- - https://andisheh-nou.org -

هزاران اسرائیلی خواهان صلح با فلسطینی ها به خیابانها آمدند!

منبع: شورای جهانی صلح  مترجم: بهار پیراسته

تظاهرکنندگان در آستانه بیستمین سالگرد ترور نخست وزیر اسرائیل اسحاق رابین به دست یک یهودی راست افراطی تجمعی را سازمان دادند.
هزاران اسرائیلی شنبه در میدان رابین تل آویو جمع شدند و خواستار تجدید مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین  در جالیکه یک موج تازه خشونت گریبانگیر منطقه شده است.

در آستانه بیستمین سالگرد ترور اسحاق رابین، نخست وزیر اسرائیل، که توسط یک نژادپرست یهودی راست افراطی در سال 1995 به ضرب گلوله کشته شد، تظاهرکنندگان فریاد زدند: “یهودیان و اعراب نمی خواهید از یکدیگر متنفر باشند.” و “اسرائیل، فلسطین، دو کشور برای دو ملت. ”

گروه “صلح اکنون” (Peace Now) که یک گروه فعال اجتماعی اسرائیلی میباشد و به طور مشترک با تظاهرات حزب چپ مرتز (Meretz) و دیگران سازماندهی تظاهرات را به عهده داشت، ادعا کرد حدود 6،000 نفر در این گردهمائی شرکت داشتند.

رابین، برنده جایزه صلح نوبل، در تلاش برای منحرف کردن روند صلحی که او در سال 1993 در اسلو برای جل دهه ها جشونت آغاز کرده بود، کشته شد.

“مسیری که در سال 1995 متوقف شد در واقع راهی است که باید دوباره از سر گرفته شود” آنات بن نون سخنگوی سازمان “صلح اکنون” (Peace Now) به خبرگزاری AFP گفت.

دو دهه از آن تاریخ گذشته و ما شاهد شعله ور شدن درگیری هستیم. در هفته های اخیر حداقل 52 فلسطینی و یک عرب اسرائیلی توسط سربازان اسرائیلی در بیت المقدس و کرانه غربی اشغالی کشته شده اند. هشت اسرائیلی نیز با چاقو توسط فلسطینی ها در تهاجم علیه آنها کشته شده اند.

یکی از تظاهر کنندگان به نام زیو به خبرگزاری AFP گفت که عدم وجود یک روند صلح به خشونت های جاری کمک کرده است.
وی اضافه کرد: “اگر فکر می کنیم منفعل بودن جواب است، باید گفت با انفعال شرایط از این هم که هست بدتر خواهد شد.”

معترض دیگر، دانیل Dojon، سیاستمداران را عامل اصلی دانست.

او گفت: “شرایط دیوانه کننده است”. “من در مورد نبود امنیت صحبت نمبکنم، در مورد نبود پیشرفت (سیاسی) ، نبود امید صحبت میکنم. سیاستمداران اسرائیلی روزبروز افراطی تر و افراطی تر میشوند. ”

در روز یکشنبه، رئیس جمهور اسرائیل رئون ریولین برای ادای احترام به رابین مراسم شمع روشن کردن را انجام خواهد داد و روز بعد مراسم یادبود دولتی برقرار خواهد بود.