- - https://andisheh-nou.org -

ادامه بازداشت‌های گسترده در خوزستان پس از حمله مسلحانه در اهواز

بازداشت‌های گسترده شهروندان عرب که پس از حمله مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز آغاز شده بود، کماکان ادامه دارد. هرانا پیش تر از احراز هویت ۵۳ تن از این شهروندان خبر داده بود؛ هویت ۲ تن دیگر از این شهروندان که امروز سه‌شنبه در استان خوزستان بازداشت شده‌اند در ادامه می‌آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ دو تن از شهروندان عرب در شهرستان حمیدیه توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این دو شهروند “محمد محمدى (عبیات) ۲۲ ساله” و “قاسم کعباوى (کعبى) ۲۴ ساله” توسط هرانا احراز شده است.

هرانا پیشتر طی دو گزارش به ترتیب هویت ۴۴ [1] و ۹ [2] نفر از افرادی که در این جریان بازداشت شده بودند را احراز کرده است.

لازم به یادآوری است که روز شنبه ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷، در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد شروع جنگ ایران و عراق در شهر اهواز، سربازان و مردم غیرنظامی که در آن مکان حضور داشتند هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند. پس از آنکه ۲۴ نفر از جمله یک کودک جان باختند و ۵۷ تن زخمی شدند، هر چهار مهاجم هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

همچنین رسانه‌های داخلی نیز لیستی از اسامی کشته‌شدگان را منتشر کردند که در میان آن‌ها هویت افراد غیرنظامی و یک کودک چهار ساله نیز به چشم می‌خورد.

در مورد گروه مسئول این حمله نظرات متعددی مطرح است.

پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، وزارت اطلاعات از بازداشت ۲۲ تن خبر داد [3] و فیلم‌هایی را پخش کرد که در آن تعدادی بازداشت شده را با چشمانی بسته و هویت‌هایی نامعلوم که رو به دیوار ایستاده‌اند نشان می‌دهد، علیرغم رقم ۲۲ تن اعلامی از سوی وزارت اطلاعات منابع محلی تعداد بازداشت‌شدگان را بسیار بیشتر از این تعداد اعلام کرده‌اند.

برخی منابع محلی از بازداشت حدود ۳۰۰ تن پس از حوادث اهواز خبر می‌دهند، بازداشت‌هایی که عمدتاً در شهرهای  اهواز، خرمشهر، حمیدیه، سوسنگرد و آبادان صورت گرفته است.

بسیاری از بازداشت‌شدگان دارای سابقه بازداشت قبلی بودند، این باعث تقویت یک گمانه می‌شود که نیروهای امنیتی بدون داشتن اطلاعات قبلی کافی و تنها بر اساس شیوه‌های قدیمی قصد دارند پس از بازداشت و بازجویی به سرنخ‌هایی از واقعه حمله مسلحانه اهواز برسند.

هر چند لازم است مسئولان حمله مسلحانه مرگ‌بار صورت گرفته به رژه نظامی در اهواز که در محل آن تماشاچیان غیر نظامى از جمله زنان و کودکان حضور داشته‌اند پاسخگو نگاه داشته شوند، اما نظر به سوابق دستگاه امنیتی بیم آن وجود دارد که تحت تأثیر شرایط پس از این حادثه افرادی مورد برخورد شتاب‌زده قرار گیرند که نقشی در این حادثه نداشته باشند یا از شیوه‌های غیرانسانی برای بازجویی یا مجازات عوامل حادثه استفاده شود.

حمیدیه شهری است در استان خوزستان و مرکز شهرستان حمیدیه است.