- - https://andisheh-nou.org -

خودداری از تخصیص آب به فعالیت‌های شیلاتی ۱۵ هزار نفر را بیکار می‌کند

کوروش میرزایی تاکید دارد: در صورتِ خودداری سازمان آب خوزستان از تخصیص آب برای فعالیت‌های شیلاتی این استان، حدود ۱۵ هزار نفر که در این بخش شاغل هستند، بیکار می‌شوند.

کوروش میرزایی (معاون آب زی پرورش اداره کل شیلات استان خوزستان) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره عوارض خودداری سازمان آب خوزستان از تخصیص آب برای فعالیت‌ها شیلاتی این استان گفت: در صورتی که سازمان آب این کار را انجام دهد، ۱۵ هزار شاغلی که در این بخش حضور دارند، بیکار می‌شوند.

وی با بیان اینکه معاونت حفاظت بهره‌برداری سازمان آب خوزستان باتوجه به کاهش بارندگی و ذخایر آب، در دو نوبت به مزارع پرورش ماهی هشدار داده است که آب‌گیری نکنند و برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی تولید نداشته باشند، گفت: سازمان آب از اداره کل شیلات استان خوزستان خواسته است تا به پرورش‌دهندگان و بهره‌برداران دستورالعمل آنها را ابلاغ کنیم، منتها همانطور که گفتم این نگرانی وجود دارد که عده زیادی به خاطر این اقدام بیکار شوند. به هر حال ۱۵ هزار هکتار مزارع پرورش آبزیان در خوزستان وجود دارد.

میرزایی درباره اینکه این مزارع بیشتر در چه نقاطی از خوزستان متمرکز شده‌اند، گفت: این مزارع در شمال استان خوزستان (دزفول) جنوب (آبادان و خرمشهر)، غرب (رودخانه کرخه) و مرکز(شهر اهواز و کارون) واقع شده‌اند. اساسا در صنعت پرورش ماهی استان خوزستان سرمایه‌گذاری‌های کلانی شده است و به‌صورت گسترده در آنها ایستگاه‌های پمپاژ، آب‌رسان، استخر، انبار و حوضچه‌های شست‌و‌شو وجود دارد. البته فعالیت‌های آنها با استقراض از سیستم‌بانکی رونق گرفته است و قطعا متوقف شدن فعالیت‌های آنها به ضررشان تمام می‌شود. باید در نظر داشت این تنها به ضرر پرورش دهندگان نیست و دولت هم با انبوه چک‌های برگشتی مواجه می‌شود.

وی افزود: نکته بعدی این است که «کشت آبزیان» برخلاف سایر کشت‌ها در صنعت کشاورزی یک نوبته است. در سایر کشت‌ها وقتی کشاورز یک نوبت آبگیری نکند می‌تواند در سایر فصول با انجام آب‌گیری چیزهای دیگری بکارد یا محصولاتی که کمتر به آب نیاز ندارند، بکارد. اما در مورد آبزیان شرایط اینگونه نیست و تنوع کشت هم ندارد، در نتیجه با عدم آب‌گیری همه پرورش‌دهندگان و بهره‌برداران از دور خارج می‌شوند و آنها می‌مانند و بدهی‌هایشان لذا اداره کل شیلات پیشنهاد داده که به مسئله کمبود آب و تاثیر آن بر کشت آبزیان به‌صورت صفر و یکی نگاهی نشود و مابین این دو عدد را هم ببینند.

معاون آبزی پرورش اداره کل شیلات استان خوزستان با بیان اینکه در حوزه کرخه کمبود بارش وجود ندارد و میزان آب ذخیره شده مشابه سال گذشته است، گفت: شاید ۳ تا ۴ درصد کاهش ذخایر آب در این حوزه وجود دارد. بنابراین یک حوزه‌ای مثل کرخه را نمی‌توانیم حذف شده ببینیم. در حوزه آبادان و خرمشهر هم سیستم آب جزر و مدی است و  آب‌گیری در مد دریا انجام می‌شود. می‌ماند قسمت‌های شمالی که هر درصدی که کمبود آب داریم باید به همان میزان از تخصیص آب کم کنیم. مثلا اگر ۵۰ درصد ذخایر آب کم شده کسی ۲۰ هکتار مزرعه دارد باید بتواند ۱۰ هکتار آن را زیر آب ببرد نه اینکه کل آن قطع شود.

وی افزود: اینگونه می‌توانیم تنش آبی را با حداقل هزینه از سر بگذارانیم اما باید ببینیم که پیشنهادات ما برای پهنه‌بندی آب چه پاسخی می‌دهند. تاکید اداره کل شیلات استان خوزستان این است که این پیشنهادات تا قبل از شروع اردیبهشت به نتیجه برسد.