- - https://andisheh-nou.org -

بنای تاریخی که با کتاب های ممنوعه ساخته شده است

هنرمندی با استفاده از یکصد هزار کتاب ممنوعه در جهان، عمارتی مشابه پارتنون (معبدی در آکروپولیس، آتن، یونان که در اساطیر قدیم نماد دموکرسی محسوب می شد) را با مقیاس کامل در یکی از نقاط کتاب سوزی نازی ها، بر پا کرد.

شهر کاسل در آلمان صاحب یکی از معدود آثار هنری چشمگیر و بینظیر اخیر شده است. خالق این اثر هنری، هنرمند آرژانتینی مارتا مینوجین 74 ساله است که تصمیم گرفت با ساختن یک بنای کاملاٌ شبیه به پارتنون، نیایشگاه باستانی در آکروپلیس آتن، یونان، و با استفاده ازیکصد هزار کتاب ممنوعه، موضوع سرکوب و خفقان سیاسی را یاداوری نماید. این سازه عظیم که بخشی از جشنواره هنری داکومنتا در سال ۲۰۱۷ بود، “پارتنون کتاب” نام دارد که پارتنون به عنوان نماد دموکراسی را با شواهد کتبی بی شماری از ظلم و ستم، پوشش می دهد.

مینوجین با یاری دانشجویان دانشگاه کاسل، بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب ممنوعه از سراسر جهان را که جمع آوری نموده یا به او اهدا شده بود، مورد استفاده قرار داد و با کمک صفحات پلاستیکی توانست سطح سازه فولادی این معبد را پوشش دهد.

شگفت آورآنکه این سازه در مکان تاریخی ای ساخته شد که نازی ها در سال ۱۹۳۳ حدود دو هزار نسخه کتاب های نوشته شده توسط نویسندگان یهودی و مارکسیست را در بخشی از کارزار سانسور و تفتیش عقاید خویش سوزاندند … یک اثر هنری واقعا شگفت انگیز.

“داکیومنتا 14 ” یک نمایشگاه صد روزه آثار هنری معاصر است که هر پنج سال یکبار برگزار می شود. در سال 2012 این نمایشگاه توانست 905000 بازدیدکننده را به خود جلب کند. در سال 2017 تعداد بازدیدکننده های این نمایشگاه بیش از یک میلیون نفر بود.