- - https://andisheh-nou.org -

آنچه بر نرگس محمدی، کنشگر کارزار لگام روا می دارند

مطلع شدیم که در تاریخ ۲۰/۱۰/۹٣ خانم نرگس محمدی به شعبه ۲ دادسرای اوین احضار شدند. ایشان پس از چندین جلسه احضار و بازجویی و تفهیم اتهامات سنگین اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به موجب فعالیت های مدنی و حقوق بشری با اتهام جدیدی تحت عنوان عضویت در تاسیس گروه غیر قانونی و ضد امنیتی لگام رو به رو شده است. این اتهام را بازپرس پرونده به ایشان تفهیم و آخرین دفاع را نیز اخذ و جهت رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست آقای صلواتی ارسال کرده است.

کارزار لگام با هدف لغو گام به گام اعدام در ایران توسط گروهی از روشنفکران و فعالان مدنی از جمله آقایان محمد ملکی، محمد نوری زاد، علی رضا جباری، فریبرز رییس دانا، محمد مفتی زاده، بابک احمدی و خانم ها سیمین بهبهانی، نسرین ستوده و نرگس محمدی تاسیس و ازمهر ماه ۱٣۹۲ شروع به فعالیت هایی در این زمینه نموده است.
این گروه با درک موقعیت بسیار حساس و دشوار کشور ایران و افزایش روز افزون احکام اعدام وبرای نجات جان انسان هایی که قربانی این پدیده تاسف بار می شوند و عواقب و تبعات ناگوار آن که متوجه فرد و خانواده قربانی و جامعه می شود، با هدفی انسانی و اخلاقی و با اتخاذ رویکرد فعالیت مدنی و مسالمت آمیز تشکیل شده و بیانیه ها و موضع گیری های اعضای آن نیز همواره در این چارچوب ارائه شده است.
در این پرونده مصاحبه خانم محمدی با رادیو فردا مبنی بر غیر قانونی بودن اعدام آقای غلامرضا خسروی که با صدور بیانیه لگام همراه بوده، از جمله دلایل طرح این اتهام علیه ایشان است. عنایت به موارد مطروحه در این موضع گیری نه تنها این عضو موسس لگام را در جایگاه متهم نمی نشاند بلکه برعکس عوامل اعدام آقای غلامرضا خسروی را به عنوان ناقضان قانون معرفی می نماید . بر این اساس بازپرس پرونده خانم محمدی را به حمایت از “سازمان مجاهدین خلق ایران” متهم کرده است.
همچنین حضور برخی از اعضای لگام آقایان ملکی، نوری زاد، جباری، رییس دانا و خانم محمدی در مقابل زندان قزل حصار و همراهی با تحصن برادران و خواهران سنی کرد در اعتراض به اعدام فرزندانشان موجب گردیده که این حرکت انسانی موجب طرح اتهام حمایت از گروه القاعده علیه این عضو کنشگر لگام گردد. این در حالی است که این برادران سنی و کرد هموطن ما از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده، و بدون حضور وکیل به اعدام محکوم شده اند.
به این ترتیب ما اعضای لگام ضمن حمایت قاطع از کنشگر کارزارلگام، خانم نرگس محمدی، و بر حذر داشتن قوه قضاییه از محاکمه ، تعقیب و مجازات ایشان اعلام می داریم که کارزار لگام نهادی قانونی و مدنی بوده و این قبیل اتهامات واهی و بی اساس را قاطعانه رد می کنیم ودر صورت انجام هر نوع تهدید و برخورد اعتراض خواهیم کرد.

بابک احمدی، جعفر پناهی، علی رضا جباری، فریبرز رئیس دانا، نسرین ستوده، اصغر فرهادی، عبداله مرادی، اسماعیل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد.