- - https://andisheh-nou.org -

در غياب شركت‌هاي بزرگ اروپايي، يك شركت اتريشي و 6 بانك آلماني اعلام حضور كردند

اتحاديه اروپا پس از آنكه چراغ سبز براي حضور شركت‌هاي اروپايي در ايران پس از خروج آمريكا از برجام نشان داد، خبرهايي مبني بر پشتيباني از شركت‌هاي خصوصي به ايران صادر مي‌كند. خبرهايي كه البته به‌وضوح نشان از عقب‌نشيني بزرگان اقتصادي و حضور كوچك‌ترها در اقتصاد ايران دارد. درحالي‌كه اين روزها شاهد خروج توتال فرانسه، اني ايتاليا، بريتيش‌پتروليوم انگلستان، شرکت نفتی PGNiG لهستان و… از ايران هستيم، شرکت اتریشی OMV اعلام كرده كه با وجود خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به مشاركت خود در صنعت نفت ايران ادامه مي‌دهد. اکنون درحالي‌كه بانك‌هاي بزرگ يحتمل ايران را ترك خواهند كرد، یک مقام آلمانی اعلام کرده شش بانک از مجموعه فولکس بانک‌های آلمان با وجود خطر تحریم‌، تأمين اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه خواهند داد. بانك‌هايي كه البته برخي كارشناسان اين عرصه، پيش‌تر حتي نامي از آنها  نشنيده بودند، حالا پيشگام شده‌اند تا با ايران همكاري كنند. با‌اين‌حال اين گفته‌ها هم مطرح است كه چرا پيش از خروج آمريكا از برجام نامي از اين بانك‌ها به ميان نيامده بود و اين نگراني وجود دارد كه شايد اين نام‌ها هم صرفا نمايشي باشد تا پايبندي اروپا به برجام را نمايانگر شود. در‌همين‌حال خبرهايي غيررسمي از بزرگ‌ترين پالايشگاه هندوستان، يكي از مشتريان نفتي ايران به گوش مي‌رسد كه اين شركت هنوز در میزان واردات نفت ایران تغییری ایجاد نکرده‌ است اما در صورت بروز مشکل با تحریم‌های آمریکا به سراغ واردکنندگان قدیمی خواهد رفت.
‌ OMV اتريش در ايران مي‌ماند
شرکت اتریشی او‌ام‌وی، یکم خردادماه اعلام کرد: با وجود خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده خود را در ایران ادامه می‌دهد. به گزارش وزارت نفت، یوهان پلینینگر، مدیر بخش بالادستی او‌ام‌وی، در نشست سالانه سهامداران این شرکت در وین اعلام کرد: این شرکت تحولات سیاسی در آمریکا و اتحادیه اروپا را به دقت دنبال می‌کند. او گفت: پروژه (او‌ام‌وی در ایران) متوقف نشده است و ادامه دارد اما هنوز هیچ‌ سرمایه‌گذاری‌ای انجام نشده است. او‌ام‌وی که به‌طور‌عمده در اروپا فعالیت می‌کند، از سال ۲۰۰۱ میلادی فعالیت‌های خود را به‌عنوان بهره‌بردار بلوک اکتشافی مهر در غرب ایران آغاز کرد.
‌ 6 بانك آلماني در مبادله مالي با ايران مي‌مانند
یک مقام آلمانی اعلام کرد شش بانک از مجموعه فولکس‌بانک‌های آلمان با وجود خطر تحریم‌، تأمين اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه خواهند داد. به گزارش ايسنا، منابع خبری آلمانی از برلین گزارش دادند پاتریشیا ملفی، مدیر مرکز بین‌المللی صلاحیت این مجموعه مالی از تصمیم برای ادامه تراکنش‌ مالی با فولکس‌بانک‌های وورتمبرگ، فورتسهایم، هایلبرون، کنستانس، شوارتزوالد- دونا نکار، در چارچوب تأمين اعتبار و واریزهای شرکت‌های صادرکننده به ایران خبر داد. مرکز بین‌المللی صلاحیت می‌گوید تراکنش‌های این بانک‌ها برای کشورهای دشوار تنظیم شده‌اند.
