- - https://andisheh-nou.org -

دولت تدبیر و امید آرزوهای مردم را بر باد داد/ سهم جوانان ما از زندگی فقط غصه خوردن است

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: پس از تاسیس نهاد شورایی در کشور این نهاد روز به روز هم از ناحیه کارگزاران دولت و هم از ناحیه مجلس تضعیف می‌شود زیرا دولت‌ها از مطالبه‌گری ما ‌خسته شده‌اند و مجلس نیز شوراها را رقیب خود می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزیز سارانی در دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها ،  در ادامه این  موضوع را  چالش جدی  کشور دانست و افزود:  این مسئله  رفته رفته منجر به تضعیف شوراها می‌شود.از طرف دیگر  نداشتن ردیف اعتباری مستقل برای شورای عالی استان‌ها نیز معضل جدی‌ای است و چون ردیف اعتباری این شورا در ذیل ردیف وزارت کشور تحت عنوان مساعدت تعریف شده است برای گرفتن همین  مبلغ ناچیز هم  باید منت‌ها کشید.

وی ادامه داد :  واقعا جای سوال است پس از گذشت هفت ماه از سال 97 از بودجه تعویض پیشنهادی سال جاری چند درصد ناچیز آن تحقق یافته است. بسیار متعجب و متاسفم از مسئولان برنامه و بودجه کشور که ردیف اعتباری شورای عالی را همانند پروژه‌های عمرانی می‌بینند در صورتی که این ردیف اعتبار تحت عنوان حقوق و دستمزد است.

عضو شورای شهر زابل عنوان کرد: جناب آقای الویری به دلیل عدم پرداخت حق ستادی استان‌ها متاسفانه شورای اسلامی استان همانند شورای شهرستان رو به تعطیلی است چنانچه سازمان برنامه و بودجه و یا وزارت کشور کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

وی گفت: من از استانی آمده‌ام که محرومیت‌های تاریخی زیادی را متحمل شده و یا در و اقع به جای محروم باید بگویم که این استان مظلوم واقع شده است. منکر خدمات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران نیستم اما با وجود آنکه کشور ما دارای منابع عظیم و ارزشمندی است و سیستان و بلوچستان نیز از منابع خدادادی مستثنی نیست اما  دسترسی  مردم استان به آب شرب  به رویایی تبدیل شده است. شاید باورتان نشود اما  سهم مردم ساحل‌نشین در کنار دریای عمان و شاخص دسترسی به آب شرب فقط 20 درصد است.

index

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: می‌دانید که دولت افغانستان به رغم تعهدات در خصوص تامین آب دریاچه هامون همچنان کوتاهی می‌کند و به دلیل خشکی هامون زندگی برای مردم سیستان و بلوچستان و خصوصا در روستاهای ما امکان‌پذیر نیست و بسیاری از روستاها به دلیل خشکسالی به مهاجرت روی آورده و همه خالی از سکنه شده‌اند چرا که از منابع عظیم دریا و یا استفاده از راکتورهای اتمی برای شیرین کردن آب دریا استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت توان و اجرای آن را ندارد چرا بخش خصوصی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد  گفت: معلوم است که عزمی برای برطرف شدن مشکل آب مردم استان در دولتمردان وجود ندارد.

سارانی تصریح کرد: فقط در زمان انتخابات با برچسب‌های متفاوت از مردم استفاده ابزاری می‌شود .آقای  وزیر محترم کشور بدانید که مدیریت عالی دولت در استان ،  در دوره دوم دولت تدبیر و امید تمام آرزوها و امیدهای مردم را بر باد داده  و اعتماد مردم را از بین برده است. دیگر باور کردن حرف‌های دولت‌ها برای ما کاری بسیار سخت است.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان از چالش‌های مدیریتی رنج می‌برد و انتصابات بر مبنای شایسته‌سالاری نیست بلکه بر مبنای اقتصادسالاری است. ترکیب و قرار گرفتن افراد در منصب‌ها و ادارات‌ مختلف مطابق با ترکیب جمعیتی استان چگونه است چرا در استخدامی‌ها فقط عده‌ای خاص با برند خاصی بکارگیری می‌شوند و سهم مردم نخبه و بلوچ فقط روی آوردن به اشتغال کاذب است که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ما متاسفانه این شغل‌های کاذب هم از بین رفته است و دیگر هیچ نوع کالایی از کشورهای همسایه وارد مرز ایران نمی‌شود و سهم جوانان ما از زندگی خویش فقط غصه خوردن است.

وی عنوان کرد: جناب آقای الویری ما پیشنهاد کرده‌بودیم که برای برنامه‌های توسعه این استان شورای عالی استان‌ها با محوریت اعضای شورای استان و با نهاد ریاست جمهوری نسبت به تدوین یک برنامه عملیاتی اقدام نمایند تا شاید شمه‌ای از معضلات استان مرتفع شود. جناب آقای وزیر کشور مرزها  تنها برای حفظ  امنیت  نیست  بلکه فرصتی خوب برای اقتصاد و درآمد مرزنشینان است که متاسفانه مردم سیستان و بلوچستان از این وضعیت هیچ گونه درآمدی ندارند و بازارچه‌های مرزی همچنان بسته هستند.

این عضو شورای شهر زابل اضافه کرد: جناب آقای رئیس جمهور و وزرای محترم،  مشکل گرانی در استان و کشور برای مردم صرفا بخاطر تحریم‌های خارجی نیست  متاسفانه ما هم از درون کشور‌تحریم هستیم و هم از درون استان.

فقر