- - https://andisheh-nou.org -

استاندار فارس تایید کرد: کشته شدن یک نفر در تجمعات کازرون

از گزارشات انتشار یافته در بالا به روشنی می توان استنتاج کرد که مقامات حکومتی در هراس از گسترش این اعتراضات فعلا عقب نشینی کرده اند و طرح تقسیم مزبور در کازرون را متوقف کرده اند.

به گزارش ایسنا، طی روز و شب گذشته، تجمع‌هایی در شهر کازرون و تحت عنوان اعتراض به نماینده‌ی این شهرستان در مجلس و اجرای طرح تقسیمات کشوری، به وقوع پیوست که اخبار پیرامون آن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس، صبح پنج‌شنبه 27 اردیبهشت در گفت و گو با ایسنا با اشاره به درگیری‌های اخیر در شهرستان کازرون، تصریح کرد: که اکنون اوضاع شهر کازرون تحت کنترل است. رییس شورای تامین استان فارس خاطرنشان کرد: قطعا کسانی که در تجمعات شرکت کرده‌ یا افراد را برای شرکت در چنین تجمع‌هایی تحریک کرده‌اند هواخواه مردم این شهرستان نیستند .تبادار با تصریح این‌که تجمع اخیر برخی افراد در کازرون غیرقانونی بوده است، تعداد یک کشته ناشی از این تجمع‌ها را تایید و عنوان کرد: درگیری‌های پراکنده‌ای همچنان وجود دارد اما شرایط تحت کنترل است.استاندار فارس، از شهروندان درخواست کرد که نسبت به اخبار منتشر شده پیرامون این حوادث در شبکه‌های مجازی و برخی شبکه‌های خارجی اعتنا و اعتماد نکنند و اخبار صحیح را تنها از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

خبرگزاری تسنیم نیز در همین ارتباط با اشاره به اینکه، تجمعات شب گذشته کازرون در حالی رخ داد که عملا موضوع تفکیک بخش‌هایی از این شهرستان متوقف شده است، نوشت:”شب گذشته شهر کازرون شاهد ناآرامی‌هایی بود که در نگاه اولیه به نظر می‌رسد مردم در اعتراض به جدایی بخش‌هایی از این شهرستان و تشکیل یک شهرستان جدید در کنار کازرون، به خیابان آمده‌اند. موضوعی که شاید با حضور چهره‌های دولتی و حتی نمایندگان این شهرستان می‌توانست با آرامش ختم به خیر شود.”

تسنیم در اشاره به سابقه قبلی این اعتراضات، ادامه داد:”موضوع ناآرامی‌ها و تجمعات کازرون به حدود 10 ماه پیش برمی‌گردد؛ جایی که برخی از اهالی این شهرستان در اعتراض به آنچه “تجزیه کازرون” عنوان می‌کردند به بیرون از خانه‌های‌شان آمدند و در میدان اصلی این شهر تجمع کردند.آنها معتقد بودند طرح تجزیه شهرستان کازرون، در دو سال گذشته و در سکوت خبری از سوی حسین رضازاده نماینده اصلاح‌طلب کازرون در مجلس شورای اسلامی که عضو لیست امید مجلس به حساب می‌آید، دنبال می‌شد. براساس این طرح قرار بود دو بخش از این شهرستان شامل بخش‌های «قائمیه» و «کوهمره نودان» که یکی از آنها زادگاه نماینده مجلس است، از کازرون جدا شده و شهرستانی جدید تشکیل شود.با رسانه‌ای‌شدن این موضوع در سطح شهرستان و طرح آن در حوزه عمومی جامعه، موجی از انتقادها درباره روند و جزئیات طرح یادشده به راه افتاد که نهایتا این اعتراض‌ها منجر به  اتفاقات ناگوار شب گذشته در این شهرستان شد.”

تسنیم با نقل اظهارات جهانگیری، معاون رئیس جمهوری  که گقته است،”مدیر موفق کسی است که این چالش‌ها را در نقطه شروع حل کند. موضوع کازرون باید حل شود، نمی‌شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای هم بر این موج سوار شده و شعارهای خود را سر دهند.”، نوشت:” غیر از معاون اول رئیس جمهور، استاندار فارس و امام جمعه کازرون نیز به طور جداگانه و رسمی، اعلام کرده‌اند که طرح تشکیل یک شهرستان جدید در کنار کازرون، متوقف شده است. مردم کازرون از استاندار فارس نیز گلایه می‌کنند که چرا در طول این مدت او حتی یک بار هم به این شهر نیامده و با آنان سخن نگفته است.”

تسنیم سخنان امام جمعه کازرون در نماز جمعه را نقل می کند و می نویسد:”حجت‌الاسلام خرسند در توضیح دیدارهای خود با مقام‌های کشوری در خطبه‌های نماز جمعه هفتم اردیبهشت‌ ماه گفته بود: در اعتراضاتی که هفته قبل در میدان مرکز شهر بود رسانه‌های بیگانه به اختلافات دامن زدند، اما با هوشیاری و بصیرت مردم و نیز مراقبت دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و مدارای نیروی انتظامی، الحمدالله به کسی صدمه نخورد و درگیری پیش نیامد و مالی به غارت نرفت و خسارت مالی به کسی وارد نشد و هنجارشکنی صورت نگرفت. دیگر هیچ تجمعی نباید شکل بگیرد، چراکه مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌اند و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است؛ بنابراین امیدواریم هم مردم کازرون و هم شهرهای تابعه راضی باشند.”

تسنیم در نتیجه گیری می نویسد:” اظهارات اسحاق جهانگیری و نقل قول‌های امام جمعه کازرون از مقام‌های کشوری نشان می‌دهد که عملا موضوع تفکیک این شهرستان متوقف شده و قرار نیست روستا،‌ بخش و یا شهری از کازرون جدا شود اما با این حال مشخص نیست این عده، به چه علت و با فراخوان چه کسانی شب گذشته دوباره تجمع کرده‌اند، آن هم بابت چیزی که توقفش به طور رسمی توسط مسئولان استانی اعلام شده است.”

به دنبال این اعتراضات گسترده، وزارت کشور طی بیانیه ای اعلام کرد طرح تقسیمات مزبور متوقف شده است. در قسمتی از اطلاعیه وزارت کشور، آمده است:” با اعلام تأسف از حوادث شب گذشته در شهرستان کازرون، معتقدیم؛ این حوادث، بیش از آنکه جنبه  تقسیماتی داشته باشد ریشه در  عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. در  این خصوص وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی  و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ نماید  و به همین منظور با تقاضای صاحب‌نظران منطقه و به‌منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادات مردمی و رفع کاستی های موجود، طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است.”

اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره ناآرامی های شب گذشته در شهرستان کازرون با بیان اینکه از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد روال طبیعی در پی این موضوع نباشد، چرا که پیرو اعتراضاتی که مردم کازرون داشتند مسئولان قول داده بودند که مشکل را حل کنند تا مشکلات بعدی بروز نکند.”

خبرگزاری فارس،” رد پای ضدانقلاب در حوادث کازرون” را بررسی کرد و ضمن تشریح اتفاقات تاکنونی، نوشت:”در تمام این تجمعات که از ابتدای سال 97 کلید خورد، هزاران کازرونی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام می‌کردند، اما هرچه که بود مسالمت‌آمیز و آرام بود. نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی استان فارس هم در مقابل این مطالبه مردم کازرون، برخوردی بسیار مناسب و شایسته داشتند و با وجود آنکه در برخی تجمعات بیش از 5 هزار نفر در میدان اصلی کازرون حضور می‌یافتند، نه از بینی کسی یک قطره خون ریخته شد و نه کوچکترین درگیری در ده‌ها تجمع مردم کازرون گزارش شد.”

خبرگزاری فارس در ادامه می نویسد:”هادی پژوهش، معاون استاندار فارس، در واپسین روزهای فروردین‌ماه در بین خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد فرصت‌طلب از احساسات مردم کازرون سوءاستفاده کرده و به آنان آدرس غلط می‌دهند و می‌خواهند در این شهرستان به دلایل واهی اغتشاش ایجاد کنند، افزود: مردم کازرون دهستان انارستان و منطقه دشت‌برم که یک منطقه تفرجگاهی است را از آنِ خود می‌دانستند و ما نیز این مناطق را به بخش مرکزی کازرون واگذار کردیم؛ حتی درخواست ایجاد فرمانداری ویژه برای این شهرستان را باوجود نداشتن شرایط کافی موردبررسی قرار دادیم و پذیرفتیم؛ بنابراین هیچ‌گونه دلیلی برای آشوب و اعتراض وجود ندارد.”

