- - https://andisheh-nou.org -

نقشه امريكا براي نفت، فولاد و مس ايران

معاون اول رييس‌جمهوري توقف صادرات نفت ايران توسط امريكا را ادعايي واهي و بي‌حساب دانست و گفت: تلاش و برنامه‌ريزي ما بايد در نقطه مقابل اقدام‌هاي امريكا باشد و بايد تلاش كنيم نفت مورد نياز كشور را توليد و مازاد آن را صادر كنيم. اسحاق جهانگيري، روز گذشته در جريان سفر به استان اصفهان با اشاره به اينكه بر اساس اعلام امريكا، وزارت خزانه‌داري اين كشور به اتاق جنگ اقتصادي عليه ايران تبديل شده است، گفت: مهم‌ترين هدف امريكا اين است كه به اقتصاد ايران آسيب جدي وارد كرده و شرايط زندگي را بر مردم ايران تنگ كند تا دامنه نارضايتي‌هاي مردم گسترش يافته و امريكايي‌ها بتوانند اهداف ديگر خود را نيز دنبال كنند. وي با تاكيد بر اينكه همه ما به عنوان مسوولان كشور و ملت ايران بايد در مقابل راهبرد امريكا، راهبرد مناسبي در پيش بگيريم، افزود: ما بايد با مقاومت، برنامه‌ريزي دقيق و دقت نظر در اجرا بتوانيم برنامه‌هاي امريكا را با شكست مواجه كرده و اقتصاد ايران را سرپا نگه داشته و زندگي مردم را از آسيب مصون نگه داريم. معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه امريكا مي‌خواهد صادرات نفت به عنوان مهم‌ترين درآمد ايران را تا آبان‌ماه به صفر برساند، تصريح كرد: البته اين ادعايي واهي و بي‌حساب است و عملي شدن اين ادعا نيازمند آن است كه كشورهاي ديگر ناچيز بودن خود را در برابر امريكا بپذيرند و تسليم شوند. جهانگيري ادامه داد: تلاش و برنامه‌ريزي ما بايد در نقطه مقابل اقدام‌هاي امريكا باشد و بايد تلاش كنيم نفت مورد نياز كشور را توليد و مازاد آن را صادر كنيم. معاون اول رييس‌جمهوري عنوان كرد: هدف ديگر امريكا اين است كه از صادرات كالاهاي مهم صنعتي ايران جلوگيري كند و از صادرات ۴۵ ميليارد دلاري كالاي غيرنفتي كشور نظير فولاد، مس و صنايع پتروشيمي ممانعت به عمل آورد. وي با اشاره به فشارهاي امريكا تصريح كرد: اگر موفق به صادرات شويم هدف بعدي امريكا اين است كه اجازه ندهد به منابع مالي حاصل از صادرات خود دست پيدا كنيم و در اين مورد نظام بانك جهاني را تحت فشار قرار دهد تا جابه‌جايي پول براي ايران غيرممكن باشد كه البته ما براي اين مشكل نيز راهكارهايي پيدا كرده‌ايم كه با كشورهاي اروپايي، چين و روسيه مذاكراتي انجام شده تا بتوانيم جابه‌جايي پول را به خوبي به انجام برسانيم.

جهانگيري با ابراز تاسف از كساني كه در اين شرايط به دنبال سودجويي هستند، گفت: متاسف مي‌شويم وقتي كه ملت ايران در برابر دشمني مثل امريكا مبارزه مي‌كند، عده‌اي در داخل كشور به دنبال آن هستند كه چگونه مي‌توانند جيب ملت را غارت كنند كه البته با اين عده قليل هم به شكل مناسب برخورد خواهد شد. پاد