‌پالس منفي يكي از بزرگ‌ترين مشتريان نفتي ايران
رويترز گزارش داده رئیس بخش مالی شرکت نفت هند، برترین پالاینده نفت و گاز در این کشور، اعلام کرد که چنانچه تحریم‌های آمریکا علیه ایران خللی در واردات نفت از این کشور ایجاد کند، این شرکت به سراغ تأمين‌کنندگان قدیمی نفت خود که بیشتر در خاورمیانه قرار دارند، خواهد رفت. آرون کومار شارما، رئیس بخش مالی شرکت نفت هند، گفت: ما هنوز در میزان واردات نفت ایران تغییری ایجاد نکرده‌ایم. باید دید آمریکا تا چه اندازه در اعمال تحریم‌ها جدی است. ما به نوبه خود علاقه داریم تجارت با ایران را ادامه دهیم. در غیر این صورت به سراغ واردکنندگان قدیمی‌مان خواهیم رفت. شرکت نفت هند که روزانه یک‌وشش‌دهم میلیون بشکه یا حدود یک‌سوم ظرفیت کل کشور نفت تصفیه‌شده تولید می‌کند، بنا دارد در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند و احتمال خرید اضافی ۴۰ هزار بشکه در روز نیز وجود دارد. پس از آنکه ایران تصمیم گرفت تخفیف‌های ترابری خود را کاهش دهد، شرکت نفت هند واردات خود از ایران را افزایش داد. اين در حالي است كه چندي پيش بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت ايران، خبر داده بود كه تاكنون پالس منفي از هند و چين دريافت نكرده‌ايم. البته مشخص نيست كه اين خبر تا چه اندازه مي‌تواند نماينده هند به‌عنوان دومين مشتري بزرگ نفتي ايران باشد و به همين سبب بايد در انتظار اخبار رسمي از سوي هند در اين زمينه بود. تاكنون مقامات ايراني نيز در اين زمينه اظهارنظر نكرده‌اند.
‌ بريتيش‌پتروليوم هم رفت
بریتیش‌پترولیوم تصمیم گرفته برخی فعالیت‌های خود در میدان گازی «رام» در دریای شمال را که میان این شرکت و شرکت ملی گاز ایران مشترک است، متوقف کند. به گزارش رویترز، این میدان گازی میان این شرکت و شرکت ملی گاز ایران مشترک است. بریتیش‌پترولیوم تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را دلیل اعمال این تحریم‌ها اعلام کرده است. اين خبرگزاري به نقل از روزنامه اینديپندنت، نوشت بریتیش‌پترولیوم  با فروش تمام سهم خود در این میدان گازی به یک شرکت انگلیسی دیگر، سریکا انرژی، موافقت کرده است و اعلام کرد: «بریتیش‌پترولیوم تصمیم گرفته برخی فعالیت‌های خود در این میدان گازی در دریای شمال را متوقف کند».
‌ خداحافظی لهستانی‌ها از صنعت نفت ایران
پس از خروج آمریکا از برجام، لهستانی‌ها رسما اعلام کردند نمی‌توانند با ایران در صنعت نفت همکاری کنند. به گزارش فارس،  شرکت نفتی PGNiG  لهستان که در سال 95 تفاهم‌نامه همکاری را به منظور توسعه میدان نفتی سومار با مسئولان صنعت نفت ایران امضا کرده بود، پس از خروج آمریکا از برجام رسما اعلام کرد نمی‌تواند در ایران فعالیت کند و اجرای این پروژه را به حالت تعلیق در آورد.


