- - https://andisheh-nou.org -

کوره‌پزخانه‌های ورامین با حداقل ظرفیت کار می‌کنند/مشاغل کاذب مقصد بعدی کارگران کوره‌های تعطیل

یک فعال کارگری در کوره‌پزخانه‌های ورامین از کاهش حداقلی نیروی کار شاغل در واحدهای آجرپزی این شهرستان خبر داد.

جعفر معصومی اصل (عضو سابق هیات مدیره انجمن صنفی کارگران کوره‌پزخانه‌های قرچک ورامین) درباره کاهش نیروی کار در این واحدهای صنفی به خبرنگار ایلنا گفت: از مجموع ۴۰واحد باقیمانده تولید آجر در منطقه ورامین، امروز فقط ۶ واحد آنهم با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز بر تولید آجر، از ابتدای سال جاری به مرور تولید‌ات خود را متوقف کرده‌اند.

او گفت: از یکسو رکود بازار ساخت و ساز به فعالیت کوره پزخانه‌ها لطمه وارد کرده و از سوی دیگر افزایش بهای قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز باعث «نیمه تعطیل» شدن واحد‌های آجرپزی شده است.

به گفته وی، قیمت حامل‌های انرژی در حالی از چندین سال قبل افزایش یافته که قیمت آجر به تناسب هزینه‌ها هیچگونه افزایشی نداشته است..

این فعال کارگری با بیان اینکه این موضوع باعث بیکاری بیش از دو هزار کارگر فصلی و دائمی طی چندین سال گذشته در ورامین شده است، در ادامه افزود: این کارگران بعد از بیکارشدن برای تامین معاش خانواده‌هایشان به شغل‌های کاذبی نظیر دستفروشی روی آورده‌اند.

او گفت: یکی دیگر از دلایل تعطیلی کوره‌های آجرپزی، کم شدن تقاضا برای استفاده از آجرهای سنتی در کار ساختمانی است چراکه پیمانکاران ساختمانی این روزها بیشتر از آجر‌های سفالی استفاده می‌کنند.

معصومی در خاتمه اظهار داشت: کوره‌های منطقه ورامین در گذشته روزانه سه شیفت کار می‌کرد اما با رکود بازار کار، ادامه فعالیت برای مالکان این کارگا‌ه‌ها مقرون به صرفه نیست.