- - https://andisheh-nou.org -

هشدار آمریکا به متحدان و شرکای خود درباره روابط اقتصادی با ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به متحدان و شرکای آمریکا و بخش خصوصی هشدار داد و مدعی شد  ایران تلاش می‌کند از آنها جهت تامین منابع مالی برای «فعالیت‌های شریرانه» خود سوءاستفاده کند.

به گزارش رادیو فردا سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد در یک سخنرانی گفت: «باید شبکه‌های اقتصادی خود را مصمم‌تر کنید و از کمپانی‌های خود بخواهید تلاش بیشتری به خرج بدهند تا به دام شبکه فریبکار ایران نیفتند. باید به صراحت مخاطرات بسیاری را که تجارت با کمپانی‌ها و اشخاص در ایران دارد، بیان کنید».

وی افزود: «این را خطاب به بخش خصوصی می‌گویم. من از شما می‌خواهم که اقدامات بیشتری انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که ایران و شبکه‌های وابسته به آن از کمپانی‌های شما جهت اجرای اقدامات شریرانه خود سوءاستفاده نمی‌کنند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت‌ از توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران که با هدف محدود ساختن فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی منعقد شده بود، خارج شد. وی همچنین اعلام کرد که تحریم‌های تجاری علیه تهران و دیگر کشورهایی که همچنان به تجارت با ایران ادامه می‌دهند دوباره برقرار خواهد شد.

مندلکر با اشاره به فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا، خطاب به شرکای تجاری ایالات متحده گفت: «حکومت ایران کمپانی‌های شما را فریب می‌دهد، به یکپارچگی نظام اقتصادی شما آسیب وارد می‌آورد و موسسات شما را به خطر تحریم‌های قدرتمند می‌اندازند. همه این‌ها به خاطر تروریسم، نقض حقوق بشر و گروه‌های تروریستی است».

وی افزود: «شما باید از پیش آماده چنین اقداماتی باشید و مانع آن شوید چرا که ایران همچنان به دنبال پیدا کردن راه‌هایی است تا از کمپانی‌ها و کشورهای شما سوءاستفاده کند».

مندلکر در نهایت عنوان کرد: «ما فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای را بر ایران وارد می‌آوریم. مراجع قدرتمند اقتصادی ما حق یک انتخاب را برای ایران باقی خواهند گذاشت. اینکه از حمایت غیرقابل قبول خود از تروریسم دست بردارد، به فعالیت‌هایی که منطقه را بی‌ثبات می‌کند خاتمه دهد و نقض حقوق بشر را متوقف سازد. در غیر این صورت به ورطه فلاکت اقتصادی خواهد افتاد».

برخلاف دولت ترامپ، اروپا بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید دارد، اما وابستگی اقتصادی شرکت‌هایی اروپایی به بازار آمریکا سبب شده تا آینده قراردادهای این شرکت‌ها با ایران تحت تاثیر تصمیم واشینگتن با ابهامات بسیاری مواجه شود. در عین حال برخی نهادها مانند بانک «بی‌سی‌پی» سوئیس بلافاصله ارتباطات مالی خود با ایران را قطع کردند تا ماجرا پیچیده‌تر شود.

ایران می‌گوید که حمایت سیاسی اتحادیه اروپا از این توافق «کافی نیست» و این اتحادیه باید «گام‌های عملی بیشتری بردارد». در این راستا دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی وارد مذاکره شده‌اند تا راه‌حلی برای این مناقشه پیدا کنند.