همه شركت‌ها وارد واگن تحريم‌ها نمي‌شوند

جواد يارجاني . نماينده اسبق ايران در اوپک

اظهارنظر اخير درباره كاهش خريد نفت ايران توسط هند، موضع رسمي اين كشور نيست و بايد ببينيم نمايندگان رسمي هند چه تصميمي مي‌گيرند. به‌هرحال نمي‌توان شيطنت‌هاي رسانه‌اي و جنگ رواني در اين زمينه را ناديده گرفت كه جو را ملتهب كنند. بايد توجه کرد واردكنندگان نفت ايران در هند، يك شركت نيستند، بنابراين ابعاد اين ادعا مشخص نيست و از طرفي موضع رسمي هم اتخاذ نشده است، اما درعين‌حال بايد اين نكته را مد نظر داشت كه بازار هند براي ايران مهم است و بايد تدابيري براي جلوگيري از كاهش خريد نفت ايران توسط هند اندیشیده شود. بارها در ساليان گذشته توصيه كرده‌ام روابط ايران با برخي از مصرف‌كنندگان بزرگ و استراتژيك نفتي بايد به‌صورت كلان و خاص تعريف شود و فقط به خريد و فروش نفت محدود نشود. وقتي اين روابط عميق‌تر و گسترده‌تر باشد، اين مشتريان نفتي، كمتر از حوادثي مانند تحريم‌ها، اثر مي‌پذيرند. اين موضوع از اختيارات وزارت نفت خارج است و بايد در مراتب بالاتري به آن رسيدگي شود. يكي از كانديداهاي چنين روابط استراتژيكي در كنار چين، هند بوده است. با توجه به پتانسيلي كه اين روابط دارد، قدم‌هاي بزرگي از سوي دو طرف در ديدارهاي رسمي مقام‌هاي عالي‌رتبه برداشته شد، اما اين را كه تا چه اندازه عملياتي باشد، بايد از مسئولان پرسيد. نفت در مقابل پروژه، موضوعي است كه درهرحال مي‌تواند روابط را تعميق كند. هند چون مصرف‌كننده بزرگ نفتي است، از بالارفتن شديد قيمت‌هاي نفت به‌سرعت ضرر مي‌كند. طبيعي است كه به‌عنوان راهكاري براي ايجاد رقابت بين صادركنندگان وارد شوند و در خريد نفت از كشورهاي مختلف تنوع ايجاد كنند. در واقع هيچ كشور عاقلي خود را محدود به يك كشور نمي‌كند، آن‌‌هم در شرايطي كه خاورميانه در آن قرار دارد. در كنار اين مسائلي كه مطرح مي‌شود، بايد در نظر داشت كه شركت اتريشي omv كه شركت معتبري در عرصه نفت است، اعلام كرده در ايران مي‌ماند كه خبر خوبي است. اين شركت به‌تازگی 1.5ميليارد دلار در امارات سرمايه‌گذاري كرده و باوجود اختلاف بين ايران و امارات، حاضر به ماندن در ايران شده است. اين امر نشان مي‌دهد ترسي که ايجاد كرده‌اند كه همگي وارد واگن تحريم‌ها مي‌شوند، درست نيست و ايران بايد از فرصت‌ آمادگي شركت‌هاي كوچكي كه به آمريكا وابستگي ندارند، براي همكاري استفاده كند.

 

حضور بانك‌هاي كوچك هم به نفع ايران است

بهاءالدين حسيني‌هاشمي . كارشناس ارشد بانكي

شش بانك آلماني اعلام كرده‌اند بدون توجه به تحريم‌هاي آمريكا، همكاري خود را با ايران ادامه خواهند داد. بانك‌هايي كه اكنون نام آنها منتشر شده است، تا پيش از تحريم‌هاي اخير آمريكا، نامي از آنها مطرح نبود و با ايران همكاري نداشتند كه ظن نمايشي‌بودن اين عملكرد را تقويت مي‌كند، به‌همين‌دليل احتمال مي‌دهم اين بانك‌ها شرط‌وشروطي مانند صورت‌هاي مالي، نسبت كفايت سرمايه، مديريت ريسك، پول‌شويي و… را براي بانك‌هاي ايران طرح كنند كه در عمل بانك‌هاي ايراني نتوانند اين شروط را عملياتي كنند. اقدامي كه آمريكا انجام داده از نظر تمامي كشورها، مجامع بين‌المللي و… مردود است و اتحاديه اروپا به‌دنبال آن است كه در راستاي اثبات استقلال و ايجاد اعتبار براي خود، گام بردارد. حال اگر بانك‌هاي اروپايي قصد همكاري با ايران را داشته باشند، مي‌توانند در حوزه يورو با ايران همكاري كنند كه در اين صورت ما مشكل چنداني نخواهيم داشت. ممكن است كه در حوزه نقل‌وانتقالات دلاري دچار مشكل شويم، اما اگر بانك‌هاي اروپايي همكاري كنند مي‌توان آنها را مديريت كرد. بايد در نظر داشت كه به‌هر‌حال برخي بانك‌هاي اروپايي به‌ويژه بانك‌هاي بزرگ به‌دليل همكاري با آمريكا، با محدوديت‌هايي روبه‌رو شوند و به‌دليل سخت‌گيري‌‌هاي آمريكا از همكاري با ايران با وجود تأكيد اتحاديه اروپا سر باز بزنند. درحالي‌كه بانك‌هاي كوچك به‌دليل آنكه حجم سرمايه‌هايشان اندك است، تعداد شعبشان در دنيا كمتر است، ممكن است براي كارگزاري در جهان دچار مشكل ‌شويم، اما به‌هرحال اگر همين بانك‌هاي كوچك با ايران همكاري كنند مي‌توانيم روابط كارگزاري‌مان را برگزار كرده و نقل‌وانتقال پولي هم داشته باشيم؛ اما درهرحال شركت‌‌هايي كه مراوداتشان با آمريكا چندان نيست، به‌ويژه بانك‌هاي كوچك، مي‌توانند با ايران همكاري كنند و از نظر قانوني نيز مشكلي ندارند، زيرا ايران تحت تحريم سازمان ملل قرار ندارد. همچنين ايران بايد به فكر آن باشد كه بانك‌هاي بزرگ را هم با خود همراه كند تا بتواند از فاينانس و اعتبارات آنها در پروژه‌ها استفاده كند.

شرق