- - https://andisheh-nou.org -

مصاحبه تلویزیونی روحانی: از “تدبیر” و ” امید” خبری نبود

سخنان روحانی در یک جمع بندی کلی، کمابیش ادامه صحبت های کلیشه ای وی در طول 5 سال گذشته بوده است با این تفاوت که بحران اقتصادی و نارضایتی عمومی، دولت را در حالت آچمز قرار داده است.

همانطور که قبلا اعلام شده بود، حسن روحانی، رئیس جمهور در یک گفت و گو زنده تلویزیونی، به سوالات گوناگون جواب دارد. حسن روحانی در رابطه با موضوع مذاکره با آمریکا، گفت:”کسی که ادعا می کند تمایل به مذاکره دارد، باید بداند که مذاکره مبانی دارد و اولین آن صداقت دو طرف و به نتیجه رسیدن مذاکره است. وی در ادامه تصریح کرد:” همزمانی تحریم و مذاکره چه معنایی دارد؟ اگر کسی در برابر رقیب خود از چاقو استفاده می کند و آن را در بازوی فرد فرو می‌کند و می گوید میخواهم مذاکره کنم معنایی ندارد و اول باید چاقو را خارج کند.” روحانی در ادامه با اشاره به مواردی مذاکره با آمریکا را منتفی قلمداد کرد اما از صحبت های وی این تلقی را نیز می توان داشت که امکان مذاکره نیز وجود دارد.روحانی با بیان اینکه ترامپ و دولت او کسانی هستند که به مذاکره پشت کرده اند، خاطرنشان کرد:” کاری که او انجام می دهد، کاری بر علیه ملت ایران و منافع ملی ایران است و اگر صداقت باشد ایران از مذاکره استقبال می کند.”

روحانی در رابطه با موضع گیری اروپا، گفت:” ترامپ می خواست همه این دستاورها را از ما بگیرد و می خواست همه دنیا را وادار به تحریم کند که در این کار ناموفق بودند و در دوشنبه که آمریکا می خواهد اولین قدم تحریم را بردارد، اروپایی ها در برابر او ایستادگی کردند و قانون انسداد تحریم را اعلام کردند و گفتند هر شرکتی که با ایران کار می کند، اگر بخواهد حرف آمریکا را قبول کند اروپا او را تحریم می کند.”

با اینکه روحانی رویکرد اروپا را مثبت ارزیابی کرد اما در جایی دیگر با تردید از اقدامات اروپا، گفت:”با اروپایی ها و چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و قولشان این است که به تحریم اعتنا نخواهیم کرد. مشکل آنها شرکت هایی است که ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند و ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم.”

روحانی در قسمتی دیگر از سخنانش با تشریح عللی که منجر به نوسانات ارزی شد، به بسته جدید ارزی اشاره کرد و گفت:”: در گذشته بانک مرکزی مسئولیت کار را بر عهده می گرفت اما در شرایط جدید تعهدات بانک مرکزی خیلی کمتر است، امروز بانک مرکزی برای کالاهای اساسی و ضروری مثل مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی متعهد است که با یک قیمت ثابت ارز ارائه کند.” روحانی اعلام کرد نرخ ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی تا فروردین 98 تغییری نخواهد کرد.روحانی تصریح کرد: فعالیت صرافی‌ها و ورود اسکناس و طلا از فردا آزاد می‌شود وصرافی‌ها می‌توانند در چارچوبی که بانک مرکزی به آنها اعلام می‌کند، ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند.”

روحانی در پاسخ به سئوالی پیرامون احتمال جنگ در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا گفت: روند منطقه ما به سمت امن تر شدن است.اراده جمهوری اسلامی در صلح و دوستی است. با ایستادگی و حضور مردم و ضربه های اساسی که به تروریسم در منطقه وارد شده است منطقه ما در آینده امن تر خواهد بود.”

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بدنبال صلح بوده است. امروز نیز بدنبال صلح است. ایران هیچگاه آغازکننده جنگ نبوده است و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است. اراده جمهوری اسلامی در صلح و دوستی است.” روحانی خطر جنگ بر علیه ایران را نیز رد کرد.

روحانی تصریح کرد: من به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به مردم عرض می کنم که برنامه ما همچنان برنامه صلح آمیز است.”

رئیس جمهور گفت: به نظرم هیچ دغدغه ای نسبت به آینده نظام و ایران نباید داشته باشیم. این به معنای این نیست کا امروز مشکل آب، برق، محیط زیست و زندگی مردم نداریم. ما مشکل داریم اما مردم باید بدانند که ما داریم به طور شبانه روزی تلاش می کنیم. ممکن است در جایی ۱۰۰ درصد و در جای دیگر ۷۰ درصد موفق باشیم.”

سخنان روحانی در یک جمع بندی کلی، کمابیش ادامه صحبت های کلیشه ای وی در طول 5 سال گذشته بوده است با این تفاوت که بحران اقتصادی و نارضایتی عمومی، دولت را در حالت آچمز قرار داده است. روحانی در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران صحبت زیادی نکرد اما با ربط دادن آنها با مسایل دیگر، در ریشه یابی این اعتراضات، همانند دیگر مقامات حکومتی،  دخالت عوامل خارجی را بیشتر برجسته کرد.

برداشت از سخنان روحانی در رابطه با مذاکره احتمالی با آمریکا، حاکی از رد چنین احتمالی بود. در چند هفته گذشته اخبار و گزارشات زیادی در رابطه با امکان مذاکرات بین ایران و آمریکا رسانه ای شده است. اینکه این گمانه زنی ها تا چه حد واقعیت داشته باشد را باید در هفته های آینده دید و ارزیابی کرد. صرف نظر از این، باید اذعان کرد تجربه موارد قبلی نشان داده است که مقامات جمهوری اسلامی معمولا  در نهایت تن به مذاکره می دهند.

سخنان روحانی در رابطه با حمایت اروپا از ایران با نوعی دلواپسی همراه بود. به نظر می رسد رژیم جمهوری اسلامی به این واقعیت نزدیک شده که اروپا در حرف مصمم ولی در عمل ناتوان است.

حسن روحانی بر خلاف اظهارات چند هفته پیش خود که تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بود، لحن ملایم تر و مسالمت جویانه تری اتخاذ کرد و تاکید کرد که به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست. اینکه این موضع گیری ملایم و متفاوت به چه دلیل ایراد شد را باید صبر کرد و در آینده ارزیابی کرد.

روحانی در قسمتی دیگر به برنامه سامان دهی بازار ارز پرداخت و برنامه دولت که از روز سه شنبه 16 مرداد، قرار است به اجرا دربیاید را، تشریح کرد. با اینکه روزنامه های داخل ایران و خبرگزاری های وابسته به حکومت، در تیترها و خبرهای گوناگون، بازگشت آرامش و ثبات به بازار را مخابره و برجسته کردند اما بعید است، سیاست جدید، گشایشی در فضای ملتهب بازار ارز به وجود آورد. در ماه های گذشته به تناوب، دولت روحانی با اعلام سیاست های گوناگون، سعی کرد کنترل بازار ارز را در دست بگیرد که همه آنها با شکست مواجه شد. چنانچه این طرح هم با شکست مواجه شود معلوم نیست برنامه و سیاست بعدی چه خواهد بود.