- - https://andisheh-nou.org -

سرنوشت خاشقچی، آزمایشی برای روابط آمریکا با عربستان

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا با اذعان به این واقعیت معتقد است،”چنانچه نقش عربستان در این حادثه تایید شود، استراتژی  سیاست کنترل ایران توسط آمریکا را با پیچیده گی مواجه خواهد کرد.

دولت دونالد ترامپ، در برابر این سوال قرار گرفته است که موضوع مفقود شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف دولت عربستان را چگونه حل و فصل بکند بدون اینکه به رابطه مهم اش با متحد نزدیک خود یعنی عربستان لطمه نزند.

تعداد زیادی از اعضای مهم سنا ناخشنودی خود را از این وضعیت اعلام کرده اند. سناتور باب کروکر به رویترز گفت:” شما نمی توانی هر جایی که خواستی بروی و یک روزنامه نگار را بکشی.”

این ادعای دولت عربستان که نقشی در مفقود  شدن جمال خاشقچی نداشته است با بی اعتنایی اعضای کنگره مواجه شده است و نزدیک به یک چهارم از اعضای سنا خواستار تحقیقات در این مورد شده اند.

حتی دونالد ترامپ که روابط بسیار نزدیک با پادشاهی عربستان دارد مجبور شد و اعلام کرد که دراین مورد بسیار ناراضی می باشد.

هرگونه اقدام سخت گیرانه در رابطه با این موضوع از سوی دولت دونالد ترامپ، در تضاد شدید با سیاست توام با سکوت واشنگتن در رابطه با اقدامات عربستان در یمن و سرکوب مخالفان در داخل خواهد بود.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا با اذعان به این واقعیت معتقد است،”چنانچه نقش عربستان در این حادثه تایید شود، استراتژی  سیاست کنترل ایران توسط آمریکا را با پیچیده گی مواجه خواهد کرد.

وی در این باره با اشاره به اینکه، روابط سنا با عربستان در پایین ترین سطح خود قرار دارد،  گفت:” این تاثیرات زیادی در همکاری های ما در مورد مسایل مهم خواهد داشت.”

دولت ریاض حتی قبل از این حادثه، در رابطه با اقداماتش در یمن که باعث افزایش کشته ها و مجروحان غیر نظامی در این کشور شده است، به شدت مورد انتقاد کنگره می بود.

پس از یک هفته از مفقود شدن جمال خاشقچی، کاخ سفید اعلام کرد مقامات بلند پایه کاخ سفید با مقامات بلند پایه عربستان صحبت کرده اند و دونالد ترامپ این حادثه را بسیار جدی عنوان کرد.

واکنش های تند و خشمگینانه قانونگذاران آمریکایی در کنگره و سنا، شامل پشتیبانان ترامپ، تحلیل گران سیاست خارجی، مقامات رسمی در سابق و گزارشگران رسانه های بزرگ و مطرح در آمریکا که با خاشقچی آشنایی نزدیک داشتند، فشار بسیار زیادی را به مقامات کاخ سفید وارد کرده است.

لیندسی گراهام، سناتور بلند پایه جمهوری خواه اعلام کرد که،” در صورتی که نقش عربستان در این حادثه تایید شود، بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت.”

ند پرایس، مقام سابق در دولت باراک اوباما در اظهاراتی، گفت:” من فکر نکنم تغییری در سیاست دولت دونالد ترامپ در رابطه با روابطش با عربستان ایجاد شود مگر اینکه کنگره فشارهای لازم را عملی کند.

پرایس گفت:” نمایندگان می توانند بودجه پنتاگون برای پشتیبانی از عملیات عربستان  در یمن را کاهش داده و یا قطع کند و درخواست اعمال تحریم هایی را بکنند.

رویترز