- - https://andisheh-nou.org -

نامه سرگشاده رضا خندان در واکنش به وضعیت نگران کننده فرهاد میثمی

رضا خندان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین با نگارش نامه‌ای سرگشاده نسبت به وضع سلامتی فرهاد میثمی ابراز نگرانی کرده است. آقای خندان طی این نامه در واکنش به نگهداری غیرمعمول آقای میثمی در بهداری زندان گفته است که “مسئولان زندان ظاهرا به دستور دادستانی و همکاری رییس بهداری اوین، آنجا را که یک مرکز بهداشتی درمانی است و از نظر حرفه‌ای و اصول اخلاق پزشکی باید زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند، تبدیل به بازداشتگاه امنیتی کرده و از اتاق‌های آن به عنوان سلول انفرادی استفاده می‌کنند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در بند ۸ زندان اوین از تاریخ ۱۰ مردادماه در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده بود روز چهارشنبه ۴ مهرماه با خشونت و برخلاف میلش به بهداری زندان منتقل شد [1] که به موجب قرنطینه و قطع ارتباط وی با خارج از زندان شد.

تاکنون دو تن از معلمان [2] محبوس در زندان اوین و بیش از ۱۴۰۰ تن از پزشکان [3]، کتاب‌فروشان، فعالان حوزه نشر و تحصیل‌کردگان دانشگاهی در کشور با نگارش نامه‌هایی سرشگاده نسبت به وضعیت این فعال مدنی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند.

رضا خندان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین نیز روز یکشنبه ۲۲ مهرماه با نگارش نامه‌ای سرگشاده نسبت به انتقال اجباری این زندانی به بهداری زندان اعتراض کرده و این کار را رفتاری “غیرحرفه‌ای” و “غیرانسانی” خوانده است.

متن کامل نامه رضا خندان را در ادامه به نقل از هرانا می‌خوانید:

“هم‌وطنان گرامی و فعالان حقوق بشر

بیش از ۷۵ روز از اعلام اعتصاب غذای سخت و نگران کننده دکتر فرهاد میثمی می‌گذرد. نزدیک به سه هفته است او را به زور از بند عمومی به بهداری زندان منتقل کرده‌اند. مسئولان زندان ظاهرا به دستور دادستانی و همکاری رییس بهداری اوین، آنجا را که یک مرکز بهداشتی درمانی است و از نظر حرفه‌ای و اصول اخلاق پزشکی باید زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند، تبدیل به بازداشتگاه امنیتی کرده و از اتاق‌های آن به عنوان سلول انفرادی استفاده می‌کنند.

هم‌اکنون فرهاد میثمی در یکی از اتاق‌های آنجا تحت تدابیر شدید امنیتی نگهداری می‌شود. گفته می‌شود در رفتاری غیرانسانی او را که به شدت ضعیف شده است بارها با انواع وسایل علیرغم میل شخصی‌اش، بدون حضور وکیل و اعضای خانواده، به تخت بسته و سپس سرم را به او تزریق می‌کنند.

در این مورد نه تنها مقام‌های مسئول قوه قضاییه بلکه وزارت بهداشت و درمان و شخص رییس جمهور به عنوان حافظ حقوق مردم که برای پاسداری از حقوق ملت قسم خورده است، مسئولند و باید پاسخگو باشند. همچنین پزشک یا پزشکانی که برخلاف میل بیمار در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرانسانی هر دستوری را حتی خلاف اخلاق حرفه‌ای اجرا می‌کنند باید مورد بازخواست و پیگرد قرار گیرند.

فرهاد میثمی بیش از هر زمان دیگری در وضعیت مخاطره آمیزی است و باید سریعا به بیمارستانی مطمئن در خارج از زندان اعزام و تحت درمان فوری قرار گیرد.

رضا خندان / ۲۲ مهر ۹۷، بند ۴ زندان اوین