خبرگزاری فارس در ادامه می نویسد:”جالب آنکه برخلاف تجمعات قبل که در میادین اصلی شهر برگزار می‌شد، در فراخوان این تجمع از مردم خواسته شد در مقابل مقرّ پلیس حضور یابند و باز هم برخلاف تمام تجمعاتِ قبل که علیرغم حضور چندین‌هزار نفری مردم، کوچکترین درگیری رخ نمی‌داد، این‌بار شعارهای رادیکالی سر داده شد که هیچ ربطی به موضوع انتزاع شهرستان نداشت و اعتراضات این تعداد اندک، به‌سرعت روی خشونت به خود گرفت؛ تا آنجا که با فاصله کوتاهی از آغاز تجمع، حتی ساختمان اطلاعات امنیت پلیس کازرون به آتش کشیده شد. در این بین یک نفر کشته و 6 نفر هم زخمی شدند؛ اما فضای رسانه‌ای آن‌سوی آب‌ها با پروپاگاندای رسانه‌ای، هشتگ «کازرون در خون» را تِرَند کرده و به دروغ گفتند ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.”

فارس در پایان گزارش، نوشت:”همچنین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که مردم کازرون صف خود را از اغتشاش‌گران جدا کرده و خواستار برخورد قاطع پلیس با مخّلان نظم و امنیت هستند. با این حال باید منتظر گزارش‌های تکمیلی نهادهای امنیتی ماند تا پشت‌پرده حوادث دیشب و امروز مشخص شود.”

اعتراضات در کازرون همانطور که در گزارش خبرگزاری رسمی ایران هم به آن اشاره شده است سابقه قبلی داشته است و حتی به نماز جمعه این شهر هم کشیده است. سیاست حاکم در برخورد با این اعتراضات و دیگر اعتراضات مشابه، عدم توجه به خواست های مردم توام با برخوردهای سرکوب گرانه می باشد. از گزارشات انتشار یافته در بالا به روشنی می توان استنتاج کرد که مقامات حکومتی در هراس از گسترش این اعتراضات فعلا عقب نشینی کرده اند و طرح تقسیم مزبور در کازرون را متوقف کرده اند.

سایت زمانه در گزارش مربوط به این اعتراضات نوشت:” به گفته معترضان در پی تظاهرات چهارشنبه، بیش از ۱۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در اثر کثرت تعداد دستگیرشدگان پاسگاه میدان امام رضا واقع در فلکه بنیاد شهید مملو از بازداشت‌شدگان بوده است.دستگیر‌های گسترده به تجمع اعتراضی مردم مقابل پاسگاه انجامید که خواستار آزادی دستگیرشدگان بودند. تجمع تا تاریکی هوا ادامه داشت. نیروهای انتظامی و امنیتی به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند. در ادامه اعتراضات بخشی از کلانتری توسط معترضان به آتش کشیده شد و  چند تن کشته و زخمی شدند. در میان تصاویری که از زخمی‌ها منتشر شده تصویر یک زن نیز به چشم می‌خورد. گفته می‌شود افرادی از نیروهای امنیتی نیز در میان زخمی شدگان هستند.معترضان گفته‌اند تجمع دیشب زمانی به خشونت کشیده شد که دادستانی کازرون بر روی مردمی که خواستار آزادی دستگیرشدگان بودند، آتش گشود.”

خبرگزاری های رسمی در ایران که اخبار این گونه اعتراضات را منتشر می کنند، معمولا وقایع را به نحوی انتشار می دهند که  نقطه اشتراک آنها، منتسب کردن این ناآرامی ها به عوامل “ضد انقلاب” و کشورهای خارجی  می باشد. استیصال رژیم حاکم اسلامی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ناتوانی آن در برآورده کردن مطالبات مردم که از مقطع دی ماه گذشته تاکنون افزایش و گسترش یافته است، نگرانی های جدی را نزد حکومتیان به همراه داشته است. اعتراضات مردم در کازرون به طور ختم و یقین توسط گروه های به اصطلاح ضد انقلاب و یا کشورهای خارجی هدایت و برگزار نشده است. این اعتراضات کاملا خودجوش و ناشی از نارضایتی عمیق مردم از عملکرد ضد مردمی رژیم حاکم می بوده است. رژیم جمهوری اسلامی بنا بر سرشت و ماهیتش، همچون موارد سابق، به جای برآورده کردن مطالبات مردم، همچنان شیوه های سرکوب گرانه را در برابر این اعتراضات ادامه می دهد.