکه سه را کمک به مدیر جوان این شبکه عنوان کرده اند که به تازگی نحوه مدیریت وی با نقدهای همراه بوده است. در بین اعضای معرفی شده به عنوان اتاق فکر رسمی شبکه سه ، نه تنها هیچ چهره ای اصلاح طلب و مستقل وجود ندارد، بلکه اعضا از میان محافظه کار ترین لایه های اصول گرایی انتخاب شده اند . بر اساس حکم منتشره ، این شورا قرار است : به “تصمیم سازی شبکه ها و توسعه ابعاد ذهنی برنامه سازان” کمک کند. در ادامه آمده است “نظر به دانش و سوابق و پیشنهاد مدیران شبکه های سیما و با هدف بهره گیری از ظرفیت خبرگان و کارشناسان برای عمق بخشی به فرآیند تصمیم سازی شبکه های سیما این افراد انتخاب شده اند.” در حکم معاون سیما، به آینده پژوهی و پیشنهاد مسیر آتی شبکه ها با توجه به ظرفیت های بالفعل و بالقوه، پیشنهاد محورهای برنامه سازی در مناسبت های مذهبی و ملی ذیل گفتمان ابلاغی معاونت سیما و پیشنهاد ایده های نو و خلاقانه برنامه سازی اعم از محتوایی و ساختاری به منظور ارتقای جذابیت و اثرگذاری برنامه ها اشاره شده است. تحلیل و بررسی گزارش های نظارتی، پژوهشی، نظرسنجی و ارزیابی عملکرد مراجع درون و برون سازمانی، بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه ها به ویژه برنامه های شاخص و پر مخاطب شبکه از نکات دیگری است که معاون سیما بر آن تاکید داشته است. میرباقری به پیشنهاد راهکارهای افزایش بهره گیری شبکه ها از ظرفیت هایرسانه های نوین و فضای مجازی اشاره کرده و خواستار افزایش همکاری و هماهنگی برای تحقق ماموریت ها شد. به نظر می رسد این شوراها در واقع اتاق فکر جدید صدا و سیما خواهند بود.

اتاق فکر جدید شبکه ۳
بر اساس این حکم ، اسامی ذیل اعضای شورای اندیشه ورزی (اتاق فکر ) شبکه سه خواهند بود. به عبارتی بر اساس مفاد این حکم ، از این پس هر برنامه ای که در شبکه سه سیما مشاهده نماید ، حاصل فکر این افراد خواهد بود :
1- فریدالدین حدا عادل : وی فرزند حداد عادل است ، پیش از این نام وی برای مدیریت رادیو جوان در صدا و سیما مطرح بود، فریدالدین در تیر ماه سال جاری به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره یک شرکت متعلق به شستا ( شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی وابسته به وزارت رفاه ) منصوب شد . وی همچنین از اعضای شورای سیاست‌گذاری نشریه «پنجره» است که مدیرمسئول آن علیرضا زاکانی است. وی همچنین در مدارس متعلق به پدر
( مدارس فرهنگ) عهده دار سمت مدیریتی بوده است . گفتنی است فرزند باجناق پدر وی در حال حاضر ریاست شبکه سه را برعهده دارد .
2- میثم نیلی : وی از اعضای جبهه پایداری است ، خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان ” آشنایی با سوابق ۱۷ عضو جدید شورای مرکزی جبهه پایداری ” در بارهوی نوشته است :« میثم نیلی در دوره قبل نیز عضو شورای مرکزی جبهه‌ پایدرای بود. وی از فعالان سابق دانشجویی و از اعضای سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است. وی هم اکنون مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی رجا نیوز است.» گفتنی است رجا نیوز که سابقاً از احمدی نژاد حمایت می کرد ، یکی از رسانه های وابسته به محافظه کاران است .
3- علی اصغر پورمحمدی : او سابقاً رئیس شبکه سه بود ، پورمحمدی از مدیران سازمان صدا و سیماست که معاونت سیمای سازمان صدا و سیمای را بین سال‌های 1393 تا 1395 بر عهده داشت. وی همچنین پسر عموی مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق دادگستری است. سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد، همسر خواهر ایشان می‌باشد.برخی معتقدند پور محمدی معتدل ترین چهره در میان اعضای اتاق فکر شبکه سه می باشد ! وی همشهری عادل فردوسی پور است و ظاهراً در سالهای مدیریتش بر این اساس از وی حمایت کرده است .
4- سیداحمدعبودتیان : وی مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا (عج) و از نزدیکان حجت الاسلام پناهیان محسوب می گردد .
5- جعفر عبدالملکی : از مدیران قدیمی صدا و سیما است ، وی پیش از این رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار، مدیر کل پژوهش استان ها و خارج از کشور، مدیر گروه اجتماعی شبکه خبر، مدیر خبر در مراکز استان ها و همچنین مشاور معاون سیما بوده است. او در اظهار نظری جالب ،
نظر سنجی های صورت گرفته توسط  صدا و سیما را «دقیق ترین نظر سنجی های ملی در سطح کشور »خواند .

منبع: آفتاب یزد