- - https://andisheh-nou.org -

سیولی هشدار داد که در صورت انتخاب شدن ماکری هزینه نان و دارو افزایش خواهد یافت – بهار پیراسته

پیش در آمد:

نظر به اینکه انتخابات دور نهائی (دور دوم) ریاست جمهوری روز یکشنبه 22 نوامبر میباشد سلسله مقالاتی را در ازتباط با انتخابات و آشنائی خوانندگان با وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انتخاب و ترجمه آنرا ارائه خواهم داد.

همچنین کوشش خواهم کرد با ارائه آماری از شاخص های افتصادی و اجتماعی این کشور در ده سال گذشته تاثیر اجرای برنامه های دولت حزب سوسیالیست  در عرصه های مختلف جامعه را انعکاس دهم. مشخصه اصلی سیاستهای دولت سوسیالیست در ده سال گذشته نه گفتن به سیاستهای نئولیبرالی و دنبال کردن الگوی توسعه اجتماعی متکی بر تولید ملی و گسترش زیرساختهای اقتصادی بوده است. همانطور که کاندید جناح چپ در مناظره روز یکشنبه گفت: “آرژانتین در انتخابات 22 نوامبر باید میان “توسعه” و “زانو زدن در مقابل سازمان تجارت جهانی” یکی را انتخاب کند. امیدوارم که مردم علیرغم تبلیعات وسیع رسانه های خصوصی و شرکتهای بزرگ و فرا ملیتی گزینه اول را انتخاب کنند.

نگاهی به دستاوردهای آرژانتین در دوره “کیرشنرها”

 

مقاله حاضر ترجمه مطلبی در زمینه انتحابات از تله سور انگلیسی میباشد:

تله سور [1]

پیش از مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه، دنیل سیولی کاندیدای امیدوار جناح چپ نسبت به اینکه سیاستهای اقتصادی حریفش می تواند اقتصاد آرژانتین را نابود کند، هشدار داد.

دنیل سیولی (Scioli) نامزد ریاست جمهوری که خود را برای مناطره انتخاباتی با رقیبش موریسیو ماکری( Macri) آماده میکند، هشدار داد که سیاست های اقتصادی اتحاد اپوزیسیون که فعالیت انتخاباتی خود را به نام “تغییر” انجام میدهند، باعث خواهد شد تا قیمت مواد غذایی و دارو  با اجرای همان تاکتیکی که در این   کشور یک بار شکست خورده است به شدت بالا رود.

نامزد جبهه “برای پیروزی”، آقای سیولی، که از طرف حزب سوسیالیست رئیس جمهور فعلی کریستینا فرناندز نامزد انتخابات میباشد، به آرژانتینی ها خاطرنشان ساخت که با در نظر داشتن این ایده که دیدگاههای نئولیبرالی مالی رقیبش محکوم به شکست میباشد حتما به تماشای یک و نیم ساعته مناظره تلویزیونی روز یکشنبه با این رقیب انتخاباتی بنشینند.

“کاهش ارزشی که آنها پیشنهاد میکنند، با یک دلار به 15، همیشه افزایش قیمت را به ارمغان می آورد که ما در حال حاضر این افزایش قیمت را در نان و دارو میبینیم.” دانیل سیولی روز جمعه، قبل از ارسال یک پیام خصوصی به رای دهندگان گفت.

“زنان خانه دار: ببینید چگونه قیمت نان و داروها  با توجه به اعلان مشاوران ماکری در حال افزایش است. این نشان می دهد که در واقع آنها خواهان “تغییر” نیستند و به بازگشت به گذشته با سیاست های تنظیم و کاهش ارزش که قبلا نتیجه خود را با شکست پس داده است، اعتقاد دارند.” دانیل تاکید کرد.

پیش از برگزاری مرحله دوم انتخابات در روز 22 نوامبر، مناظره یک شنبه اولین مشاجره بین دو کاندید خواهد بود  که بسیاری از مفسران از آن به عنوان رویداد “تاریخی” یاد کرده اند.

هر دوی آنها در درهای بسته به تمرین بحث و استدلال قبل از مناظره میپردازند، که میتواند نتیجه انتخابات آینده را دگرگون سازد.

بر اساس گزارش روزنامه لا ناسیون جلسات تمرین هر نامزد چندین ساعت طول کشید و با صرف ساندویچ و نوشابه خاتمه یافت.

لا ناسیون (Nación ) اضافه کرد سیولی توسط همکاران گوستاوو مارانگونی و رئیس خود از کابینه، آلبرتو پرز، تمرین داده میشود. آنها به نوبت بحث با رقیب خود را شبیه سازی  میکنند. این دو نفر به سیولی کمک کردند تا با مرور استدلال خود در موارد کلیدی مانندتوسعه اقتصادی، آموزش و پرورش و نوباوگی، امنیت و حقوق بشر، و تقویت دموکراتیک، خود را برای پاسخگوئی آماده سازد.

در روز شنبه، در کنفرانسی که با شرکت متخصصان برجسته اقتصادی و علوم در دانشگاه معتبر بوئنوس آیرس انجام شد، آنها حمایت خود را از سیولی اعلام کردند.  آنها این گونه استدلال کردند که “در 12 سال گذشته (تحت دولت حامی سیولی و جبهه برای پیروزی) بیکاری از 18 درصد به 6.6 درصد کاهش یافت ، ساعت طولانی کار لغو شد، شورای تعیین حداقل دستمزد بازگشایی شد، قوانینی که منافع کارگران را در مقابل سرمایه گذاران حفظ میکند به تصویب رسید. ”

کنفرانس  در بیانیه ای متذکر شد که، “آرژانتین کشوری است که بزرگترین بهبود را در زمینه توزیع درآمد در امریکای لاتین در دهه گذشته به دست آورده است.”

چهره های مخالف سیاسی که در خط دولت قرار دارند، برنامه ماکری برای ارائه پاداش هنگفت به شرکتهای بزرگ که به شکل زمین، زیرساخت ها، و تضمین سود در آینده میباشد بدون پرداختن به مسائل مهمی که مردم بوئنوس آیرس با آن مواجه میباشند،  مانند بحران مسکن، را محکوم کردند .

در انتخابات ریاست جمهوری، ماکری خود را به عنوان جایگزین کریستینا فرناندز رئیس جمهور و جنبش سیاسی پرونیست ها مطرح کرده است. او تحت حمایت شرکتهای بزرگ و شرکتهای رسانه ای خصوصی قرار دارد. ماکری حامی سیاست های نئولیبرالی است و وعده اصلاحات بازار آزاد در اقتصاد آرژانتین را داده است.

منتقدان می گویند سیاست ماکری به نفع ثروتمندان و شرکتهای بزرگ با هزینه به حاشیه راندن مشکلات نابرابری سیستمیک است.

ماکری با کسب حمایت تعجب بر انگیزی در انتخابات دور اول اکتبر 21، علیرغم پیشبینهای قبلی مبنی بر پیروزی نامزد ائتلاف جبهه برای پیروزی سیولی رای قابل ملاحظه ایبه دست آورد. رقابت تنگاتنگ بین دو کاندیدای پیشتاز باعث کشیده شدن انتخابات به دور دوم گشت.