- - https://andisheh-nou.org -

وزیر خارجه آلمان: دیگر نمی‌توانیم اختلافات با آمریکا را لاپوشانی کنیم

وزیر امور خارجه آلمان با انتقاد شدید از سیاست های رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که ما دیگر نمی توانیم درباره اختلافات با واشنگتن پرده پوشی کنیم.

“هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه ای با روزنامه “زوددویچه سایتونگ” آلمان انتقاد شدیدی به سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام، تعرفه های گمرکی علیه اروپا و سیاست های آب و هوای وی وارد کرد.

وی در بخشی از این مصاحبه تاکید کرد که ما دیگر نمی توانیم این اختلافات با آمریکا را لاپوشانی کنیم.

به این ترتیب دولت آلمان در آستانه برگزاری نشست جی 7 در کانادا انتقادهای خود به تک روی های سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا را تشدید کرد.

ماس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که نه ترامپ به توافق آب و هوای پاریس و توافق هسته ای با ایران و همچنین تصویب تعرفه های گمرکی روی محصولات فولاد و آلومینیوم اروپا همه تصمیمات یکجابه ای به ضرر اروپا هستند. رئیس جمهور آمریکا آگاهانه به این مسئله تن می دهد که این آسیب ها مستقیما بر اروپا تاثیر بگذارد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که ما یک تغییر بسیار مهم را تجربه می کنیم. ترامپ از نظم چند جانبه روی گردان شده و تنها به صورت یکجانبه بر اساس منافع آمریکا عمل می کند. رئیس جمهور آمریکا رویکردی را دنبال می کند که در آن کشوری بالاتر از دیگری جای می گیرد. هیچ کدام از این سیاست ها دنیا را بهتر ، امن تر یا صلح آمیز تر نمی کند.

وی بخصوص خروج ترامپ از توافق اتمی را اقدامی خطرناک و خطیر ارزیابی کرده و گفت: ما به این مسئله عادت کرده بودیم که می توانیم به چیزی که روی آن توافق شده است تکیه کنیم. اما این شرایط اساسا تغییر کرده است.

وزیر امور خارجه آلمان در عین حال اطمینان داد که آمریکا خارج از اروپا تنگاتنگ ترین شریک اروپا باقی می ماند. اما اتحادیه اروپا باید برای تشکیل ائتلاف های جدید تلاش کند. بخصوص تشکیل ائتلاف با آن هایی که می خواهند نظم جهانی چند جانبه را حفظ کنند ضروری می باشد. وی در این راستا کشورهایی مانند کانادا و کشورهایی در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا را به عنوان شرکای بالقوه خوبی ارزیابی کرد.

تسنیم