راهكار مقابله با تحريم، توليد با كيفيت است

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور اظهار داشت: راهكار مقابله با تحريم، كار جهادي و توليد باكيفيت و قيمت مناسب و جلوگيري از واردات كالاهايي كه در داخل ايجاد مي‌كنيم. او از اصفهان به عنوان كانون اصلي پيشرفت كشور در ادوار مختلف نام برد و گفت: هم‌اكنون استان اصفهان با استقرار صنايع بزرگ فولادي، معدنيt فلزي پتروشيمي، پالايشگاه، صنايع كوچك و بزرگ مهم‌ترين استان صنعتي كشور است. كاهش ۷۵ درصدي برداشت آب در فولاد مباركه كار بسيار ستودني است و من از تمام اقدامات و فعاليت‌هاي شركت فولاد مباركه به ويژه مديريت شركت جناب دكتر سبحاني تشكر مي‌كنم. وي با درخواست از مردم، كشاورزان و صاحبان صنايع جهت صرفه‌جويي در مصرف آب گفت: اگر در بخش شرب، صنعت و كشاورزي كه بيشترين مصرف آب را دارد، ١٠ درصد صرفه‌جويي شود، كشور معضل آب را نخواهد داشت و دشت‌هاي كشور براي كشاورزي حاصلخيز خواهد بود.

توليد فولاد ايران بالاتر از ميانگين جهاني

محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در آيين توسعه طرح فولادسازي و نورد فولاد سبا، گفت: از سال ۹۲ تا به امروز، توليد فولاد خام به ۳۴ ميليون تن در كشور رسيده است. صنعت فولاد مباركه به صنعت سنگ تا رنگ معروف است و زنجيره و چرخه توليد آن كامل است و وابستگي به خارج ندارد و امروز در فعاليت‌هاي صنعتي ۷ استان فعال است. او با اشاره به فعاليت‌هاي اجتماعي شركت فولاد مباركه، تصريح كرد: با وجود اينكه اين شركت خود از كم‌آبي رنج مي‌برد اما در بحث‌هاي مربوط به آب منطقه نيز در حال كمك جدي است. از سال ۹۲ تا به امروز، سهم توليد فولاد خام به ۳۴ ميليون تن رسيده است. اما تامين نيازهاي زيرساختي صنعت فولاد كشور مهم‌ترين چالش اين صنعت كشور است. شريعتمداري با بيان اينكه در حوزه معدن خبرهاي خوشي در خصوص شناسايي معادن جديدتر و مشخص شدن ميزان دقيق ذخاير سنگ آهن كشور به زودي گوش خواهد رسيد، يادآوري كرد: در كشور ۲۲ درصد رشد توليد فولاد را شاهد بوديم كه نسبت به ميانگين جهاني بسيار بالاتر است.

سهم ۵ درصدي فولادمباركه در صنعت

محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در جريان افتتاح پروژه‌هاي شركت فولاد مباركه اصفهان گفت: فولاد مباركه اصفهان در زمينه اثرگذاري حوزه صنعت سهم ۵ درصدي دارد. فولاد مباركه زنجيره توليد را تكميل كرده است. اين مجموعه به اقتصاد ملي خدمت ويژه داشته و در ۷ استان حضور دارد. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اظهار داشت: ۴ هزار شركت در كنار اين مجموعه حضور دارند و ۲۸۰۰ واحد صنعتي تجهيزات مهندسي اين شركت را بومي‌سازي مي‌كنند. بر اساس آمارها تاكنون ۸۴ درصد مجموعه دست داخل بومي شده است. فولاد مباركه اصفهان قرار است به ظرفيت ۵۵ ميليون تن در چشم‌انداز ۱۴۰۴ برسد. اين مجموعه در حوزه فعاليت‌هاي اجتماعي سهم يك درصدي و در بحث اثرگذاري حوزه صنعت سهم ۵ درصدي دارد. شريعتمداري در ادامه با تاكيد بر نقش ارزنده شركت فولاد مباركه اصفهان در مصرف بهينه افزود: تلاش‌هاي خوبي در حوزه ذخيره آب و استفاده از پسماندها در منطقه مباركه صورت گرفت كه ميزان مصرف آب در اين مجموعه را در سال‌هاي اخير به يك هفتم كاهش داده است.