- - https://andisheh-nou.org -

کمک معیشتی دولت

بنابراین در حالی قیمت انواع کالاهای اساسی همچون گوشت، برنج، مواد پروتئینی و‌… در بازار ادامه دارد که حتی نگاهی به بازار میوه و تره‌بار نیز نشان می‌دهد که امکان خرید بسیاری از میوه‌ها از دست برخی از اقشار سطح جامعه خارج شده است

به گزارش روزنامه جهان صنعت،در حالی که طبق گزارش‌های مراکز رسمی، قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به صورت هفتگی بالا می‌رود، دولت به فکر ارائه بسته حمایت غذایی تا پایان آبان ماه افتاده است. بر همین اساس رییس‌جمهور در نشست با سران قوا اعلام کرد: «دولت اولین بسته حمایت غذایی را در آبان به افرادی که در فشار بیشتری هستند و مشکلات بیشتری دارند، پرداخت می‌کند و این روند در چند نوبت ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین در بودجه سال آینده هم برای حقوق و دستمزد پیش‌بینی‌هایی خواهیم کرد که مشکلات وارده به مردم را جبران کنیم.» این در حالی است که به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، متوسط قیمت کالا‌های اساسی در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. همچنین نگاهی به گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی نشان می‌دهد که از 11 گروه مواد غذایی، دست‌کم 6 تا 9 گروه کالا طی 7 روز با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. از سوی دیگر در این چند ماه اخیر کارشناسان بار‌ها اعلام کردند که با توجه به تحریم‌ها و تبعات نوسانات ارزی‌، شب عید سختی در انتظار مردم خواهد بود. از این رو اگرچه تمرکز دولت برای کمک به معیشت مردم قابل تقدیر است اما نکته قابل تامل در این میان این است که آیا در این چهار ماه باقی مانده تا شب عید، دولت قادر به تامین کالاهای مورد نیاز مردم با ارائه بسته حمایت غذایی خواهد بود یا خیر؟
واقعیت این است که در حال حاضر قیمت کالاهایی نظیر لبنیات، برنج، تخم‌مرغ، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، مرغ، قند و شکر و روغن نباتی با افزایش قیمت مواجه شده و حتی کاهش قیمت دلار نیز نتوانسته اندک تغییری در بازار این کالاها به وجود آورد. به طوری که نه تنها در روزهای عادی سال قیمت این کالاها با افزایش روبه‌رو می‌شود بلکه با فرا رسیدن مناسبت‌های خاص، روند افزایش قیمت‌ها شدت می‌گیرد. به طوری که از اواخر هفته گذشته‌ شاهد افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ در بازار بودیم.
قیمت‌ لبنیات هفتگی بالا می‌رود
در شرایط فعلی حتی برخی کالاها به صورت هفتگی با افزایش قیمت مواجه می‌شود در حالی که هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی حتی حاضر به پاسخگویی و توضیح در مورد این گرانی‌ها نیستند. به عنوان مثال در حالی قیمت لبنیات به صورت هفتگی افزایش می‌یابد که حتی وزارت کشاورزی خود را مسوول تنظیم بازار این کالا هم نمی‌داند. همانطور که محمود حجتی در واکنش به گرانی لبنیات همواره اعلام کرده که گرانی لبنیات ربطی به این وزارتخانه ندارد و باید دلیل گرانی را از کسی دیگر پرسید.
بر همین اساس عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه صنایع لبنی قیمت لبنیات را هر زمانی که دلشان بخواهد و به هر میزانی که بخواهند افزایش می‌دهند، چرا هیچ نظارتی بر آنها انجام نمی‌شود، گفت: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه بی‌تفاوت هستند، در حالی که خرید شیر از دامداران به پایین‌ترین قیمت انجام می‌شود، اما صنایع لبنی قیمت‌ها را روزبه‌روز بالاتر می‌برند و پول دامداران را با ۳ تا ۴ ماه تاخیر می‌پردازند.عباس پاپی‌زاده در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه متولی نظارت بر صنایع لبنی کدام نهاد است، به فارس گفت:‌ براساس قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد موسوم به قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی، مسوول تنظیم بازار این گونه محصولات است و باید بر آنها نظارت کند.
بی‌توجهی وزارت کشاورزی به گرانی محصولات کشاورزی در بازار در حالی است که افزایش قیمت لبنیات در بازار تقریبا هفتگی شده است و قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. آخرین افزایش قیمت نیز مربوط به چند روز گذشته است که نشان می‌دهد دوباره حدود ۱۳ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده است.
عدم مطابقت بسته حمایتی با تورم
بنابراین در حالی قیمت انواع کالاهای اساسی همچون گوشت، برنج، مواد پروتئینی و‌… در بازار ادامه دارد که حتی نگاهی به بازار میوه و تره‌بار نیز نشان می‌دهد که امکان خرید بسیاری از میوه‌ها از دست برخی از اقشار سطح جامعه خارج شده است چرا که با توجه به ثابت ماندن حقوق‌ها و همچنین نبود شغل برای همه افراد خانواده، امکان خرید کالاهای اساسی و میوه با قیمت‌های فعلی چندان کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. از این رو در حال حاضر نه تنها امکان خرید مسکن، خودرو، لوازم‌خانگی و‌… برای اقشار سطح متوسط از بین رفته است بلکه امکان تامین کالاهای مورد نیاز شب عید و حتی مایحتاج مورد نیاز روزانه نیز به امری دشوار تبدیل شده است. از این رو برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به روند افزایش قیمت کالاها به صورت هفتگی، ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت هم نمی‌تواند چندان تاثیری در معیشت مردم داشته باشد. چرا که به طور حتم میزان تسهیلات مورد نظر دولت با نرخ تورم و گرانی‌های هفتگی مطابقت نخواهد داشت.
ضرورت پافشاری دولت بر تشدید نظارت‌ها 
بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند اگر در این وضعیت هر یک از وزارتخانه‌ها به جای پاسکاری مسوولیت‌های خود، به فکر تشدید نظارت بر بازار و همچنین کنترل قیمت‌ها باشند بازار کالاهای اساسی با نوسانات کمتری دست و پنجه نرم می‌کند‌.‌ این در حالی است که مسوولیت تنظیم و کنترل بازار چند سالی می‌شود که میان وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی دست به دست می‌شود و هیچ یک از وزارتخانه‌ها به طور مشخص مسوولیت این بخش را بر عهده نمی‌گیرد. از این رو اگرچه به گفته دولتمردان بازار زیر نظر دستگاه‌های نظارتی قرار دارد اما متولی تنظیم بازار به طور مشخص وجود ندارد و هر یک از وزارتخانه‌ها از زیر مسوولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. در حالی که به گفته کارشناسان اقتصادی، امسال سخت‌ترین سال معیشتی است و بازار شب عید نیز نوسانات جدیدی را به همراه خواهد داشت به طوری که حتی از گرانی قابل توجه برخی اقلام همچون پسته و کمبود کالاهایی مثل سیب خبرهایی به گوش می‌رسد. از این رو انتظار مردم از دولت این است که علاوه بر افزایش حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم، بر تشدید نظارت‌ها از سوی وزارتخانه‌ها پافشاری بیشتری داشته باشد تا در کنار ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار آسیب‌پذیر، آرامش به صورت واقعی به بازار بیاید.