- - https://andisheh-nou.org -

آخرین وضعیت کارگران بازداشت شده گروه ملی فولاد در اهواز

طی هفته گذشته کارگران گروه ملی فولاد در اهواز در اعتراض به نبود مواد اولیه و معوقات مالی سه ماهه خود دست به تجمع اعتراضی زدند. در تجمع روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این کارگران تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شدند و تعدادی از آنها طی روزهای گذشته و امروز با تودیع وثیقه آزاد شدند اما از این بین ۵ تن دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی تجمع روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کارگران گروه ملی فولاد در اهواز حدود ۶۰ تن از کارگران بازداشت و به بازداشتگاه مرکز جرایم مواد مخدر اهواز و سپس به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

طی روزهای گذشته و امروز تعدادی از کارگران بازداشت شده با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شدند و ۵ تن از آنان نیز همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

به دنبال تداوم بازداشت این افراد، خانواده‌های بازداشت شدگان و کارگران گروه ملی فولاد در اهواز جهت پیگیری آزادی کارگران بازداشت شده مقابل دادگستری و دادگاه انقلاب شهر اهواز تجمع کرده و اعلام کردند تا آزادی تمامی این افراد دست از اعتراض برنخواهند داشت.

یک منبع مطلع اسامی ۴ تن از کارگرانی که امروز آزاد شده‌اند را در اختیار هرانا قرار داد که در ادامه می‌آید:

١. علی طاهری اصل / ٢. محمود خسروشاهی [1] / ٣. امیر حریزاوی [2] / ۴. سعید شابثی [3]

همزمان با آزادی این افراد، کارگر نگهبان یک کلینیک در فلکه سوم کیانپارس شهر اهواز به نام آقای سلمان زاده که همراه با حدود ۶۰ تن از کارگران گروه ملی فولاد در اهواز در شب ۲۱ خرداد بازداشت شده بود، نیز آزاد شده است.

مسئولان به خانواده‌های کارگران بازداشت شده، قول آزادی این افراد در روزهای آینده را داده‌اند.

هرانا پیشتر در گزارشاتی اسامی ۳۸ تن از کارگران [4] بازداشت شده را منتشر کرده و از آزادی تعداد دیگری از کارگران [5] بازداشت شده خبر داده بود.

لازم به اشاره است که طی هفته گذشته، تعدادی از کارگران فولاد در اهواز بازداشت [6] شدند. این کارگران به دلیل نبود مواد اولیه و معوقات مزدی سه ماهه خود در چند روز گذشته اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. استاندار خوزستان نیز ضمن تایید این خبر گفته بود که “استانداری پیگیر وضعیت کارگران بازداشتی‌ است”.

گروه ملی فولاد ایران در اهواز که متعلق به گروه سرمایه گذاری امیر منصور آریا بود، پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی مدیریت موقت آن به قوه قضاییه واگذار شد. اکنون تنها بخش لوله‌سازی با ۴۰۰ کارگر فعال است و بقیه بخش‌ها به دلیل نبود مواد اولیه فعالیت ندارند. کارگران معترض گفته‌اند که اگر دولت در تامین مواد اولیه همکاری کند بقیه بخش‌های این شرکت نیز فعال خواهند شد.

لازم به ذکر است، در اسفندماه سال گذشته [7] نیز کارگران شاغل در شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری خوزستان و در سطح شهر اهواز اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند که پس از آن اطلاعات نیروی انتظامی این شهر، با در دست داشتن لیستی از کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز به درب منازل آنان مراجعه و اقدام به بازداشت‌های گسترده‌ی آنها کرده بود.